Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt tilfeldig, etter å ha sett på Skaperen, ser jeg plutselig utdraget fra NRKS program om Snåsamannen. Hvem i all verden hadde trodd at jeg, et stabeis av en hedning gjennom mange år, skulle sitte der og kjenne et enormt håp om at behandlinga hans skulle virke? Og det gjorde den! Placeboeffekt, ukjent logisk forklaring, hvem vet? Placeboeffekten er beviselig. Hvordan skal vi med et sinn gjennomsyret av logisk skepsis utnytte oss av placeboeffekten? Tro kan flytte fjell. Skepsis flytter fjellet tilbake igjen. Jeg blir aldri en annen enn meg selv, men ja takk, begge deler! Snåsamann - you got mail!

Skrevet

Kanskje på tide å trekke den logiske skeptisismen mer i tvil? =)

Aldri i livet:-) Men man kan være skeptisk og fremdeles ha et åpent sinn. En gang i tida trodde de lyn og torden ble laget av Tor med hammeren. Jeg trenger ikke tro på Tor med hammeren for å tro på lyn og torden. I dag kjenner vi den vitenskapelige forklaringen. En gang i framtida kan det være vi kjenner den vitenskapelige forklaringen på Snåsamannen. Jeg tror nok telefonhealing er lite annet enn Placeboeffekten, så hvis jeg selv skal få utbytte av den må jeg lure meg selv til å tro på noe jeg egentlig ikke tror på for å få effekten som kun inntreffer hvis jeg tror...Vanskelig? :-)

Skrevet

Neida, det er faktisk mye forskning på dette, altså hvorfor tro hjelper deg mot sykdom og lidelse...

Men du trenger da ikke ringe rundt til landets sulliker for å få denne virkningen. Det er bare å si til seg selv i speilet at du er frisk og lykkelig.

Jo takk, jeg har det veldig bra, men det samme kan desverre ikke sies om alle jeg er glad i..

Jeg tror følgende ingredienser er blant de viktigste veiene til lykke:

Kroppskontakt (og hvem liker ikke en varm hånd bedre enn en kald?)

Omtanke og kjærlighet (som man kan oppleve i møte med helt ukjente også)

Håp (i vid forstand)

Mening (den rike verden kan fortone seg meningsløs)

Snåsamannen dekker alt dette! Han gir mennesker omtanke og kjærlighet, kroppskontakt, en følelse av viktighet og betydning og det å være en del av en større sammenheng. Når testdeltakerne i etterkant kan fortelle om møtet med Joralf og tenne et lys for ham hver morgen, så har de plutselig fått et innhold i livet, et innhold som gir dem en identitet som mennesker, som andre synes er spennende og de kan dele med omverdenen, et innhold som setter dem tilbake i samme sinnstilstand som da en helt ukjent kom inn og ga av sitt rike vesen, en omtanke, en kjærlighet, en kontakt som igjen førte til en følelse av velvære og hvor denne følelsen blir regenerert. Det er ikke så altfor viktig for meg hvorfor Snåsamannen virker for mange. Det som er viktig, er at han gjør det.

Skrevet

Hm... lurer på hva som foregår opp i "Joralfs" hode jeg... når han i praksis fungerer som en nasjonal messias... og all viten tilsier at hans "mirakle" bare er tullball... kanskje han tenker "nesten som Jesus"? Hvem vet?

Mener absolutt ikke å såre noen når jeg sier dette, men man skal ikke tie inne med sin mening når folk rundt en går fra støvleskaftene.

Han har opplevd at det han gjør fungerer, og det er en sterk drivkraft. I psykologien er det et velkjent faktum at suksessen til en terapeutisk metode avhenger av at terapeuten og klienten tror sterkt på metoden. Den statistiske sammenhengen er så stor at hvilken metode som blir valgt, i utgangspunktet er bortimot uvesentlig! (Dette er hentet direkte fra pensum i grunnfag psykologi - og det sier jeg ikke for å gi meg selv kredibilitet pga et lite ministudium, men for å vise hvor kjent dette er). Er ikke dette også bare en slags placeboeffekt da? (Troen som flytter fjell igjen).

I Snåsamannens tilfelle tror jeg nok Joralf tror sterkt på metoden, og jeg er rimelig sikker på han har vel så god effekt som en stor andel av landets terapeuter.

Plikter man å si fra? Jeg synes det er bedre narkomane blir hekta på kristendom enn at de fortsetter som før. Når jeg diskuterer religion, velger jeg hvem jeg diskuterer det med. Jeg går ikke til Oldemor på gamlehjemmet for å fortelle at himmelen bare er tull - du kommer til å råtne i en kiste uten noen form for bevissthet lenger! Når mine elever blir invitert med på "Tab'en" (Tabernaklet) sier jeg selvfølgelig "Så flott da:-)". Det er tross alt bedre enn at de sitter hjemme uten venner eller at de er med "dårlige" venner (begge deler er svært sannsynlige for mine elever). Når et menneske har blitt frisk av å bli tatt på av Snåsamannen, er det da riktig å fortelle ham at det bare er placeboeffekt? Hvis man får sukkerpiller som smertelindring, fungerer de desverre bare så lenge man tror de er medisiner..

Skrevet

''Hvem i all verden hadde trodd at jeg, et stabeis av en hedning gjennom mange år, skulle sitte der og kjenne et enormt håp om at behandlinga hans skulle virke? Og det gjorde den! Placeboeffekt, ukjent logisk forklaring, hvem vet?''

:-D Godt å bli frisk!

Må det være placeboeffekt? Når man selv ikke har forventning om å bli frisk, men blir det likevel, er det da placeboeffekt?

''Hvis man får sukkerpiller som smertelindring, fungerer de desverre bare så lenge man tror de er medisiner.. ''

Kan det være placeboeffekt hos deg når du holdt muligheten åpen for placeboeffekt?

''Han har opplevd at det han gjør fungerer, og det er en sterk drivkraft. I psykologien er det et velkjent faktum at suksessen til en terapeutisk metode avhenger av at terapeuten og klienten tror sterkt på metoden. Den statistiske sammenhengen er så stor at hvilken metode som blir valgt, i utgangspunktet er bortimot uvesentlig! ... Er ikke dette også bare en slags placeboeffekt da? (Troen som flytter fjell igjen). ''

Placeboeffekt forklares med at pasientens forventninger om å bli frisk frigjør endorfiner (kroppens egne smertestillende stoffer) og at immunsystemet da virker mer intensivt. I Dagbladet stod det en artikkel også som hevdet at den syke måtte bli lagt hendene på av forbeder for å bli frisk - forbønn uten håndspåleggelse virket ikke stod det.

Hvis Bjarne Håkon Hansens historie var sann, er det vanskelig å få den til å stemme med forklaringen på placeboeffekt: For bønnen gikk ved telefonsamtale og altså ingen håndspålegging. Det var hans barn som ble frisk av kolikk, ikke han selv. Slike små barn har vel ikke forventninger om å bli frisk om de ikke skjønner hva som foregår.

Immunsystemet og kroppens endorfiner har begrenset mulighet til å hjelpe folk til å bli frisk. Hvordan kan da immunsystemet og dermed placeboeffekten forklare hvorfor noen blir frisk på rekordtid av digre svulster og etter fysiske skader ved forbønn? Enda mer tvilsomt er også at dyr har forventninger om å bli frisk og dermed også får placeboeffekt når de blir bedt for og blir friske.

''I Snåsamannens tilfelle tror jeg nok Joralf tror sterkt på metoden, og jeg er rimelig sikker på han har vel så god effekt som en stor andel av landets terapeuter. ''

Husk på at i alle medisinske forsøk som tar høyde for placeboeffekt, er det _den_ _sykes_ _forventinger_ som er avgjørende, ikke den som gir behandling/medisin. Derfor kan man ikke tillegge Joralf Gjerstads tro på helbredelse noen avgjørende virkning med hensyn på placeboeffekt.

Ellers virker påstanden din om god effekt rimelig ettersom han har fått et slikt rykte.

''Plikter man å si fra? Jeg synes det er bedre narkomane blir hekta på kristendom enn at de fortsetter som før. Når jeg diskuterer religion, velger jeg hvem jeg diskuterer det med. Jeg går ikke til Oldemor på gamlehjemmet for å fortelle at himmelen bare er tull - du kommer til å råtne i en kiste uten noen form for bevissthet lenger! Når mine elever blir invitert med på "Tab'en" (Tabernaklet) sier jeg selvfølgelig "Så flott da:-)". Det er tross alt bedre enn at de sitter hjemme uten venner eller at de er med "dårlige" venner (begge deler er svært sannsynlige for mine elever). Når et menneske har blitt frisk av å bli tatt på av Snåsamannen, er det da riktig å fortelle ham at det bare er placeboeffekt? ''

Enten man tror det er placeboeffekt eller ikke, har man ikke plikt til å si fra. Resultat må gå foran andre hensyn - det har med respekt for den syke å gjøre. Selvfølgelig er alle klar over muligheten av placeboeffekt, men ingen tar skade av placeboeffekt. Dessuten vil jeg si at holdningen din virker respektfull.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...