Gå til innhold

Punktum før eller etter kolon?

Anbefalte innlegg

Gjest Signaturløs
Skrevet

Som her: "Jeg liker ikke fiskekake".

Eller: "Jeg liker ikke fiskekake."

Gjest minnah
Skrevet

"Jeg liker ikke fiskekake."

Men om det er et sitat skal vel punktum utenfor?

Som i - hun sa "jeg liker ikke fiskekake".

Gjest Signaturløs
Skrevet

"Jeg liker ikke fiskekake."

Ok. Takk :-)

Skrevet

Ja, mener bestemt du har rett og Lillemus tar feil. Punktumet skal være etter anførseltegnet, for punktumet skal være det siste tegnet i en setning.

Gjest Signaturløs
Skrevet

Hm, jeg venter på svar :-)

Gjest minnah
Skrevet

Ja, mener bestemt du har rett og Lillemus tar feil. Punktumet skal være etter anførseltegnet, for punktumet skal være det siste tegnet i en setning.

Jeg er enig med Lillemus, men tror sitering er et unntak? Dette går kun på magefølese, asså. =)

Skrevet

Ok. Takk :-)

Nei, punktum skal være etter anførseltegnet!

Gjest Signaturløs
Skrevet

''Hvis setningen slutter når sitatet slutter, skal skilletegnet (punktum, komma, spørsmålstegn eller utropstegn) stå foran anførselstegnet, hvis ikke det siterte inngår i setningen:

"Dermed er alt opp- og avgjort," sa han.

Så sa han noe om at alt skulle være "opp- og avgjort".''

http://www.riksmalsforbundet.no/Spr%C3%A5ktjenester/Skriv-bedre-stil/R%C3%A5d-om-tegnsetning.aspx

Tusen takk :-)

Det der var en veldig nyttig link!

Gjest Signaturløs
Skrevet

Nei, punktum skal være etter anførseltegnet!

Fant ut av det :-) Linken fra morsan var veldig nyttig.

Takk for hjelpen.

Skrevet

Nei - jeg nekter å tro at følgende er riktig:

Jenta smilte og sa:"Jeg liker ikke fiskekaker".

Jenta smilte og sa:"Jeg liker ikke fiskekaker." er det riktige, med mindre det er snakk om sitering som minnah sier.

Labaaaaan - hvor er du!? Hjelp!

Skrevet

''Hvis setningen slutter når sitatet slutter, skal skilletegnet (punktum, komma, spørsmålstegn eller utropstegn) stå foran anførselstegnet, hvis ikke det siterte inngår i setningen:

"Dermed er alt opp- og avgjort," sa han.

Så sa han noe om at alt skulle være "opp- og avgjort".''

http://www.riksmalsforbundet.no/Spr%C3%A5ktjenester/Skriv-bedre-stil/R%C3%A5d-om-tegnsetning.aspx

*smask* Det var akkurat det jeg mente i alle fall.

Gjest Norsklærer
Skrevet

Det riktige er

Hun sa: "Jeg liker ikke fiskekake."

Punktumet markerer slutten på setningen, mens anførselstegnet markerer slutt på direkte sitat. Først punktum, komma, utropsteg eller spørsmålstegn, og så anførselstegn.

Skrevet

*smask* Det var akkurat det jeg mente i alle fall.

Ja, jeg var også enig med deg, men fordi det kom ymse kommentarer tenkte jeg at jeg måtte søke opp noe som teller mer enn meg:-)

Skrevet

Det riktige er

Hun sa: "Jeg liker ikke fiskekake."

Punktumet markerer slutten på setningen, mens anførselstegnet markerer slutt på direkte sitat. Først punktum, komma, utropsteg eller spørsmålstegn, og så anførselstegn.

Det stemmer vel ikke helt? Jeg har lært "at dette er riktig". " tilhører setningen, og . markerer slutten..

Skrevet

Enig! :) Sånn skirver i sakene våre på jobben..

Skrevet

Enig! :) Sånn skirver i sakene våre på jobben..

''Sånn skirver i sakene våre på jobben''

*fnis* Bra dere har fokus på riktig rettskriving...;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...