Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan lager dere blomkålsuppe?

Det lurer jeg på i dag!

Skrevet

Klipper opp posen og blander med melk/vann og småkoker i noen minutter. :o)

Skrevet

En pose Toro! :-) Og endel ekstra blomkålbuketter oppi + litt pepper drysses på suppa.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1236186413' post='4104618]

En pose Toro! :-) Og endel ekstra blomkålbuketter oppi + litt pepper drysses på suppa.

Juks:)

Skrevet

Klipper opp posen og blander med melk/vann og småkoker i noen minutter. :o)

Den er grei - men hvis du må lage den fra bunnen av, hvordan lager du den da?:)

AneM1365380603
Skrevet

Lager litt jevning av hvetemel og margarin. Sper på med noen dl vann og resten melk. Når den er passe tykk har jeg i en eller to terninger grønnsaksbuljong. Blomkålen som har ligget i vann med salt noen timer deles opp i passe biter før jeg har den i. Den småputrer litt, og vips - ferdig :) Det er godt med en dæsj fløte i på slutten.

Grunnen til at jeg lar blomkålen ligge i vann med salt er for å skremme bort evt makk ;)

Skrevet

Et ikke for stort blomkålhode plukkes i buketter og kokes på lav varme i lettsaltet vann til det er litt mindre mørt enn du ville ha spist det "bart".

Hell av kraften i et litermål eller noe, legg bukettene i en tallerken mens de venter. En stor klatt smør smeltes i kjelen, ha i ca. 2 ss hvemetel og rør det inn mens det småkoker. Spe med kraften fra blomkålen. Ha i litt melk til sist, kok opp. Ha i blomkålbukettene, la det koke forsiktig opp, trekk kjelen av platen og la det stå en stund (5-10 min.) og godgjøre seg.Smak til med litt nymalt hvitt pepper.

Hvis du vil ha rundere smak, kan du knekke et egg, helle av hviten, og ta bare plommen i suppa og røre godt rundt. Da må ikke kjelen stå på platen, for koker egget, får du lange eggetråder i suppa!

Seksten reiser bedre enn posesuppe.

Skrevet

Ååå nå fikk jeg lyst på blomkålsuppe! Oppskrifta til AneM høres velkjent ut, og glem ikke fløteskvetten...den gjør susen!

Skrevet

Veldig god og sunn blomkålsuppe som både små og store elsker: Del opp et blomkålhode og kok bukettene helt myke. Du kan tilsette en halv terning grønsaksbuljong men dette er ikke nødvendig.l Hell over i en hurtigmikser og kjør alt til en tynn pure`. Tilbake i kjelen varmes suppa opp og du tilsetter vann og en skvett fløte til ønsket tykkelse. Smak om du trenger mer salt. Litt pepper kan du også bruke. Tilsett en eller to eggeplommer men husk at du ikke må koke suppa etter dette for da får du eggetråder i suppa og det er ikke noe lekkert.

Til slutt drysser du over biter av sprøstekt bacon. Server med rundstykker. Deilig og veldig sunn suppe:-)

Skrevet

Veldig god og sunn blomkålsuppe som både små og store elsker: Del opp et blomkålhode og kok bukettene helt myke. Du kan tilsette en halv terning grønsaksbuljong men dette er ikke nødvendig.l Hell over i en hurtigmikser og kjør alt til en tynn pure`. Tilbake i kjelen varmes suppa opp og du tilsetter vann og en skvett fløte til ønsket tykkelse. Smak om du trenger mer salt. Litt pepper kan du også bruke. Tilsett en eller to eggeplommer men husk at du ikke må koke suppa etter dette for da får du eggetråder i suppa og det er ikke noe lekkert.

Til slutt drysser du over biter av sprøstekt bacon. Server med rundstykker. Deilig og veldig sunn suppe:-)

Mmmmm, hørtes kjempegodt ut!!!!

Skrevet

Aner ikke for det har jeg aldri gjort. :o) Men min mor pleide å koke med de grønne bladene også og så sile dem av etterpå, hun påsto de ga god smak på suppa.

Skrevet

Knorr! Men jeg foretrekker asparges -eller champignonsuppe:)

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg kjøper blomkål og sier til mannen min at jeg gjerne vil ha blomkålsuppe til middag. Og en stund etter får jeg blomkålsuppe.

Hadde han vært hjemme nå, kunne jeg gitt deg oppskriften også. :o)

Skrevet

Et ikke for stort blomkålhode plukkes i buketter og kokes på lav varme i lettsaltet vann til det er litt mindre mørt enn du ville ha spist det "bart".

Hell av kraften i et litermål eller noe, legg bukettene i en tallerken mens de venter. En stor klatt smør smeltes i kjelen, ha i ca. 2 ss hvemetel og rør det inn mens det småkoker. Spe med kraften fra blomkålen. Ha i litt melk til sist, kok opp. Ha i blomkålbukettene, la det koke forsiktig opp, trekk kjelen av platen og la det stå en stund (5-10 min.) og godgjøre seg.Smak til med litt nymalt hvitt pepper.

Hvis du vil ha rundere smak, kan du knekke et egg, helle av hviten, og ta bare plommen i suppa og røre godt rundt. Da må ikke kjelen stå på platen, for koker egget, får du lange eggetråder i suppa!

Seksten reiser bedre enn posesuppe.

Nemlig :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...