Gå til innhold

Hvem har innsyn i min journal?

Anbefalte innlegg

Gjest ingen signatur på denne
Skrevet

Hei. Jeg sliter med sterk fødselsangst, og har i den forbindelse vært i samtaler med jordmor, lege og overlege ved fødepol. der jeg skal føde. I samtalene fortalte jeg at jeg var svært redd for å føde, og var så uheldig å formulere meg med at jeg "av og til ønsker å skade meg selv slik at jeg slipper å føde, men at barnet må taes keisersnitt". Dette mente jeg egentlig ikke så ille som det hørtes ut. Jeg fortalte også at jeg tidligere har slitt med spiseforstyrrelser og depresjon. Jeg har vært heldig og fått god hjelp med ekstra oppfølging av jordmor under forestående fødsel, og er svært takknemlig for dette. Derimot er jeg blitt mørkredd ved tanken på hva som nå står i journalen om meg. Da jeg kom til min fastlege sa hun nemlig at hun hadde fått epikrise av journalen, og at jeg burde vurdere psykolog fordi hun mente jeg slet med angst. Jeg føler at jeg nå er en frisk person bortsett fra dette med fødselsangsten, og det gjorde meg mørkredd at jeg omtrent hadde fått en angstdiagnose, for jeg tenker på hva dette kan gjøre mot meg i framtiden i forhold til barna mine, som jeg elsker overalt i verden. Vil dette kunne meldes som f.eks en bekymringsmelding til barnevernet av legen min eller legene ved fødepol.? Vil jeg i en framtidig eventuell barnedfordelingssak kunne få dette slengt i ansiktet og brukt mot meg, slikt at jeg kan bli vurdert som en psykisk syk forelder slik at jeg kan risikere å miste omsorgsretten for mine tre barn? Kan advokater eller myndighetene i en kommende barnefordelingssak få innsyn i min legejournal og bruke dette mot meg? Jeg føler at jeg på alle områder er en svært god mor som stiller opp 100% for barna mine, og det å miste omsorgen for dem ville vært mitt livs tragedie. Kan jeg eventuelt gjøre noe for å få rettet opp i sakden, f.eks få slettet deler av journalen e.l.? Er livredd for at feil personer skal få innsyn i min legejournal og bruke dette mot meg. Dette plager meg veldig mye, så håper dere kan gi et mest mulig korrekt svar.

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Hei!

Advokater og motparter vil ikke ha innsyn. Det er kun deg selv, dine behandlere og enkelte offentlige myndigheter som har innsyn.

Om dette kan brukes mot deg er vanskelig å forutse - da måtte de i så fall fått task i opplysningene irregulært.

Klart er det en "risiko" for at en psykolograpport på deg kan ta tak i dette, men så lenge det er tilbakelagte stadier, er det sjeldent noe problem.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...