Gå til innhold

Åååå!! Vil ha, vil ha, vil ha!! ;-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Empati er akkurat det rette ordet å bruke i denne sammenheng.

Sitat: " empati' -en (fra eng., av gr empatheia 'lidelse') (evne til) innlevelse i et annet menneskes situasjon el. tankeliv "

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=empati&sourceid=Mozilla-search

Empati går begge veier. Frosken svarer fornuftig. Hun påpeker at hun personlig synes tråden var upassende, men legger til at hun forstår at intensjonen slettes ikke var ment slik.

Det er ingen i denne tråden som ikke føler med de som er syke.

• Svar 123
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

15

• Lotte :o)

14

• Mrs D

10

• Glimtipper

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Slike uttalelser som morsan og andre kom med viser mangel på empati.

Jeg hører du sier det, men det skal da mere til for at noen skal mangle empati! Syns du skal tenke deg om, for du misbruker ordet. Og om nok mange misbruker det til småting som dette, så mister det til slutt sin egentlige mening.

Skrevet

Slike uttalelser som morsan og andre kom med viser mangel på empati.

Hadde vi hatt mangel på empati, så hadde vi f. eks. ikke brydd oss noe om at jenta til Kava her inne er død, og hadde heller ikke ikke brydd oss med å sende henne hilsen på småbarnsforum.

At de færreste her inne opplever tråden til Morsan som hets mot rullestolbrukere, bør vel heller få deg til å gå i deg selv og vurdere om du ikke er i overkant hårsår. Intensjonen til Morsan var neppe ond, det er du som har vridd det til å være det.

Gjest høstløv
Skrevet

Spørsmålet er jo heller hvorfor en sårbar 15-åring (meg) ikke lar seg fornærme, men voksne mennesker med humor, kunnskap om ironi og kjennskap til Morsans fleipete tone presterer å bli det.

Du er mer enn 15 år.

Jeg låner ut både krykker og rullestol til og unge mennesker, hvis de synes at det er moro å prøve. Jeg har hatt mange barn på fanget og de har fått lov til å styre rullestolen.

15 åringer, spesielt gutter er også veldig interesserte i å vite hvordan rullestolen fungerer, og passer det seg slik, kan de gjerne få lov til å ta en prøvetur.

Men når godt voksne kvinner harselerer med bruken av hjelpemidler, enten det er til bruk for unge mennesker eller pensjonister, ja, da synes jeg at de går over streken.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1236071030' post='4103203]

Tror du pensjonister bruker et slikt *hjelpemiddel* av glede? "Å nå har jeg gått av med pensjon, så nå skal jeg kjøpe meg en elektrisk rullestol!!!????" Nei, det er nok fordi de _må_, pga av at de er dårlige til beins. Det er ingen ønskesituasjon.

De pensjonistene jeg kjenner er helst på sykkeltur eller ute i marka på ski!

Jeg svarte hva den minnet meg om. Og - ja selvsagt er det mange spreke pensjonister. Og man skal tydeligvis passe seg for å spøke med noe - det vil vel alltid finnes noen som føler seg støtt.

Gjest høstløv
Skrevet

Hadde vi hatt mangel på empati, så hadde vi f. eks. ikke brydd oss noe om at jenta til Kava her inne er død, og hadde heller ikke ikke brydd oss med å sende henne hilsen på småbarnsforum.

At de færreste her inne opplever tråden til Morsan som hets mot rullestolbrukere, bør vel heller få deg til å gå i deg selv og vurdere om du ikke er i overkant hårsår. Intensjonen til Morsan var neppe ond, det er du som har vridd det til å være det.

Om noen har empati i en type menneskelig relasjon, er det ikke dermed sagt at vedkommende har empati med alle typer menneskelige relasjoner.

Det vitner utviklingen av denne tråden virkelig. Mange mangler empati for det faktum at noen er avhengig av rullestol for å komme fra A til Å.

Skrevet

Du er mer enn 15 år.

Jeg låner ut både krykker og rullestol til og unge mennesker, hvis de synes at det er moro å prøve. Jeg har hatt mange barn på fanget og de har fått lov til å styre rullestolen.

15 åringer, spesielt gutter er også veldig interesserte i å vite hvordan rullestolen fungerer, og passer det seg slik, kan de gjerne få lov til å ta en prøvetur.

Men når godt voksne kvinner harselerer med bruken av hjelpemidler, enten det er til bruk for unge mennesker eller pensjonister, ja, da synes jeg at de går over streken.

Jeg var ikke mer enn 15 år når jeg så at intensjonen ikke var ond. Jeg ser det samme her, selv om jeg svarte i overkant sarkastisk på selve tråden.

Det er leit at du føler det var vondt ment å starte en slik tråd, men det var ingen som ønsket å såre noen. Mange av oss med diverse sykdommer som kan føre til bruk av slike hjelpemidler følte oss ikke forulempet av denne tråden. Derfor forstår du sikkert at det ikke alltid er lett å forutse en slik reaksjon du har.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1236071281' post='4103211]

''lagt merke til morsans innlegg ''

Så du mener at ikke hvem som helst kan poste slikt? Men for morsans del så er det ok?

Jeg er faktisk ikke enig. Selv om det ikke er vondt ment, så er det i høyeste grad temmelig ubetenksomt. Særlig med tanke på at hun faktisk ikke er under 20 år.

''Så du mener at ikke hvem som helst kan poste slikt? Men for morsans del så er det ok?''

Jeg mener at hvem som helst burde kunne poste slikt uten at det blir tatt i verste mening. Hva skal man kunne spøke med da? Alt utenom samer, "negre", blondiner, blinde, svaksynte, døve, hørselshemmede, bevegelseshemmede, amputerte, folk på krykker, stamme, eldre, putt-inn-de-jeg-har-glemt, og fremkomstmidler for de med bevegelsesshemming i særdeleshet? Og om man kommer med en flåsete morsomhet, så mangler man _empati_ fordi man har bikka 20? Ærlig talt!

Det jeg ville frem til er at de som kjenner litt til morsan her inne burde vite at hun langt fra er slem. Og det betyr _ikke_ at jeg mener andre som hadde postet et sånt innlegg ville gjøre det fordi de er slemme, de heller. Å kunne le litt av egne plager eller behov har aldri skadet noen.

Skrevet

Jeg svarte hva den minnet meg om. Og - ja selvsagt er det mange spreke pensjonister. Og man skal tydeligvis passe seg for å spøke med noe - det vil vel alltid finnes noen som føler seg støtt.

Jeg kan love deg at om visse andre nick hadde postet dette, hadde det blitt mer pepper, eller slettet for lenge siden. ;-)

Jeg er stort sett veldig enig med morsan, og jeg forstår at det ikke er vondt ment. MEN, jeg synes at det er temmelig ubetenksomt av en voksen dame å lage akkurat denne tråden.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg var ikke mer enn 15 år når jeg så at intensjonen ikke var ond. Jeg ser det samme her, selv om jeg svarte i overkant sarkastisk på selve tråden.

Det er leit at du føler det var vondt ment å starte en slik tråd, men det var ingen som ønsket å såre noen. Mange av oss med diverse sykdommer som kan føre til bruk av slike hjelpemidler følte oss ikke forulempet av denne tråden. Derfor forstår du sikkert at det ikke alltid er lett å forutse en slik reaksjon du har.

Jeg er ikke den eneste, som har reagert på tråden. Flere har samme mening som jeg.

Skrevet

Om noen har empati i en type menneskelig relasjon, er det ikke dermed sagt at vedkommende har empati med alle typer menneskelige relasjoner.

Det vitner utviklingen av denne tråden virkelig. Mange mangler empati for det faktum at noen er avhengig av rullestol for å komme fra A til Å.

Jeg ser på meg selv som et empatisk menneske, og føler virkelig med mennesker som er avhengig av rullestol eller lider av andre former for handikap.

Men innlegget til Morsan var virkelig ikke ment som hets. Tanken slo meg ikke en gang, før du selv kommenterte det. Jeg mener at dersom det virkelig var åpenbart at innlegget var skrevet med den intensjonen å såre rullestolbrukere, så kunne du reagert. At du reagerer så sterkt på et uskyldig "moroinnlegg" syns jeg er trist.

Man skal ikke tillegge andre egenskaper de ikke fortjener, og det er også viktig å prøve å ikke ta seg selv altfor høytidelig.

Skrevet

Empati er akkurat det rette ordet å bruke i denne sammenheng.

Sitat: " empati' -en (fra eng., av gr empatheia 'lidelse') (evne til) innlevelse i et annet menneskes situasjon el. tankeliv "

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=empati&sourceid=Mozilla-search

Som Glimtipper er inne på, empati går begge veier. Og du har ikke akkurat vist evne til å sette deg inn i andres tankeliv i denne tråden!

Gjest ViViola
Skrevet

Slike uttalelser viser mangel på empati.

Jeg synes ikke det, jeg, når de ikke er satt i en ondskapsfull sammenheng.

Ingen blir driti ut, og det er ikke sagt ett vondt ord om brukere.

Humor er viktig!

Skrevet

''Så du mener at ikke hvem som helst kan poste slikt? Men for morsans del så er det ok?''

Jeg mener at hvem som helst burde kunne poste slikt uten at det blir tatt i verste mening. Hva skal man kunne spøke med da? Alt utenom samer, "negre", blondiner, blinde, svaksynte, døve, hørselshemmede, bevegelseshemmede, amputerte, folk på krykker, stamme, eldre, putt-inn-de-jeg-har-glemt, og fremkomstmidler for de med bevegelsesshemming i særdeleshet? Og om man kommer med en flåsete morsomhet, så mangler man _empati_ fordi man har bikka 20? Ærlig talt!

Det jeg ville frem til er at de som kjenner litt til morsan her inne burde vite at hun langt fra er slem. Og det betyr _ikke_ at jeg mener andre som hadde postet et sånt innlegg ville gjøre det fordi de er slemme, de heller. Å kunne le litt av egne plager eller behov har aldri skadet noen.

Jeg har ikke dratt inn ordet empati, eller mangel på sådann.

Jeg sa at det var ubetenksomt. På samme måte som visse andre er på høgget i samme sekund som hudfarge og kriminalitet blir nevnt. Og negeralibi i regjering. ;-)

Skrevet

Jeg er ikke den eneste, som har reagert på tråden. Flere har samme mening som jeg.

Ja, men desto flere har ikke denne meningen. Det var uansett ikke ment som en avstemning. Jeg bare poengterte at man ikke alltid kan forutse andres reaksjoner.

Mange av oss har masse selvironi og blir ikke lett fornærmet. Da kan det være ekstra vanskelig å se at andre vil tillegge en vonde intensjoner på grunn av humor.

Det er ikke dermed sagt at du tar feil eller føler feil - jeg vil bare få fram at jeg ikke tror noen ville deg eller de som har behov for hjelpemidler noe vondt, ei heller at det er uttrykk for manglende forståelse for deres situasjon.

Skrevet

Den går 9,8 km/t. I hvert fall den typen jeg har, som er beregnet på utebruk og ikke innendørs sentra.

Og ja, du må regne med at folk i nabolaget sperrer øynene opp. De stirrer, de spør, de ser rart på deg, de behandler deg annerledes, de synes synd på deg og noen unngår øyekontakt.

At noen kan ønske seg noe sånt går over min fatteevne, men hver sin lyst. Da får vi jo håpe du er så "heldig" en dag, da... Jeg ønsker ikke noe annet enn å slippe min.

''Den går 9,8 km/t. I hvert fall den typen jeg har,.......''

Råtass! :-)

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1236072377' post='4103245]

Jeg har ikke dratt inn ordet empati, eller mangel på sådann.

Jeg sa at det var ubetenksomt. På samme måte som visse andre er på høgget i samme sekund som hudfarge og kriminalitet blir nevnt. Og negeralibi i regjering. ;-)

''Jeg har ikke dratt inn ordet empati, eller mangel på sådann.''

Sorry, jeg er bare så opprørt av bruken av det ordet i alle slags sammenhenger. :-)

Vi tåler da noen ubetenksomheter, når de ikke er verre enn denne.

Skrevet

Jeg tror de fleste forstår at dette ikke var vondt ment. Jeg hører til de som synes det var en smule ubetenksomt. Det er forskjell på hva man ler av i en liten vennegruppe og på et offentlig forum.

Men - viktigst av alt er. Når man lærer barn humor, tulling og spøk. Så er viktigste regel at dersom den man tuller med ikke synes det er morsomt, så slutter man, og ber om unnskyldning. Selvom det ikke var ment vondt. Og man sier gjerne det og. "Jeg mente det ikke sånn. Jeg er lei for at du ble såret. Unnskyld."

Den regelen synes jeg det kan være greit å ta med seg inn i voksenlivet og. Om noen blir støtt av det en spøker med, så sier man unnskyld, ferdig med med det. Å gå i forsvar å angripe de som føler seg støtt synes jeg er veldig unødvendig.

Gjest høstløv
Skrevet

Ja, men desto flere har ikke denne meningen. Det var uansett ikke ment som en avstemning. Jeg bare poengterte at man ikke alltid kan forutse andres reaksjoner.

Mange av oss har masse selvironi og blir ikke lett fornærmet. Da kan det være ekstra vanskelig å se at andre vil tillegge en vonde intensjoner på grunn av humor.

Det er ikke dermed sagt at du tar feil eller føler feil - jeg vil bare få fram at jeg ikke tror noen ville deg eller de som har behov for hjelpemidler noe vondt, ei heller at det er uttrykk for manglende forståelse for deres situasjon.

Sitat: "Ja, men desto flere har ikke denne meningen"

Nei, det er fordi flertallet ikke er avhengig av slike framkomstmidler.

Gjest ViViola
Skrevet

Sitat: "Ja, men desto flere har ikke denne meningen"

Nei, det er fordi flertallet ikke er avhengig av slike framkomstmidler.

Jeg skjønner at du synes alt av spøk og tull rundt handicap er av det onde slaget. Men hva synes du f.eks. om Dagfinn Enerly og hans humor? Han spøker og tuller hele tiden med sitt eget handicap. Mangler han også empati, da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...