Gå til innhold

Hvor langt tid bruker et marsvin på å.....

Anbefalte innlegg

Gjest Mars å Venus
Skrevet

bli kjent med sine nye omgivelser?

Vi skaffet oss forleden et marsvin på noen måneder og i følge forrige eier så var det et kosete og pratsomt vesen. Nå har vi hatt den noen dager, men så langt er den livredd og stikker og gjemmer seg så fort den har anledning. Det har m.a.o. vært lite kosing og ingen "snakking" fra stakkeren.

Hvor lang tid kan man påberegne at et marsvin bruker for å tilvenne seg oss? Vi vurderte å kjøpe et hos dyrebutikken, men valgt heller å ta et som trengte omplassering. Er det noen kjenner disse dyrene og som har noen gode tips for hvordan vi skal bli kjent med hverandre?

Skrevet

Alt etter som så kan marsvin trenge lang tilvenning til nye omgivelser, det kommer an på blant annet om det er stor forskjell på lydnivået i det tidligere hjemmet og det nye. :-)

Det kan være lurt at bare en person eller kanskje to lar marsvinet venne seg til lydene og lukten deres før flere introduseres for dyret. Om marsvinet stikker og gjemmer seg, sett deg ned på en STOL ved sida av buret og snakk til marsvinet med rolig stemme. 5-10 minutter om gangen så ofte som du orker.

Når marsvinet kommer frem når det hører stemmen din kan du stikke handa forsiktig ned i buret, ha en matbit i handa. Hold handa i ro og snakk til dyret på samme måte som tidligere. Det kan ta noen dager før det kommer og spiser. Spiser det av handa kan du ta det opp og kose med det, snakk med det på samme måte som tidligere.

Gjest Auroria
Skrevet

Å marsvin er favoritt kjæledyret mitt! Hadde marsvin igjennom hele oppveksten. De er sosiale og kosete og har et helt fantastisk språk. De er vel også en av de få gnagerdyrene som ALDRI biter eierne sine!

Klart marsvinet trenger litt tid til å vende seg til sine nye omgivelser. Men min erfaring er allikevel at marsvinet er full av instinkter og at de automatisk vil rykke til og løpe og gjemme seg dersom noen strekker hånden sin mot dem. Instinktet slår til så fort at de ikke rekker å tenke om det er en trygg hånd eller ikke. Dette gjorde mine alle de årene jeg hadde det uansett hvor godt de kjente meg. Det pleide til og med å rope på meg, men når jeg kom for å ta det opp, løp det unna..hehe!

Når du først får tak i det derimot, slår det seg raskt til ro og ligger rolig i fanget og nyter den kosen det får. De aller fleste marsvin lager dessuten koselyder etter en stund når du klapper det;-)

Gjest Auroria
Skrevet

Men nå kan jeg jo ikke snakke for alle marsvin, selv om dette er min og de jeg kjenner som har hatt marsvin sin erfaring. Kanskje jeg har vært spesielt heldig med de 3 marsvinene jeg hadde.

Det finnes jo sikkert marsvin som er mer lettskremte enn andre. Det har jo også sikkert litt å si hvilke erfaringer det har fra før og hvordan det ble behandlet av sine tidligere eiere.

Skrevet

Et tips jeg fikk i dyreforretningen var å ikke la de ha noe å gjemme seg bort i hele tiden i starten. De er fluktdyr, eneste måten de kan overleve på i vill tilstand.

Jeg ville hatt det mest mulig på fanget den første tiden, du merker raskt om det blir stresset eller faller til ro der. Gi det litt godbiter, salater og tomater går ned på høykant. De lar seg gjerne kjøpe av litt god mat :-)

Hvis du bare har et marsvin må du passe på at dere tilfredstiller det sosiale behovet, som er stort. De er flokkdyr.

Vi har hatt marsvin noen år og nå som ungene har mistet den store interessen er jeg glad vi har 3 av de. De koser seg sammen.

Hvis vi rasler i en pose eller plystrerer svarer de med en gang :-) Tigger værre enn bikkja :-)

Onsdag1365380628
Skrevet

Vi har også nettopp anskaffet oss marsvin og i likhet med dere har jeg registrert at marsvinet er temmelig sky. Med buret fulgte det med en soveplass som han kunne gjemme seg i, men det har jeg tatt vekk. Det er anbefalt å ikke ha huler eller slikt før marsvinet er blitt tamt.

Tidligere marsvin har blitt fort tamme, og veldig tamme. De hyler og tigger og lar seg villig vekk kose med. Vårt nye marsvin er ikke særlig tamt men allerede andre dagen hørte jeg ivrige hyl da jeg pakket ut matvarene etter å ha vært på butikken. Så det blir sikkert tamt dette marsvinet også. Koselige dyr forresten!

Skrevet

jeg har ikke hatt marsvin, men 13 hamstre. :) Og de er jo "fettere". :) Jeg hadde buret ved siden av meg i sofaen etter det hadde stått opp på kvelden. Hadde armen oppå buret, ikke brå bevegelser, og snakket til det med rolig stemme. Etterhvert lot jeg hånda dingle litt nedi buret, så kom hamsteret og lukta litt forsiktig på hånda. Ga det litt småsnacks - hamstergodis fra dyrebutikken, ost, agurk, gulrot osv.

var helt tamt etter fire ukers tid. Da traska hamsteret rundt på soafen, men lå ikke rolig i fanget for å kose som marsvin kan gjøre da men.. beit meg ALDRI. Nå fikk jeg lyst på marsvin.. :) De er så søte og artige, og mer sosiale enn hamstre tror jeg.

Skrevet

jeg har ikke hatt marsvin, men 13 hamstre. :) Og de er jo "fettere". :) Jeg hadde buret ved siden av meg i sofaen etter det hadde stått opp på kvelden. Hadde armen oppå buret, ikke brå bevegelser, og snakket til det med rolig stemme. Etterhvert lot jeg hånda dingle litt nedi buret, så kom hamsteret og lukta litt forsiktig på hånda. Ga det litt småsnacks - hamstergodis fra dyrebutikken, ost, agurk, gulrot osv.

var helt tamt etter fire ukers tid. Da traska hamsteret rundt på soafen, men lå ikke rolig i fanget for å kose som marsvin kan gjøre da men.. beit meg ALDRI. Nå fikk jeg lyst på marsvin.. :) De er så søte og artige, og mer sosiale enn hamstre tror jeg.

''jeg har ikke hatt marsvin, men 13 hamstre. :)''

Hamstere og marsvin er veldig forskjellige om de er fettere aldri så mye. Marsvin er mye mer sosiale i sin omgang med sin egen art og med mennesker enn hamstere. Vi har hatt begge deler (har hamstere nå), og det er lettere å sosialisere og temme marsvin.

Skrevet

Å marsvin er favoritt kjæledyret mitt! Hadde marsvin igjennom hele oppveksten. De er sosiale og kosete og har et helt fantastisk språk. De er vel også en av de få gnagerdyrene som ALDRI biter eierne sine!

Klart marsvinet trenger litt tid til å vende seg til sine nye omgivelser. Men min erfaring er allikevel at marsvinet er full av instinkter og at de automatisk vil rykke til og løpe og gjemme seg dersom noen strekker hånden sin mot dem. Instinktet slår til så fort at de ikke rekker å tenke om det er en trygg hånd eller ikke. Dette gjorde mine alle de årene jeg hadde det uansett hvor godt de kjente meg. Det pleide til og med å rope på meg, men når jeg kom for å ta det opp, løp det unna..hehe!

Når du først får tak i det derimot, slår det seg raskt til ro og ligger rolig i fanget og nyter den kosen det får. De aller fleste marsvin lager dessuten koselyder etter en stund når du klapper det;-)

''De er vel også en av de få gnagerdyrene som ALDRI biter eierne sine!''

Tro meg, det gjør de. Og de biter så du kjenner det godt. Men av de marsvin vi har hatt, så har vi bare hatt ett som bet.

Gjest Auroria
Skrevet

''De er vel også en av de få gnagerdyrene som ALDRI biter eierne sine!''

Tro meg, det gjør de. Og de biter så du kjenner det godt. Men av de marsvin vi har hatt, så har vi bare hatt ett som bet.

Er det sant? Hm... Sto til og med i marsvinboka mi at marsvin aldri biter eierne sine. Jeg må vist ha vært ganske naiv som trodde blindt på dette da, bare fordi det stemte med mine...hehe!

Skrevet

Er det sant? Hm... Sto til og med i marsvinboka mi at marsvin aldri biter eierne sine. Jeg må vist ha vært ganske naiv som trodde blindt på dette da, bare fordi det stemte med mine...hehe!

''Er det sant?''

Klart det er sant. Hvorfor i alle dager skulle jeg si at vi har hatt et marsvin som biter om det ikke var sant? :-)

Gjest Auroria
Skrevet

''Er det sant?''

Klart det er sant. Hvorfor i alle dager skulle jeg si at vi har hatt et marsvin som biter om det ikke var sant? :-)

Hehe, jeg vet. Bare min måte å svare på når jeg skjønner jeg har tatt feil;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...