Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Du, det har jeg vettu - det har kommet for en dag at t.o.m jr har skrytt av brødet til mine venninner, og det hadde jeg _ikke_ ventet. Han er en skikkelig finbrød-entusiast... ;)

Jeg baker altså tre mellomstore brød i slengen, og gjør da så her:

1,5 l varmt vann (evt 1,2 liter vann og 0.3 l skummet kultur)

1 pose tørrgjær

2 ts salt

2 ts honning (evt sirup)

En liten neve av hver med linfrø, sesamfrø og solsikkekjerner

En raus neve av hver med Bjørns havregryn og fiberbakst

1, 5 kg grovbakst

Jeg heller i alle ingredienser i det rekkefølget jeg har skrevet dem her, men venter med den siste halvkiloen med grovbakst til jeg har kjørt resten sammen til en løs suppe. Deretter tilsetter jeg den siste halvkiloen gradvis i et par omganger. Som regel må jeg tilsette litt hvetemel tilslutt for at deigen skal bli sånn passe grøtaktig fast (altså ikke sånn bake-ut-på-benken-fast).

Dette lar jeg stå og heve på benken i Kenwooden i 45 min.

Når deigen er hevet "tømmer" jeg deigen direkte over i tre smurte former (jeg smører m smeltet Melange - gir nyydelig smak på skorpen) - og deigen er så løs at den liksom sakte men sikkert helles over. Tilslutt "klapper" jeg deigen på plass i formen med våte hender, slik at overflaten er fuktig (gir SPRØ skorpe), når brødformene settes til etterheving i ca 15-20 min.

Deretter steker jeg på 180 grader (evt 190, prøv deg fram) i ca en time, og da er brødene skikkelig sprø og saftige.

Idiotsikkert - og skalken må spises umiddelbart! :)

Tusen takk - jeg gleder meg allerede :-)

• Svar 129
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

25

• Lillemus

24

• Lotte :o)

21

• candyqueen_83

13

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra
Skrevet

Du, det har jeg vettu - det har kommet for en dag at t.o.m jr har skrytt av brødet til mine venninner, og det hadde jeg _ikke_ ventet. Han er en skikkelig finbrød-entusiast... ;)

Jeg baker altså tre mellomstore brød i slengen, og gjør da så her:

1,5 l varmt vann (evt 1,2 liter vann og 0.3 l skummet kultur)

1 pose tørrgjær

2 ts salt

2 ts honning (evt sirup)

En liten neve av hver med linfrø, sesamfrø og solsikkekjerner

En raus neve av hver med Bjørns havregryn og fiberbakst

1, 5 kg grovbakst

Jeg heller i alle ingredienser i det rekkefølget jeg har skrevet dem her, men venter med den siste halvkiloen med grovbakst til jeg har kjørt resten sammen til en løs suppe. Deretter tilsetter jeg den siste halvkiloen gradvis i et par omganger. Som regel må jeg tilsette litt hvetemel tilslutt for at deigen skal bli sånn passe grøtaktig fast (altså ikke sånn bake-ut-på-benken-fast).

Dette lar jeg stå og heve på benken i Kenwooden i 45 min.

Når deigen er hevet "tømmer" jeg deigen direkte over i tre smurte former (jeg smører m smeltet Melange - gir nyydelig smak på skorpen) - og deigen er så løs at den liksom sakte men sikkert helles over. Tilslutt "klapper" jeg deigen på plass i formen med våte hender, slik at overflaten er fuktig (gir SPRØ skorpe), når brødformene settes til etterheving i ca 15-20 min.

Deretter steker jeg på 180 grader (evt 190, prøv deg fram) i ca en time, og da er brødene skikkelig sprø og saftige.

Idiotsikkert - og skalken må spises umiddelbart! :)

Et dumt spørsmål (kanskje) - har du ovnen på varmluft eller "vanlig" over- og undervarme?

Gjest Kayia
Skrevet

Det er godt å kvitte seg med skrot en ikke bruker. En fin regel er at ting man ikke har brukt de siste tre år, de tingene blir aldri brukt!

Så sant, så sant, og det eneste jeg kan komme på at jeg har savnet etter å ha kastet den, var mammas gamle Singer symaskin.

Men nå skal det legges til at jeg ikke er så god på å kaste (eller selge) da, så det er egentlig ikke mange dramatiske kaste-episoder å angre. Derimot har jeg tre overfylte boder. ;)

Gjest Kayia
Skrevet

Et dumt spørsmål (kanskje) - har du ovnen på varmluft eller "vanlig" over- og undervarme?

Jeg bruker vanlig over- og undervarme på dette jeg - men det er mest fordi jeg bare baker tre brød av gangen. Men - egentlig syns jeg sånn generelt at jeg får bedre resultat med over- og undervarme enn varmluft jeg? Eller er jeg bare en skikkelig kjøkkenkonservativ ;)

AneM1365380603
Skrevet

Så sant, så sant, og det eneste jeg kan komme på at jeg har savnet etter å ha kastet den, var mammas gamle Singer symaskin.

Men nå skal det legges til at jeg ikke er så god på å kaste (eller selge) da, så det er egentlig ikke mange dramatiske kaste-episoder å angre. Derimot har jeg tre overfylte boder. ;)

Da er det jaggu på tide å kaste noe ;) Du må jo ha plass til å stue vekk nye idiotkjøp ;)

Jeg er kjempekynisk når det kommer til ting. Ungene skulle bare visst hvor mye jeg stapper i søpla når de ikke er hjemme. Vi kan ikke ta vare på alt gammelt skrot.

Skrevet

Da er det jaggu på tide å kaste noe ;) Du må jo ha plass til å stue vekk nye idiotkjøp ;)

Jeg er kjempekynisk når det kommer til ting. Ungene skulle bare visst hvor mye jeg stapper i søpla når de ikke er hjemme. Vi kan ikke ta vare på alt gammelt skrot.

Jeg enig med deg, du kastebrutale dame ;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg bruker vanlig over- og undervarme på dette jeg - men det er mest fordi jeg bare baker tre brød av gangen. Men - egentlig syns jeg sånn generelt at jeg får bedre resultat med over- og undervarme enn varmluft jeg? Eller er jeg bare en skikkelig kjøkkenkonservativ ;)

Ok, takk :-)

Gjest Kayia
Skrevet

... jeg hører, jeg hører. :D

Skal bare bli ferdig med noe på jobb først, deretter sette bildene fra 1997 og utover i album, før jeg skal male ferdig siste rom på loftet, for så å bygge siste del av en bokhylle, og SÅ rydde i boden... Kanskje til sommeren?? Vel... ;)

Skrevet

Kenwooden min har, og den brukes ofte. :)

Ser at de løse fra Kenwood også får gode kritikker i tester forresten, om du ikke har Kenwood kjøkkenmaskinn (og har du ikke det er det _den_ du må ønske deg Lillemus - det er min definitivt beste kjøkkendings:).

Jeg har en Braun kjøkkenmaskin med blender, men synes det er litt pes å måtte frem med hele greia hver gang jeg skal bruke blenderen - dessuten er det så mange deler å rengjøre på den. Så jeg ønsker meg en "ren" blender, ikke en hel kjøkkenmaskin.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1236180705' post='4104545]

Hva er munkepanne og småstæsj? ;-)

Nå klarer jeg ikke å finne et bilde av en elektrisk munkepanne / munkejern så det er tydeligvis ikke moderne lenger. :o) Den er på størrelse med et lite vaffeljern og har 7 små groper (ikke noe lokk) som man heller røre oppi og når de er stekt på undersiden vipper man dem rundt med en gaffel så de stekes på begge sider. Blir altså små lysebrune boller som er nyyyyydelige når de er nystekte! :o)

Annet småstæsj er rett og slett annet skapfyll. :o)

Skrevet

''Men hvorfor spare på vispene som ikke passet til den andre mixeren?!? *Hehe*''

Mine gamle vispere passer noenlunde til den nye...

Og - han sparte vel ikke aktivt på dem,- men rotet ikke igjennom kjøkkenskuffen for å finne vispene når han kastet selve maskinen, vil jeg tro ;-)

Jeg finner stadig ting her hos ham som har hørt til et forlengst avdødt kjøkkenredskap... *Hehe*

Skrevet

*Ops. Skjønner at hun skal holde kjeft om at kjøttkaker varmes i kokende vann - ikke i sausen - som helles _over_ både kjøkkkaker og potet etter at maten har kommet på tallerkenen....*

Kjøttkaker i saus?! Er du gal? Tror du virkelig at barn2 spiser brun saus? Barn1 drukner gjerne kjøttkakene i brun saus, barn2 ser på med vemmelse.

Skrevet

Nå klarer jeg ikke å finne et bilde av en elektrisk munkepanne / munkejern så det er tydeligvis ikke moderne lenger. :o) Den er på størrelse med et lite vaffeljern og har 7 små groper (ikke noe lokk) som man heller røre oppi og når de er stekt på undersiden vipper man dem rundt med en gaffel så de stekes på begge sider. Blir altså små lysebrune boller som er nyyyyydelige når de er nystekte! :o)

Annet småstæsj er rett og slett annet skapfyll. :o)

;-)

Skrevet

Slik som potetskrellermaskina.. Den tar mye plass, men aner ikke hvor den er nå. Håper den er kastet. Det var mye mer arbeid med den enn å skrelle potetene selv.

Jeg gav bort min til ei som har ms og hun ble kjempeglad :o)

Skrevet

Jeg hadde et raid i kjøkkenskapet i høst og stuet bort alt jeg ikke bruker. Toastjern, munkepanne, en ekstra vannkoker og noe annet småstæsj ble satt i kjelleren og jeg har ikke savnet det ett sekund siden.

Toastjernet mitt blir brukt hele tiden

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1236177147' post='4104505]

Hehe, det høres kjent ut, men vi er 4-5 personer, da ;-)

Hvorfor kjøper du ikke hele brett med egg da? Det gjorde vi da vi var fem. 35 kr for brettet. Tror det er samme pris enda, 17 kr for 12.

Skrevet

Toastjernet mitt blir brukt hele tiden

Joda, toast er kjempegodt, men skulle jeg spist toast med ost og masse snask særlig ofte hadde jeg trillet rundt her...

Skrevet

Hvorfor kjøper du ikke hele brett med egg da? Det gjorde vi da vi var fem. 35 kr for brettet. Tror det er samme pris enda, 17 kr for 12.

Jeg gjør jo det...! Men det var sikkert vanskelig å følge sammenhengen i denne tråden...

Mrs. Wallace
Skrevet

Men den finnes jo i mannevariant også.

Skrevet

Joda, toast er kjempegodt, men skulle jeg spist toast med ost og masse snask særlig ofte hadde jeg trillet rundt her...

Nei, man blir ikke fet av det. To brødblingser, ost og hamburgerrygg + krydder og så i jernet som ikke trengs å smøres. Gjerne med tomatskiver eller paprika i mellom hvis man har.

Jeg blir ikke fet av det i hvert fall. Og ikke får jeg vondt i magen heller som jeg gjør av brød til vanlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...