fyrlykt Skrevet 4. mars 2009 Skrevet 4. mars 2009 Det ble oppdaget at noen 15-åringer hadde rappet rusbrus på Prix, og selvsagt drukket det. Det fikk meg til å tenke... det er i grunnen rart at rusbrus og øl står så ubeskyttet til at ungdom kan putte det i lomma helt umerket, mens tobakk skal under disken snart. Merkelig at det er sånn forskjell. Egentlig ønsker jeg alkoholen ut av dagligvarebutikkene. Lurer på hva poltikerene begrunner denne forskjellshåndteringen av to gift-produkter? 0 Siter
Gjest anna72 Skrevet 4. mars 2009 Skrevet 4. mars 2009 Vi har forskjellige syn på alkohol-salg iallefall. Jeg ønsker vinen inn i dagligvarehandelen. 0 Siter
Gjest ulik politikk Skrevet 4. mars 2009 Skrevet 4. mars 2009 De to produktene er jo gjenstand for to ulke holdninger og ulik politikk fra myndighetenes side. Det er ønsket at alle skal ha et null-forbruk av tobakk, mens det er ønsket at folk skal kunne ha et lavt / moderat forbuk av alkohol. Det er ikke noe mål fra myndighetenes side at folk skal bli avholds, men de ønsker at forlk skal være ikke-røykere. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 4. mars 2009 Skrevet 4. mars 2009 Mye farlig i matbutikken. Lightere og fyrstikker har gjort stor skade i feil hender, liv, bygninger og mark går årlig tapt. Samme med kniver, de får du stort sett tak i over alt. Vi vet alle hvilke enorme lidelser folk påføres av andres knivbruk. Sikkert mange andre livsfarlige produkter også, som jeg ikke kommer på nå. Ja, jeg er ironisk ;-) 0 Siter
fyrlykt Skrevet 4. mars 2009 Forfatter Skrevet 4. mars 2009 Mye farlig i matbutikken. Lightere og fyrstikker har gjort stor skade i feil hender, liv, bygninger og mark går årlig tapt. Samme med kniver, de får du stort sett tak i over alt. Vi vet alle hvilke enorme lidelser folk påføres av andres knivbruk. Sikkert mange andre livsfarlige produkter også, som jeg ikke kommer på nå. Ja, jeg er ironisk ;-) Jada du er ironisk fordi du kanskje ikke er enig med meg. Til og med såpe kan være farlig hvis man glir på det. MEN - jeg synes det er rart at butikkene velger å ha alkoholen på en plass som ikke er synlig fra kassa. Ikke bare med tanke på ungdom, men få alkoholikere har vel god råd, og fristelsen til å putte flasker/bokser i lomme blir vel større når ingen kan se deg mellom hyllene. Ungdom er ofte tankeløs og handler på impuls, og inntak av rusbrus kan bli katastrofal. Hvorfor skal det da være så lett tilgjengelig? 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 Jada du er ironisk fordi du kanskje ikke er enig med meg. Til og med såpe kan være farlig hvis man glir på det. MEN - jeg synes det er rart at butikkene velger å ha alkoholen på en plass som ikke er synlig fra kassa. Ikke bare med tanke på ungdom, men få alkoholikere har vel god råd, og fristelsen til å putte flasker/bokser i lomme blir vel større når ingen kan se deg mellom hyllene. Ungdom er ofte tankeløs og handler på impuls, og inntak av rusbrus kan bli katastrofal. Hvorfor skal det da være så lett tilgjengelig? "Ungdom er ofte tankeløs og handler på impuls, og inntak av rusbrus kan bli katastrofal." Høyst usannsynlig at noen ungdommer skal klare å smugle ut så mye rusbrus fra butikken at de kan drikke seg overstadig fulle. Dessuten var det før mange steder ikke alkohol å få tak i, man måtte reise til andre steder. Ungdommene drakk seg sørpe fulle som 15-åringer for det, mens de i byene, med alkohol i butikken, drakk mindre og sjeldnere. Sier bare at det finnes eksempler, altså. Og nå har det nok jevnet seg mer ut. Dette handler om, etter min mening, holdninger. Ikke tilgang. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.