Gjest Signaturløs Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 Som her: "Jeg liker ikke fiskekake". Eller: "Jeg liker ikke fiskekake." 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 "Jeg liker ikke fiskekake." Men om det er et sitat skal vel punktum utenfor? Som i - hun sa "jeg liker ikke fiskekake". 0 Siter
Gjest Signaturløs Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 "Jeg liker ikke fiskekake." Ok. Takk :-) 0 Siter
mirami Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 Men om det er et sitat skal vel punktum utenfor? Som i - hun sa "jeg liker ikke fiskekake". Ja, mener bestemt du har rett og Lillemus tar feil. Punktumet skal være etter anførseltegnet, for punktumet skal være det siste tegnet i en setning. 0 Siter
Gjest Signaturløs Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 Men om det er et sitat skal vel punktum utenfor? Som i - hun sa "jeg liker ikke fiskekake". Hm, jeg venter på svar :-) 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 Ja, mener bestemt du har rett og Lillemus tar feil. Punktumet skal være etter anførseltegnet, for punktumet skal være det siste tegnet i en setning. Jeg er enig med Lillemus, men tror sitering er et unntak? Dette går kun på magefølese, asså. =) 0 Siter
morsan Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 ''Hvis setningen slutter når sitatet slutter, skal skilletegnet (punktum, komma, spørsmålstegn eller utropstegn) stå foran anførselstegnet, hvis ikke det siterte inngår i setningen: "Dermed er alt opp- og avgjort," sa han. Så sa han noe om at alt skulle være "opp- og avgjort".'' http://www.riksmalsforbundet.no/Spr%C3%A5ktjenester/Skriv-bedre-stil/R%C3%A5d-om-tegnsetning.aspx 0 Siter
mirami Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 Ok. Takk :-) Nei, punktum skal være etter anførseltegnet! 0 Siter
Gjest Signaturløs Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 ''Hvis setningen slutter når sitatet slutter, skal skilletegnet (punktum, komma, spørsmålstegn eller utropstegn) stå foran anførselstegnet, hvis ikke det siterte inngår i setningen: "Dermed er alt opp- og avgjort," sa han. Så sa han noe om at alt skulle være "opp- og avgjort".'' http://www.riksmalsforbundet.no/Spr%C3%A5ktjenester/Skriv-bedre-stil/R%C3%A5d-om-tegnsetning.aspx Tusen takk :-) Det der var en veldig nyttig link! 0 Siter
Gjest Signaturløs Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 Nei, punktum skal være etter anførseltegnet! Fant ut av det :-) Linken fra morsan var veldig nyttig. Takk for hjelpen. 0 Siter
Lillemus Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 Ja, mener bestemt du har rett og Lillemus tar feil. Punktumet skal være etter anførseltegnet, for punktumet skal være det siste tegnet i en setning. Nei - jeg nekter å tro at følgende er riktig: Jenta smilte og sa:"Jeg liker ikke fiskekaker". Jenta smilte og sa:"Jeg liker ikke fiskekaker." er det riktige, med mindre det er snakk om sitering som minnah sier. Labaaaaan - hvor er du!? Hjelp! 0 Siter
Lillemus Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 ''Hvis setningen slutter når sitatet slutter, skal skilletegnet (punktum, komma, spørsmålstegn eller utropstegn) stå foran anførselstegnet, hvis ikke det siterte inngår i setningen: "Dermed er alt opp- og avgjort," sa han. Så sa han noe om at alt skulle være "opp- og avgjort".'' http://www.riksmalsforbundet.no/Spr%C3%A5ktjenester/Skriv-bedre-stil/R%C3%A5d-om-tegnsetning.aspx *smask* Det var akkurat det jeg mente i alle fall. 0 Siter
Gjest Norsklærer Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 Det riktige er Hun sa: "Jeg liker ikke fiskekake." Punktumet markerer slutten på setningen, mens anførselstegnet markerer slutt på direkte sitat. Først punktum, komma, utropsteg eller spørsmålstegn, og så anførselstegn. 0 Siter
morsan Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 *smask* Det var akkurat det jeg mente i alle fall. Ja, jeg var også enig med deg, men fordi det kom ymse kommentarer tenkte jeg at jeg måtte søke opp noe som teller mer enn meg:-) 0 Siter
Spirello Skrevet 4. mars 2009 Skrevet 4. mars 2009 Det riktige er Hun sa: "Jeg liker ikke fiskekake." Punktumet markerer slutten på setningen, mens anførselstegnet markerer slutt på direkte sitat. Først punktum, komma, utropsteg eller spørsmålstegn, og så anførselstegn. Det stemmer vel ikke helt? Jeg har lært "at dette er riktig". " tilhører setningen, og . markerer slutten.. 0 Siter
Spirello Skrevet 4. mars 2009 Skrevet 4. mars 2009 Ja, mener bestemt du har rett og Lillemus tar feil. Punktumet skal være etter anførseltegnet, for punktumet skal være det siste tegnet i en setning. Enig! Sånn skirver i sakene våre på jobben.. 0 Siter
morsan Skrevet 4. mars 2009 Skrevet 4. mars 2009 Enig! Sånn skirver i sakene våre på jobben.. ''Sånn skirver i sakene våre på jobben'' *fnis* Bra dere har fokus på riktig rettskriving...;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.