Gå til innhold

Betale bot eller gå i fengsel?

Anbefalte innlegg

Gjest stripete?
Skrevet

For et år siden var det ikke en aktuell problemstilling, men nå sitter jeg så dypt i det økonomisk at jeg faktisk vurderer å sone en liten uke i fengsel istedet for å betale flere tusen i fartsbot.

Vil det da få rulleblad, bli nektet adgang til USA og sånn? Hva når fremtidige arbeidsgivere skal ha vandelsattest?

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

13

• morsan

6

• Lillemus

3

• hulkert

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg tror neppe du får lov til å velge, selv om det så fint heter at du kan. Det er nok en lang vei å gå.

Hvis du får dette på rullebladet ditt så kan dette få visse følger.

Gjest blakk-som alltid
Skrevet

Jeg tror neppe du får lov til å velge, selv om det så fint heter at du kan. Det er nok en lang vei å gå.

Hvis du får dette på rullebladet ditt så kan dette få visse følger.

jeg husker jeg fikk en bot,der det i brevet stod at jeg kunne istedet være tre dager i fengsel.jeg ønsket fengsel,men dte var i realiteten ikke et valg.skjønner ikke vitsen i å skrive det,når det uansett ikke kan gjøres:/

Skrevet

jeg husker jeg fikk en bot,der det i brevet stod at jeg kunne istedet være tre dager i fengsel.jeg ønsket fengsel,men dte var i realiteten ikke et valg.skjønner ikke vitsen i å skrive det,når det uansett ikke kan gjøres:/

Dette tror jeg faktisk er noe som henger igjen i fra gammelt av, da det var mulig og kanskje mer praktisk og ta noen dager i fengsel. Men i dag er ikke valget reelt.

Så du har kjørt litt for fort nå da? .......det svir....hvis du blir tatt.

Gjest blakk-alltid
Skrevet

Dette tror jeg faktisk er noe som henger igjen i fra gammelt av, da det var mulig og kanskje mer praktisk og ta noen dager i fengsel. Men i dag er ikke valget reelt.

Så du har kjørt litt for fort nå da? .......det svir....hvis du blir tatt.

nei,sånn luksus som bil har jeg ikke råd til...her er det buss...grunnen til at jeg fikk bot,var nasking...og det er en stund siden.sånn går det når sosialen svikter(men jeg ser jo at det er mitt ansvar likevel)

Skrevet

nei,sånn luksus som bil har jeg ikke råd til...her er det buss...grunnen til at jeg fikk bot,var nasking...og det er en stund siden.sånn går det når sosialen svikter(men jeg ser jo at det er mitt ansvar likevel)

Oiisann, nasking er ett hakk verre enn ei fartsbot. Da håper jeg at du har lært. Antar at det ikke var noe koselig situasjon å havne opp i.

Skrevet

Hva syns du gir mest alvorlige konsekvenser for andre mennesker, av nasking og fartskriminalitet?

Du kan stå på ditt, men jeg vil hevde at du snakker ut i fra et system der de rike (f.eks. de som eier butikker) er mer beskyttet enn mannen i gata (f.eks. barn på vei til skolen).

Dette irriterer meg faktisk grenseløst. Det at folk flest tar så lett på det at noen kjører for fort. Det er liksom "kult".

Det er det slettes ikke! Du setter uskyldige menneskers liv i fare.

Det var da fælt som du tar av da. Spørs mye hvor du kjører for fort, når, hvor mange andre som er på vegen og ikke minst hvor fort du kjører for fort, vi kan jo si 1 km:-)

Kjøre for fort er ikke bare å kjøre for fort.

Det kan være farligere å kjøre 30 km under fartsgrensen enn å kjøre litt over.

Skrevet

Hva syns du gir mest alvorlige konsekvenser for andre mennesker, av nasking og fartskriminalitet?

Du kan stå på ditt, men jeg vil hevde at du snakker ut i fra et system der de rike (f.eks. de som eier butikker) er mer beskyttet enn mannen i gata (f.eks. barn på vei til skolen).

Dette irriterer meg faktisk grenseløst. Det at folk flest tar så lett på det at noen kjører for fort. Det er liksom "kult".

Slapp av du da. Her er fartsgrensa på _motorveien_ 80 km/t og jeg innrømmer glatt at jeg vanligvis (når det er bart) ligger i 90-95 der uten at det er i nærheten av å kunne kalles råkjøring.

Skrevet

Joda, greit nok, men råkjøring da. Folk syns det er kult. Da jeg var i samtalegruppe var det en fyr der som snakket om det å kjøre rundt i... hvor mye var det igjen? 160? Som noe helt normalt. Syns det var merkelig at ingen reagerte jeg. En vet aldri om det er folk ute å går på veiene, selv om det er mørkt.

Sånn idioti har jeg ikke sansen for, jeg kjører billøp selv og vet hvor farlig det kan være.

Skrevet

Men hva gjør det egentlig å stjele ei pakke salami, i den store sammenhengen. Butikkeieren er sikkert stinn av gryn uansett.

Akkurat det er en myte. Det er mange butikkeiere som driver med underskudd eller akkurat på null og det er ikke rent lite som stjeles i en butikk i løpet av ett år.

Gjest blakk-alltid
Skrevet

Men hva gjør det egentlig å stjele ei pakke salami, i den store sammenhengen. Butikkeieren er sikkert stinn av gryn uansett.

ja,jeg stjal ikke store greiene.var vel et brød og ost tror jeg...var jo blakk,18 år,levde på sosialen...og dette er jo flere år siden da.

men men...ikke lett å være blakk og sulten:(

Skrevet

Jaja, men det der blir du faktisk ikke stoppet for. De gidder ikke bry med slikt småtteri. Det jeg snakker om er straffbar råkjøring.

Joda - fotoboksen tar deg om du durer forbi den i 95! :o) Jeg har ikke prøvd, men jeg kjenner en som har gjort det. *Hehe*

Skrevet

Hehe. =)

Det er noe annet. Men det er jo ikke lov å sette opp fotobokser uten å skilte om det, da.

Det er godt skiltet, men når man sitter i sine egne tanker og ikke "våkner" får det blinker så. ;o)

Om jeg har ertet ham etterpå? *Gliser*

Skrevet

Hm. Må innrømme jeg ikke vet så mye om hvor mye butikkeiere tjener. Men selv om det går i null har de sikkert en god lønn.

Sier heller ikke at man bør stjele.

Noen butikker går veldig bra, men det er også svært mange som sliter voldsomt for tiden. Kiosk konseptet sliter ekstra nå i disse dager og det på antas at det kommer mange konkurser i løpet av året.

Skrevet

Lovverket straffer nå i hvert fall fartssyndere mye hardere enn naskere, selv om menigmann kanskje ikke alltid klarer sammenligningen. Hvor fort må man kjøre for å komme i fengsel? 100 i 50-sonen er jeg i hvert fall rimelig sikker på er nok. Det å gjøre noe som sender deg direkte i fengsel er en sterk indikasjon på hvor alvorlig rettsvesenet mener dette er!

Skrevet

Mange driter i loven.

Jeg tror nok folk flest (?) har kjørt så fort at de hadde kommet i fengsel hvis de hadde blitt tatt.. Å kjøre fort oppleves ikke som kriminelt, selv om du selvsagt har rett i at det er mye verre enn å stjele i butikken. Har aldri du kjørt så fort?

Skrevet

Nei, men det henger nok mer sammen med at jeg er redd for det... kjenner jeg "stivner" om jeg kommer over hundre...

Og selvsagt har jeg ikke prøvd å kjøre i hundre i femtisonen... eller lignende...

Jeg har nok kjørt mer enn fort nok til å sitte en god stund i fengsel, men nu haver jeg blivet så meget eldre.. ;-)

Det er et dilemma - jeg elsker fart og fryder meg når det går fort. Jeg liker også å komme meg fortest mulig fram, i hvert fall når jeg kjører til og fra jobb. Men så var det det med å utsette seg selv og andre for fare... og selvfølgelig risikoen for bot og fengsel.. Jeg holder meg langt innenfor grensene for bøter jeg skal klare å betale i hvert fall.

Gjest Meline
Skrevet

Oiisann, nasking er ett hakk verre enn ei fartsbot. Da håper jeg at du har lært. Antar at det ikke var noe koselig situasjon å havne opp i.

Ikke enig i at nasking er verre enn råkjøring. Skal de først stilles opp mot hverandre må man ta i betraktning at det ene faktisk kan sette andre folk i livsfare.

Skrevet

Ikke enig i at nasking er verre enn råkjøring. Skal de først stilles opp mot hverandre må man ta i betraktning at det ene faktisk kan sette andre folk i livsfare.

Jeg har ikke satt råkjøring opp mot nasking.

Gjest Bomfallerull
Skrevet

Jeg har ikke satt råkjøring opp mot nasking.

Du satt det da opp mot hverandre her: "Oiisann, nasking er ett hakk verre enn ei fartsbot",

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...