Gjest Rosetta Skrevet 4. mars 2009 Skrevet 4. mars 2009 Hvorfor er det greit at kaniner, marsvin, hamster, rotter og fugler lever i bur, men ikke at rever og minker gjør det? 0 Siter
Lillemus Skrevet 4. mars 2009 Skrevet 4. mars 2009 De små kjæledyrene du nevner har 1. mye større bur i forhold til kroppsstørrelsen enn mink og rev 2. burene har skikkelig bunn med mykt strø 3. de har som regel et "hus" i buret som de kan trekke seg tilbake i 4. De får som oftest komme ut av buret og får kos og nærhet og mange bruker jo f.eks. kaninene til hopping og slikt. Fugler i bur er jeg noe mer tilbakeholden til må jeg innrømme, men om de får komme ut og fly så mye de vil så oppfatter de sikkert buret som sin trygge lille hule. 0 Siter
Gjest Rosetta Skrevet 4. mars 2009 Skrevet 4. mars 2009 De små kjæledyrene du nevner har 1. mye større bur i forhold til kroppsstørrelsen enn mink og rev 2. burene har skikkelig bunn med mykt strø 3. de har som regel et "hus" i buret som de kan trekke seg tilbake i 4. De får som oftest komme ut av buret og får kos og nærhet og mange bruker jo f.eks. kaninene til hopping og slikt. Fugler i bur er jeg noe mer tilbakeholden til må jeg innrømme, men om de får komme ut og fly så mye de vil så oppfatter de sikkert buret som sin trygge lille hule. Jeg kjøper til en viss grad argumentet ditt om at de små kjæledyrene har større plass i buret i forhold til kroppsstørrelse. Men allikevel så er det jo naturstridig med dyr i bur, kan noen være uenig i det? 0 Siter
Lillemus Skrevet 4. mars 2009 Skrevet 4. mars 2009 Jeg kjøper til en viss grad argumentet ditt om at de små kjæledyrene har større plass i buret i forhold til kroppsstørrelse. Men allikevel så er det jo naturstridig med dyr i bur, kan noen være uenig i det? ''Men allikevel så er det jo naturstridig med dyr i bur, kan noen være uenig i det?'' Nei, men det er jo like naturstridig med kyr på bås, gris i binge, hest i stall, sau og geit i binge, for ikke å snakke om høns... 0 Siter
Gjest Rosetta Skrevet 4. mars 2009 Skrevet 4. mars 2009 ''Men allikevel så er det jo naturstridig med dyr i bur, kan noen være uenig i det?'' Nei, men det er jo like naturstridig med kyr på bås, gris i binge, hest i stall, sau og geit i binge, for ikke å snakke om høns... ''Nei, men det er jo like naturstridig med kyr på bås, gris i binge, hest i stall, sau og geit i binge, for ikke å snakke om høns...'' Nja, litt enig, men disse dyrene ser tross alt ikke ut gjennom et _gitter_ og er litt mer frie, mener jeg - selv om ikke alle har så stor tumleplass i stallene og fjøsa sine. Pluss at disse dyra jo stort sett går fritt i flere måneder om sommeren. De fleste av de dyrene du nevner er jo også nyttedyr som vi får melk, kjøtt etc. av, så de må nødvendigvis leve i fangenskap. Kaniner og marsvin etc. derimot, har folk kun for egen egoismes skyld. Fra naturens side hører de hjemme i andre klimaforhold og i frihet. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 4. mars 2009 Skrevet 4. mars 2009 De små kjæledyrene du nevner har 1. mye større bur i forhold til kroppsstørrelsen enn mink og rev 2. burene har skikkelig bunn med mykt strø 3. de har som regel et "hus" i buret som de kan trekke seg tilbake i 4. De får som oftest komme ut av buret og får kos og nærhet og mange bruker jo f.eks. kaninene til hopping og slikt. Fugler i bur er jeg noe mer tilbakeholden til må jeg innrømme, men om de får komme ut og fly så mye de vil så oppfatter de sikkert buret som sin trygge lille hule. ''mange bruker jo f.eks. kaninene til hopping og slikt.'' ??? 0 Siter
Lillemus Skrevet 4. mars 2009 Skrevet 4. mars 2009 ''mange bruker jo f.eks. kaninene til hopping og slikt.'' ??? Har du ikke sett kaninhopping?! http://kanin.org/kaninhopping 0 Siter
Katt-ja Skrevet 4. mars 2009 Skrevet 4. mars 2009 Har du ikke sett kaninhopping?! http://kanin.org/kaninhopping Du verden.... Nei, det har jeg ikke sett før,- jeg kan da ikke være alene om det? Men,- det var uansett en pussig formulering at mange _bruker_ dem til kaninhopping :-) Som om poenget var selve hoppingen...at det var noe nyttig, liksom... 0 Siter
Lillemus Skrevet 4. mars 2009 Skrevet 4. mars 2009 Du verden.... Nei, det har jeg ikke sett før,- jeg kan da ikke være alene om det? Men,- det var uansett en pussig formulering at mange _bruker_ dem til kaninhopping :-) Som om poenget var selve hoppingen...at det var noe nyttig, liksom... *Hihi* Jeg mente at siden man faktisk bruker kaninene til noe morsomt så er det kanskje ikke så ille for dem å sitte i bur ellers. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 4. mars 2009 Skrevet 4. mars 2009 *Hihi* Jeg mente at siden man faktisk bruker kaninene til noe morsomt så er det kanskje ikke så ille for dem å sitte i bur ellers. :-) 0 Siter
Mrs D Skrevet 4. mars 2009 Skrevet 4. mars 2009 ''Nei, men det er jo like naturstridig med kyr på bås, gris i binge, hest i stall, sau og geit i binge, for ikke å snakke om høns...'' Nja, litt enig, men disse dyrene ser tross alt ikke ut gjennom et _gitter_ og er litt mer frie, mener jeg - selv om ikke alle har så stor tumleplass i stallene og fjøsa sine. Pluss at disse dyra jo stort sett går fritt i flere måneder om sommeren. De fleste av de dyrene du nevner er jo også nyttedyr som vi får melk, kjøtt etc. av, så de må nødvendigvis leve i fangenskap. Kaniner og marsvin etc. derimot, har folk kun for egen egoismes skyld. Fra naturens side hører de hjemme i andre klimaforhold og i frihet. ''er litt mer frie'' Ei ku som står på bås er altså fri? Det kan du ikke seriøst mene. Den står bundet fast 24/7 utenom noen uker i august/september og har kanskje en halv meter på hver side, om den har god plass? Tror nok ikke heller det er ei trøst for den kua at den ikke ser ut gjennom et _gitter_, for den har jo gjerne en flott fjøsvegg å stirre inn i som kompensasjon.... :-D 0 Siter
Gjest veggisen Skrevet 4. mars 2009 Skrevet 4. mars 2009 ''Nei, men det er jo like naturstridig med kyr på bås, gris i binge, hest i stall, sau og geit i binge, for ikke å snakke om høns...'' Nja, litt enig, men disse dyrene ser tross alt ikke ut gjennom et _gitter_ og er litt mer frie, mener jeg - selv om ikke alle har så stor tumleplass i stallene og fjøsa sine. Pluss at disse dyra jo stort sett går fritt i flere måneder om sommeren. De fleste av de dyrene du nevner er jo også nyttedyr som vi får melk, kjøtt etc. av, så de må nødvendigvis leve i fangenskap. Kaniner og marsvin etc. derimot, har folk kun for egen egoismes skyld. Fra naturens side hører de hjemme i andre klimaforhold og i frihet. Fra mitt perspektiv er dette et like egoistisk synspunkt, at det at de store dyra må holdes i fangenskap fordi de skal brukes til kjøtt og melk. Noen gang vurdert å bli vegetarianer/veganer? Jeg er ikke spesielt glad i at dyr bor i bur, men det er ikke vanskelig å se at mange dyr kan trives slik. De fleste smådyra er jo også avlet fram til burbruk. 0 Siter
Gjest glad i dyr Skrevet 4. mars 2009 Skrevet 4. mars 2009 har du vært på pelsgård noen gang??det er minimalt med plass,ingen kontakt mellom dyrene... vokste opp på pels-gård,så jeg har sett selv.og jeg tar sterk avstand fra det!! 0 Siter
Mrs D Skrevet 4. mars 2009 Skrevet 4. mars 2009 Fra mitt perspektiv er dette et like egoistisk synspunkt, at det at de store dyra må holdes i fangenskap fordi de skal brukes til kjøtt og melk. Noen gang vurdert å bli vegetarianer/veganer? Jeg er ikke spesielt glad i at dyr bor i bur, men det er ikke vanskelig å se at mange dyr kan trives slik. De fleste smådyra er jo også avlet fram til burbruk. ''Noen gang vurdert å bli vegetarianer/veganer?'' For mange av oss er det nok for godt med en saftig biff innimellom til at det er noe man vurderer. :-) 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 4. mars 2009 Skrevet 4. mars 2009 Jeg har litt blanda følelser for alle dyr i bur. Da jeg var i kattemiljøet var det noen av de store oppdretterne som hadde katter i bur både inne og ute. Det var et trasig syn. Noen katter sloss, og noen hadde øyekatarr. Jeg var så dum å kjøpe en katt fra en slik oppdretter. Den var jo så nervøs, for den var ikke vant med folk og huslyder. 0 Siter
Lillemus Skrevet 4. mars 2009 Skrevet 4. mars 2009 ''Noen gang vurdert å bli vegetarianer/veganer?'' For mange av oss er det nok for godt med en saftig biff innimellom til at det er noe man vurderer. :-) ''For mange av oss er det nok for godt med en saftig biff innimellom til at det er noe man vurderer. :-)'' *Hehe* Vi spiser en del vilt og de har i alle fall ikke stått i bur! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.