Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Kayia
Skrevet

Tar stor plass? Hvor stor eggekoker har du egentlig?

Har en helt ordinær en på str med en liten kjele pluss ledninger og styr, så det er ikke det at selve dingsen er så stor nei. :)

Det er mer det at sånne "hendige" dingser er fryktelig spesialiserte og kommer i tillegg til alt annet: Eggekokeren koker egg liksom, fram da, og bort ellers. Sitruspressen presser sitron - bort ellers. Popkornmaskinen popper bare popkorn, og pizzabakeren taes fram når man baker pizza - bort ellers. Og det er jo potensielt en bråte sånne dingser; saftmaskin, brusmaskin, blender, frityrkoker (kanskje den eneste jeg selv syns er kjekk å ha), brødbakemaskin, riskoker - u name it.

Og det er vel der jeg er skikkelig bakpå og greier meg lenge bare med kokeplate, micro, stekeovn og Kenwooden da. :)

• Svar 129
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

25

• Lillemus

24

• Lotte :o)

21

• candyqueen_83

13

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Har en helt ordinær en på str med en liten kjele pluss ledninger og styr, så det er ikke det at selve dingsen er så stor nei. :)

Det er mer det at sånne "hendige" dingser er fryktelig spesialiserte og kommer i tillegg til alt annet: Eggekokeren koker egg liksom, fram da, og bort ellers. Sitruspressen presser sitron - bort ellers. Popkornmaskinen popper bare popkorn, og pizzabakeren taes fram når man baker pizza - bort ellers. Og det er jo potensielt en bråte sånne dingser; saftmaskin, brusmaskin, blender, frityrkoker (kanskje den eneste jeg selv syns er kjekk å ha), brødbakemaskin, riskoker - u name it.

Og det er vel der jeg er skikkelig bakpå og greier meg lenge bare med kokeplate, micro, stekeovn og Kenwooden da. :)

*Ønsker seg en skikkelig blender*

candyqueen_83
Skrevet

Så lenge det brukes sjelden kan jeg skjønne det. her står eggkokeren på benken hele tida, og brukes flittig. Mens kaffetrakteren gjemmes bort ;O)

Gjest Kayia
Skrevet

*Ønsker seg en skikkelig blender*

Kenwooden min har, og den brukes ofte. :)

Ser at de løse fra Kenwood også får gode kritikker i tester forresten, om du ikke har Kenwood kjøkkenmaskinn (og har du ikke det er det _den_ du må ønske deg Lillemus - det er min definitivt beste kjøkkendings:).

Gjest Kayia
Skrevet

Så lenge det brukes sjelden kan jeg skjønne det. her står eggkokeren på benken hele tida, og brukes flittig. Mens kaffetrakteren gjemmes bort ;O)

Det er noe med vaner ja. Kaffetrakter har jeg aldri hatt og aldri savnet. Har jeg mange på besøk trekker jeg kaffe på mammas gamle kjele, og ellers går det i presskanne eller espresso.

Jeg har i det heletatt veldig få dingser på kjøkkenet etter en ryddeaksjon tilsvarende Lillemus', og savner hverken toastjernet, eggekokeren, sitruspressen, brødbakemaskinen, oppskjærsmaskinen eller alle de andre velmenende julegavene som står i boden...;)

Gjest Elextra
Skrevet

Kenwooden min har, og den brukes ofte. :)

Ser at de løse fra Kenwood også får gode kritikker i tester forresten, om du ikke har Kenwood kjøkkenmaskinn (og har du ikke det er det _den_ du må ønske deg Lillemus - det er min definitivt beste kjøkkendings:).

Jeg har (omsider) fått en Kenwood-maskin, men har ikke rutine på å bruke den så mye ennå.

Har ambisjoner om å bake eget brød av og til, du har ikke tilfeldigvis link til oppskrift på et "idiotsikkert" godt, mellomgrovt, brød - og gjerne instruks om hvordan håndtere Kenwood'en i denne forbindelse? :)

Skrevet

Jeg hadde et raid i kjøkkenskapet i høst og stuet bort alt jeg ikke bruker. Toastjern, munkepanne, en ekstra vannkoker og noe annet småstæsj ble satt i kjelleren og jeg har ikke savnet det ett sekund siden.

Hva er munkepanne og småstæsj? ;-)

AneM1365380603
Skrevet

Selv har jeg aldri tenkt på å gjøre det på annen måte...

Jeg gjorde det helt til for ca et år siden ;) Det er jo helt unødvendig når det kan kokes sammen.

Skrevet

*Hehe* Nå kom jeg til å tenke på helt i begynnelsen da jeg var sammen med min kjære og skulle bruke mixmasteren, men vispene passet ikke.

"Du, disse vispene passer ikke til mixeren?"

"Nei, de hører til en annen mixer."

"Hvor er den da?"

"Nei, den er kastet for den virket ikke lenger."

Men hvorfor spare på vispene som ikke passet til den andre mixeren?!? *Hehe*

''Men hvorfor spare på vispene som ikke passet til den andre mixeren?!? *Hehe*''

Mine gamle vispere passer noenlunde til den nye...

Og - han sparte vel ikke aktivt på dem,- men rotet ikke igjennom kjøkkenskuffen for å finne vispene når han kastet selve maskinen, vil jeg tro ;-)

Gjest Kayia
Skrevet

Jeg har (omsider) fått en Kenwood-maskin, men har ikke rutine på å bruke den så mye ennå.

Har ambisjoner om å bake eget brød av og til, du har ikke tilfeldigvis link til oppskrift på et "idiotsikkert" godt, mellomgrovt, brød - og gjerne instruks om hvordan håndtere Kenwood'en i denne forbindelse? :)

Du, det har jeg vettu - det har kommet for en dag at t.o.m jr har skrytt av brødet til mine venninner, og det hadde jeg _ikke_ ventet. Han er en skikkelig finbrød-entusiast... ;)

Jeg baker altså tre mellomstore brød i slengen, og gjør da så her:

1,5 l varmt vann (evt 1,2 liter vann og 0.3 l skummet kultur)

1 pose tørrgjær

2 ts salt

2 ts honning (evt sirup)

En liten neve av hver med linfrø, sesamfrø og solsikkekjerner

En raus neve av hver med Bjørns havregryn og fiberbakst

1, 5 kg grovbakst

Jeg heller i alle ingredienser i det rekkefølget jeg har skrevet dem her, men venter med den siste halvkiloen med grovbakst til jeg har kjørt resten sammen til en løs suppe. Deretter tilsetter jeg den siste halvkiloen gradvis i et par omganger. Som regel må jeg tilsette litt hvetemel tilslutt for at deigen skal bli sånn passe grøtaktig fast (altså ikke sånn bake-ut-på-benken-fast).

Dette lar jeg stå og heve på benken i Kenwooden i 45 min.

Når deigen er hevet "tømmer" jeg deigen direkte over i tre smurte former (jeg smører m smeltet Melange - gir nyydelig smak på skorpen) - og deigen er så løs at den liksom sakte men sikkert helles over. Tilslutt "klapper" jeg deigen på plass i formen med våte hender, slik at overflaten er fuktig (gir SPRØ skorpe), når brødformene settes til etterheving i ca 15-20 min.

Deretter steker jeg på 180 grader (evt 190, prøv deg fram) i ca en time, og da er brødene skikkelig sprø og saftige.

Idiotsikkert - og skalken må spises umiddelbart! :)

AneM1365380603
Skrevet

Jeg hadde en manuell potetskrellemaskin en gang. Brukte den én gang, og deretter havnet den på loppings.

Trodde jeg skulle slippe masse kjedelig skrelling - hvilket jeg jo gjorde - men fikk desto mer kjedelig rengjøring av den verdamte Maschine istedet;-)

Min er elektrisk. Den skramler noe voldsomt. Må passe på at den ikke hopper av benken. Den tar ikke så mange poteter i slengen. Har jeg for mye i maskina stopper den. Har jeg den på for lenge slår den seg av, og da nekter den å slå seg på før den er kald.

Potetene må etterksrelles etter å ha vært i maskina. Rengjøringa etterpå er et kapittel for seg. Det er noe av det teiteste jeg har kjøpt!

Gjest Kayia
Skrevet

Min er elektrisk. Den skramler noe voldsomt. Må passe på at den ikke hopper av benken. Den tar ikke så mange poteter i slengen. Har jeg for mye i maskina stopper den. Har jeg den på for lenge slår den seg av, og da nekter den å slå seg på før den er kald.

Potetene må etterksrelles etter å ha vært i maskina. Rengjøringa etterpå er et kapittel for seg. Det er noe av det teiteste jeg har kjøpt!

Århundrets reklametekst! :D

Skrevet

Herregud for en lang tråd du fikk her...før jeg så at den hadde utviklet seg i diverse andre retninger, begynte jeg å lure på om du hadde fornærmet noen igjen ;-)

Skrevet

''Men hvorfor spare på vispene som ikke passet til den andre mixeren?!? *Hehe*''

Mine gamle vispere passer noenlunde til den nye...

Og - han sparte vel ikke aktivt på dem,- men rotet ikke igjennom kjøkkenskuffen for å finne vispene når han kastet selve maskinen, vil jeg tro ;-)

''han sparte vel ikke aktivt på dem''

Ikke-aktiv sparing kan jeg forstå - ihvertfall en viss tid. Etter en stund bør den som oftest erstattes med særdeles aktiv _kasting_;-)

Jeg får lettere fnatt av den store redskapsskuffen på hytta tilo svigers - der ligger alt mulig av gamle visper og sleiver og stekespader og fandens oldemor i et eneste stort virrvarr, og man må lete gjennom ganske mye ubrukelige objekter før man finner det man skal ha.

Jeg hadde glatt tatt og kastet 80% av innholdet;-)

Skrevet

Herregud for en lang tråd du fikk her...før jeg så at den hadde utviklet seg i diverse andre retninger, begynte jeg å lure på om du hadde fornærmet noen igjen ;-)

;-) ikke fullt så ille denne gangen - bare bidratt til å øke kjerringfaktoren på dol;-)

AneM1365380603
Skrevet

Jeg fikk eggekoker til jul et år (gudene vet hvilken krok den står i nå), og måtte bare riste på hodet når den i tillegg til å ta stor plass bruker lengre tid på å koke egg! Anbefalt tid for å få fast plomme var 10 min - det bruker jeg 7 på i kjele. Lurer på hvor mange sånne - pluss elektriske sitruspresser - de har greid å lure på folk...

Eggkoker er oppskrytt. Vår ligger muligens stuet vekk i en eller annen bod sammen med potetskrellermaskinen, eller den er levert på dynga :)

Gjest Kayia
Skrevet

Jeg husker at moren til en venninne kokte grønnsakene i vann ved siden av og hadde dem oppi kjøttsuppa etter at suppa var ferdig, for hun mente at det var bedre med "vannsmak" på dem enn "kjøttkraftsmak". Litt forskjell var det, det merket selv jeg som barn, men man må e.m.m. ha en bestemt grille på dette for å mene at forskjellen er så betydningsfull at det rettferdiggjør bruk av én ekstra kjel;-)

*Ops. Skjønner at hun skal holde kjeft om at kjøttkaker varmes i kokende vann - ikke i sausen - som helles _over_ både kjøkkkaker og potet etter at maten har kommet på tallerkenen....*

Gjest Kayia
Skrevet

Eggkoker er oppskrytt. Vår ligger muligens stuet vekk i en eller annen bod sammen med potetskrellermaskinen, eller den er levert på dynga :)

Begynner å leke med tanken på å gå mannen til Morsan i næringen jeg, og lage en mega-annonse på Finn med alt det ubrukelige stæsjet mitt... ;)

AneM1365380603
Skrevet

Begynner å leke med tanken på å gå mannen til Morsan i næringen jeg, og lage en mega-annonse på Finn med alt det ubrukelige stæsjet mitt... ;)

Det er godt å kvitte seg med skrot en ikke bruker. En fin regel er at ting man ikke har brukt de siste tre år, de tingene blir aldri brukt!

Skrevet

Ah, ok... kanskje? ;)

Godt ikke mine små er slike feinschmeckere som dine, da! :D

Dine har sikkert aldri smakt noe annet ;D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...