Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan teller man kalorier? Altså det vel bare å veie ingrediensene og bruke tabellverdiene, men hva om om man ikke spiser opp alt man har laget?

Må da være veldig, veldig mye arbeid, å telle kalorier ordentlig!

Tenker litt på å bli med i en sånn slankeklubb, og der må man jo telle hvor mye energi man spiser.

Men jeg tror egnetlig ikke jeg gidder å bevege meg ut på dette prosjektet med å telle alt sammen... det er vel bare å spise sunne ting, og ikke spise usunne ting, og mosjonere, så går det bra? Eller hva?

Videoannonse
Annonse
Gjest Tidligere latsabb
Skrevet

Hvis du bruker sunn fornuft når du spiser og ikke sitter på rumpa hele dagen vil du gå ned i vekt, hvis du har levd usunt fram til nå.

Personlig syns jeg det høres trist ut å veie maten sin og telle ned til hver minste kalori, ville ikke akkurat følt meg særlig lykkelig av å levd sånn, men hver sin smak

Det som er greia er at du må finne motivasjon til å forandre livet ditt, ikke bare "slanke deg" i 6 mnd, da vil du mest sannsynlig legge på deg igjen.

Før spiste jeg bare skit og satt rolig hele dagen jobb/hjemme, men det er totalt forandra nå, det må en livsstilendring til!

Skrevet

Hvis du bruker sunn fornuft når du spiser og ikke sitter på rumpa hele dagen vil du gå ned i vekt, hvis du har levd usunt fram til nå.

Personlig syns jeg det høres trist ut å veie maten sin og telle ned til hver minste kalori, ville ikke akkurat følt meg særlig lykkelig av å levd sånn, men hver sin smak

Det som er greia er at du må finne motivasjon til å forandre livet ditt, ikke bare "slanke deg" i 6 mnd, da vil du mest sannsynlig legge på deg igjen.

Før spiste jeg bare skit og satt rolig hele dagen jobb/hjemme, men det er totalt forandra nå, det må en livsstilendring til!

Ja, enig i dette. =)

Skrevet

Jeg har aldri veid og telt kalorier. Men jeg tror det kan være fornuftig i en kort periode for å bli bevisst på forskjellige matvarer. Jeg leste veldig mye pakningsvedlegg, og fikk litt sjokk over hvor mye kalorier eller sukker det var i en del ting. Så det tror jeg det er fornuftig å bli litt klar over.

F.eks. hvor mye kalorier det er i ost i forhold til kokt skinke. Eller lett smøreost i forhold til vanlig smøreost. Eller vanlige dressinger i forhold til magrere varianter her. Så den bevisstgjøringen tror jeg er veldig nyttig:-)

Ellers levde jeg mye under mottoet: Grovere, grønnere og mange måltider + trim.

Gjest ViViola
Skrevet

''Personlig syns jeg det høres trist ut å veie maten sin og telle ned til hver minste kalori, ville ikke akkurat følt meg særlig lykkelig av å levd sånn, men hver sin smak''

Å gjøre dette i en periode er kjempemorsomt, særlig for oss med konkurranseinstinkt! :-)

Å leve slik, for resten av livet, vil ikke fungere, men i en periode for å rett og slett slanke seg så er det kjempesmart. Samtidig legger man om livsstilen, blir mer bevisst og får mer kunnskap.

Det passer ikke for alle, men for mange er det et kjempefint hjelpemiddel for å gå ned i vekt.

Gjest ViViola
Skrevet

I Grete Roede-systemet - som vel er det mest telle-ekstreme - regner man ut sitt daglige energibehov og får en meny ut fra resultatet.

I denne menyen står det hvor mange kalorier de ulike måltidene skal inneholde, og man finner masse eksempler på hvor mye mat man da skal ha på tallerknen for å komme opp i riktig antall kalorier. Så faren for å legge på for mye mat er ikke overdreven stor, man spiser i grunnen det man skal når man er på en slik slankekur.

Du kan jo ta en liten test for din egen del, vei opp alt du spiser i dag og regn ut. Du vil sikkert bli overrasket over hvor mye kalorier du faktisk tar i deg med det du i dag kaller "normal mat".

Lykke til!

Gjest bipp..
Skrevet

Jeg har anbefalt VG`s vektklubb til deg før, og gjør det gjerne igjen. Der er det en dagbok hvor du legger inn menyene dine å får de kaloriberegnet. Du kan fritt velge hva du spiser, men de som ønsker det kan følge foreslåtte menyer. Kan virke litt tungvint i begynnelsen men du venner deg fort til det.

Fokuset er livsstilsendring med sunn mat og trening. Det er også et veldig aktivt forum der. Du blir veldig bevisstgjort i forhold til kosthold og mosjon.

Tror det koster 350 for 3 mnd, 6 mnd husker jeg ikke og ca 600 for et år.

Min erfaring er veldig god.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...