Gå til innhold

Betale bot eller gå i fengsel?

Anbefalte innlegg

Gjest høstløv
Skrevet

Det med det sosiale stigmaet er relevant ettersom mrxx sa at bot for nasking (ofte) er verre enn fartsbot - den bøtelagte kan få større problemer i de tilfellene (f eks med jobben, ref mrxx' innlegg under her).

Jeg foretar altså en tolkning av at mrxx sa dette med "verre" og anvender det i settingen "verre for den bøtelagte".

Jeg er forøvrig helt enig i at råkjøring er et stort problem og mye farligere for folk flest enn nasking. Men sistnevnte "dømmes" altså hardere av "folk flest" i den betydning av at det sier noe om naskerens "personlighet".

Eller det er fordi folk flest har kjørt for fort en eller annen gang.

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

13

• morsan

6

• Lillemus

3

• hulkert

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Eller det er fordi folk flest har kjørt for fort en eller annen gang.

Ja, det også.

Og som bustebeisa beskriver over her at det kan være noe som ikke er en forsettlig handling, mens nasking alltid er det.

Skrevet

Jada, med dagens økonomi er det jo klart mange sliter. Jeg tenkte mer generelt, igrunn. Har man formue eller eiendom sitter man med et slags ess. Det genererer inntekt på en helt annen måte enn vanlig arbeid gjør.

Det handler også litt om hva du sier til andre. Jeg tok bare et brødelleren sjokolade. Butikken går ikke konk av den grunn.....Men om mange stjeler et brød, eller en sjokolade, får det en konsekvens for butikken.

Husker selv ei gang far til jentene fikknoen hundre for mye igjen i kassa... Hun i kassagjorde helt feil, så det endte oppmed at vi fikk varer og penger tilbake... Totalt dreide det seg kanskje om 400... Vi forsvant ut avbutikken i en fart. Varene og pengene kom godt med, siden far til jentene i den perioden var arbeidsledig og hadde utbetalt 1800 hver 14. dag. Det var et stort varehus og vi tenkte vel som så at det ikke betød noe for varehuset...

Det vi ikke tenkte på, var at hun i kassa da hadde en manko på 400. Hva som skjedde da hun skulle telle opp, vet jeg ikke, men konsekvensene kunne blitt store....

Gjest Bomfallerull
Skrevet

Jeg sa at jeg ikke satte råkjøring opp mot nasking. Men jeg skjønner at du ikke skjønner forskjellen på fartsbot og råkjøring.

Jeg ser forskjellen mellom fartsbot og råkjøring, problemet er at du ikke skrev "råkjøring" i ditt første innlegg, du skrev "kjøre for fort" og man må nødvendigvis kjøre for fort for å få en fartsbot.

Skrevet

Jeg ser forskjellen mellom fartsbot og råkjøring, problemet er at du ikke skrev "råkjøring" i ditt første innlegg, du skrev "kjøre for fort" og man må nødvendigvis kjøre for fort for å få en fartsbot.

Akkurat, derfor referer jeg til ei fartsbot og ikke råkjøring.

Gjest Bomfallerull
Skrevet

Akkurat, derfor referer jeg til ei fartsbot og ikke råkjøring.

Og derfor jeg synes det er rart at du sidestiller det å få en fartsbot mot det å naske. Det ene kan tross alt ta liv.

Skrevet

Og derfor jeg synes det er rart at du sidestiller det å få en fartsbot mot det å naske. Det ene kan tross alt ta liv.

Det var da voldsomt som dere skal annalysere denne bagatellen av en kommenatar her da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...