matildes mor Skrevet 4. mars 2009 Skrevet 4. mars 2009 Du har dessverre ikke noe valg,du må nok betale boten. har selv betalt så det svir-og jeg kunne også godt ha tenkt meg en husmorferie i fengsel,men det kunne jeg bare drømme om;-) 0 Siter
Gjest stripete Skrevet 4. mars 2009 Skrevet 4. mars 2009 Hva syns du gir mest alvorlige konsekvenser for andre mennesker, av nasking og fartskriminalitet? Du kan stå på ditt, men jeg vil hevde at du snakker ut i fra et system der de rike (f.eks. de som eier butikker) er mer beskyttet enn mannen i gata (f.eks. barn på vei til skolen). Dette irriterer meg faktisk grenseløst. Det at folk flest tar så lett på det at noen kjører for fort. Det er liksom "kult". Det er det slettes ikke! Du setter uskyldige menneskers liv i fare. Jeg "råkjørte" på motorveien og ble tatt i fotoboks. Ingen biler i nærheten, fint føre og ingen andre i bilen enn meg. Det er noe annet enn å råkjøre i et boligstrøk. 0 Siter
Gjest stripete Skrevet 4. mars 2009 Skrevet 4. mars 2009 Du har dessverre ikke noe valg,du må nok betale boten. har selv betalt så det svir-og jeg kunne også godt ha tenkt meg en husmorferie i fengsel,men det kunne jeg bare drømme om;-) Så lenge det hadde dreid seg om en 4-5 dagers avslapping på en ren celle og ikke spikring av paller i høljende regn så 0 Siter
Gjest stripete Skrevet 4. mars 2009 Skrevet 4. mars 2009 Jeg tror neppe du får lov til å velge, selv om det så fint heter at du kan. Det er nok en lang vei å gå. Hvis du får dette på rullebladet ditt så kan dette få visse følger. Da er det vel bare å betale, da... :-( Sure penger. 0 Siter
mrxx Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 Du satt det da opp mot hverandre her: "Oiisann, nasking er ett hakk verre enn ei fartsbot", Jeg sa at jeg ikke satte råkjøring opp mot nasking. Men jeg skjønner at du ikke skjønner forskjellen på fartsbot og råkjøring. 0 Siter
Gjest Byliza Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 Ikke enig i at nasking er verre enn råkjøring. Skal de først stilles opp mot hverandre må man ta i betraktning at det ene faktisk kan sette andre folk i livsfare. Jeg har fått fartsbot og det var ikke pga. råkjøring, men fordi jeg kjørte litt fortere enn jeg hadde lov til der og da. Jeg satte ikke noen liv i fare, og jeg kan ikke sammenligne det med om jeg hadde blitt tatt for nasking. 0 Siter
Gjest Meline Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 Jeg har fått fartsbot og det var ikke pga. råkjøring, men fordi jeg kjørte litt fortere enn jeg hadde lov til der og da. Jeg satte ikke noen liv i fare, og jeg kan ikke sammenligne det med om jeg hadde blitt tatt for nasking. Skal man først stille det opp mot hevrandre så må man ta i betraktning hvilken fare man utsetter andre for - TEORETISK. Ordet råkjøring ble nok feil, men kjører man over fartsgrensen setter man pr def seg selv og andre i større fare, det er en grunn til at fartsgrensen er satt. Nå skal ikke jeg diskutere fartsgrenser her, ville bare nyansere mrxxs utsagn. 0 Siter
Gjest Meline Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 Jeg har ikke satt råkjøring opp mot nasking. Ordet råkjøring ble nok feil, men kjører man over fartsgrensen setter man pr def seg selv og andre i større fare, det er en grunn til at fartsgrensen er satt. Nå skal ikke jeg diskutere *fartsgrenser* her, men vil absolutt nyansere nasking vs å kjøre for fort. 0 Siter
morsan Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 Men hva gjør det egentlig å stjele ei pakke salami, i den store sammenhengen. Butikkeieren er sikkert stinn av gryn uansett. ”I sin majestetiske likhet forbyr loven så vel den rike som den fattige å sove under broene, å tigge på gaten og å stjele brød.” -Anatole France 0 Siter
mrxx Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 Ordet råkjøring ble nok feil, men kjører man over fartsgrensen setter man pr def seg selv og andre i større fare, det er en grunn til at fartsgrensen er satt. Nå skal ikke jeg diskutere *fartsgrenser* her, men vil absolutt nyansere nasking vs å kjøre for fort. Alt er farlig, både nasking og kjøre for fort. Begge deler kan du bli drept av:-) 0 Siter
morsan Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 Jeg sa at jeg ikke satte råkjøring opp mot nasking. Men jeg skjønner at du ikke skjønner forskjellen på fartsbot og råkjøring. Jeg er enig i at ikke alle som får fartsbot har "råkjørt". Men nok slik at det sosiale stigmaet er mye større om du blir tatt i nasking enn om du blir tatt for å ha kjørt for fort uten å ha truffet noen. 0 Siter
Gjest Meline Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 Jeg er enig i at ikke alle som får fartsbot har "råkjørt". Men nok slik at det sosiale stigmaet er mye større om du blir tatt i nasking enn om du blir tatt for å ha kjørt for fort uten å ha truffet noen. Sier du at råkjøring er ok dersom ingen ble skadet..? 0 Siter
mrxx Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 Jeg er enig i at ikke alle som får fartsbot har "råkjørt". Men nok slik at det sosiale stigmaet er mye større om du blir tatt i nasking enn om du blir tatt for å ha kjørt for fort uten å ha truffet noen. Det kan være stor forskjell på råkjøring og fartsbot. Nasking blir nok sett på som mye mer alvorligere enn om du har ei fartsbot. Hvem ville du ha ansatt f.eks? en som har nasket eller en som har ei fartsbot på samvittigheten? 0 Siter
Gjest Meline Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 Jeg er enig i at ikke alle som får fartsbot har "råkjørt". Men nok slik at det sosiale stigmaet er mye større om du blir tatt i nasking enn om du blir tatt for å ha kjørt for fort uten å ha truffet noen. sorry leste litt feil. det var vel ikke akkurat det du sa nei. :-) Sosialt stigma er vel ikke akkurat grunn for å bøtelegge heller, så jeg ser ikke sammenhengen akkurat her.. 0 Siter
morsan Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 Sier du at råkjøring er ok dersom ingen ble skadet..? Absolutt ikke! Jeg sa at det sosiale stigmaet er større overfor dem som blir tatt i nasking enn overfor dem som har blitt tatt for å kjøre for fort uten å ha truffet noen. Har råkjøreren kjørt på noen, fordømmes dette heldigvis mye sterkere enn nasking i folk flests bevissthet. 0 Siter
Gjest Meline Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 Det kan være stor forskjell på råkjøring og fartsbot. Nasking blir nok sett på som mye mer alvorligere enn om du har ei fartsbot. Hvem ville du ha ansatt f.eks? en som har nasket eller en som har ei fartsbot på samvittigheten? Ironisk. Enig med deg der. Men hva som "blir sett på som verst" eller "hva som ER verst" kan nå likevel diskuteres. 0 Siter
bustebeisa Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 Tviler på at du får lov til å sone. Urettferdig, men sånn er det bare... Men... Ta en telefon til Mo i Rana. Der de krever inn pengene. Si at du ikke har råd og ta bota på avbetaling. Hørte om en som betaler 100kr i mnd.... Det er rentefritt. :-) 0 Siter
morsan Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 sorry leste litt feil. det var vel ikke akkurat det du sa nei. :-) Sosialt stigma er vel ikke akkurat grunn for å bøtelegge heller, så jeg ser ikke sammenhengen akkurat her.. Det med det sosiale stigmaet er relevant ettersom mrxx sa at bot for nasking (ofte) er verre enn fartsbot - den bøtelagte kan få større problemer i de tilfellene (f eks med jobben, ref mrxx' innlegg under her). Jeg foretar altså en tolkning av at mrxx sa dette med "verre" og anvender det i settingen "verre for den bøtelagte". Jeg er forøvrig helt enig i at råkjøring er et stort problem og mye farligere for folk flest enn nasking. Men sistnevnte "dømmes" altså hardere av "folk flest" i den betydning av at det sier noe om naskerens "personlighet". 0 Siter
morsan Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 Ironisk. Enig med deg der. Men hva som "blir sett på som verst" eller "hva som ER verst" kan nå likevel diskuteres. Det er jeg enig med deg i. 0 Siter
bustebeisa Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 Skal man først stille det opp mot hevrandre så må man ta i betraktning hvilken fare man utsetter andre for - TEORETISK. Ordet råkjøring ble nok feil, men kjører man over fartsgrensen setter man pr def seg selv og andre i større fare, det er en grunn til at fartsgrensen er satt. Nå skal ikke jeg diskutere fartsgrenser her, ville bare nyansere mrxxs utsagn. To vanskelige ting å sette opp mot hverandre. Du har rett i det at man kan sette andres liv i fare ved fartslek. Spesielt grove fartsovertredelser. Men vis meg den personen her i landets om ikke har kjørt over ei fartsgrense ei eller anna gang. (forutsatt at det er en person med lapp og som kjører et eller annet kjøretøysånn passe ofte) :-) Det kan være en enkel glipp. Tanker som gjorde at man ikke så et skilt, kjørt lenge i ei sone og man tror det er 80 i stedet for 70, ikke følger med på speedometeret og plutselig ligger litt over grensen. Man skal alltid være klar og følge med, men her vil jeg si at alle en eller annen gang har kjørt litt anderledes enn detskiltene sier. Og er man maks uheldig da, så blir man stoppet. Nasking er en bevist handling. Men nasker man noen småting i en stor forretning, er ikke konsekvensene store for andre enn deg selv om du blir tatt...Nasker du i en mindre forretning, kan konsekvensene bli større for andre også.... Moral er vanskelig å måle. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.