Gå til innhold

Utkastelse fra leilighet.

Anbefalte innlegg

Gjest Måsnartboitelt

Har nå ventet i lang tid på avgjørelse i en trygdestønad fra NAV, og har pga dette blitt liggende etter med husleien.

Jeg har IKKE mottatt noen purring fra utleieren, men fikk i dag "varsel om utkastelse" i posten.

Er det ikke vanlig/rettmessig at utleieren FØRST sender purring på husleieng GØR han sender varsel om utkastelse???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325222-utkastelse-fra-leilighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Måsnartboitelt

Fort deg på sosialkontoret og få et midlertidig lån inntil trygdesøknaden din blir avgjort.

Slik du kan betale husleierestansene.

Jo, jeg har gjort dette, men fikk bare tilsagn på denne mnd husleie, og ikke noe lån for de tre mnd jeg allerede skylder..og utleier krever at ALL husleierestanse må betales innen 14 dager.

NAV sa at jeg ENDA måtte regne med ytterligere 2-3 mnd før de hadde avgjordt saken.

Jeg blir tullete av dette rotet.

mil1365380270

Mindre viktig om utleier opptrer korrekt akkurat nå, spør du meg. De får deg ikke ut på lenge, så lett er det ikke å kaste ut folk i Norge. Om de følger loven, vel og merke.

Problemet ditt er at dere har en konflikt som kommer til å eskalere, og du ingen penger. Utleier har kanskje også pengeproblemer nå, på grunn av deg?

Forklar situasjonen for huseier. Og overfør for all del de pengene du når får fra sosialkontoret omgående. Så lover du å stå på som en gal og mase både på sosialkontoret og nav, til du har pengene du skylder. Hold utleier oppdatert om hva du gjør i saken og hvilke svar du får her og der. Kanskje kan du låne til husleie av noen andre så lenge?

Gjest høstløv

Mindre viktig om utleier opptrer korrekt akkurat nå, spør du meg. De får deg ikke ut på lenge, så lett er det ikke å kaste ut folk i Norge. Om de følger loven, vel og merke.

Problemet ditt er at dere har en konflikt som kommer til å eskalere, og du ingen penger. Utleier har kanskje også pengeproblemer nå, på grunn av deg?

Forklar situasjonen for huseier. Og overfør for all del de pengene du når får fra sosialkontoret omgående. Så lover du å stå på som en gal og mase både på sosialkontoret og nav, til du har pengene du skylder. Hold utleier oppdatert om hva du gjør i saken og hvilke svar du får her og der. Kanskje kan du låne til husleie av noen andre så lenge?

Utleier har rett til å si opp leieavtalen når

Sitat: "§ 9-9 - Utleierens hevingsrett

Utleieren kan heve leieavtalen på grunn av vesentlig mislighold fra leierens side. Vesentlig mislighold foreligger dersom:

* a) leieren vesentlig misligholder sin plikt til å betale leie eller oppfylle andre krav som reiser seg av leieavtalen,"

I dette tilfelle har leietaker ikke betalt husleie i flere måneder, og dermed har huseier rett til å si opp leieavtalen og forvente at leietaker flytter ut umiddelbart.

http://bolignorge.no/husleielovendel9.shtml

Gjest harde tider

Jeg synes ikke det gir mening å forvente purring,når du ikke har betalt på flere måneder. Det ligger jo i avtalen at du skal betale leie. Jeg forstår at det er en vanskelig situasjon for deg, men huseier er i sin rett her til å få penger som også han trenger, og det beste du kan gjøre er vel om mulig å låne penger kjapt et eller annet sted og ta kontakt med huseier for å appellere til han om å få betale det inn og fortsette å bo der. Men da har du selvsagt intet slingringsmonn i fremtiden i forhold til betaling.

Annonse

Gjest Måsnartboitelt

Jeg synes ikke det gir mening å forvente purring,når du ikke har betalt på flere måneder. Det ligger jo i avtalen at du skal betale leie. Jeg forstår at det er en vanskelig situasjon for deg, men huseier er i sin rett her til å få penger som også han trenger, og det beste du kan gjøre er vel om mulig å låne penger kjapt et eller annet sted og ta kontakt med huseier for å appellere til han om å få betale det inn og fortsette å bo der. Men da har du selvsagt intet slingringsmonn i fremtiden i forhold til betaling.

Nei, for all del. Det står IKKE på min uvilje, og jeg skal gjøre alt jeg kan jeg for å ordne opp i dette. Synes det er riktig ubehagelig å komme i en sånn situasjon bare fordi NAV bruker MYE lengere tid på sin saksbehandling enn det som tidligere var OPPGITT!

Og jeg forstår jo, at alle som leier ut vil jo ha pengene sine selvsagt. Nå er det slik at jeg leier av et profesjonell utleieselskap, og ikke en privatperson, og HADDE da faktisk forventet meg å få en purring..FØR varsel om utkastelse.

Og det var akkurat dette jeg spurte om..har man RETT på å motta en purring FØR utleier går til det skritt å sende varsel om utkastelse??

Hører andre som har fortalt at de mottar purring, deretter påkrav, og etter dette er det varsel om utkastelse som er det neste.

Er det opp til hver enkelt utleier hvilke prosedyrer som skal følges FØR man sender varsel om utkastelse?

Jeg spør, av den enkle grunn, at jeg trenger litt mer enn noen få dager på å i såfall undersøkt muligheten til å låne andre steder, ettersom trygdeutbetalingen uteblir, og sosialkontoret viser liten fortåelse for mitt problem ser det ut som..jaja..de er jo under NAV de også..så hva kan man igrunnen forvente!

Gjest tough life

måtte selv flytte på 14 dagers varsel i fjor,men av andre grunner.men siden jeg leier via kommunen,var de pliktig til å skaffe meg ny leilighet "på dagen".

forstår frustrasjonen din når nav ikke gjør jobben sin tidsnok!!!

ellers har jeg nok ingen råd,men ha lykke til!håper det ordner seg,på en eller anna måte!

mil1365380270

Utleier har rett til å si opp leieavtalen når

Sitat: "§ 9-9 - Utleierens hevingsrett

Utleieren kan heve leieavtalen på grunn av vesentlig mislighold fra leierens side. Vesentlig mislighold foreligger dersom:

* a) leieren vesentlig misligholder sin plikt til å betale leie eller oppfylle andre krav som reiser seg av leieavtalen,"

I dette tilfelle har leietaker ikke betalt husleie i flere måneder, og dermed har huseier rett til å si opp leieavtalen og forvente at leietaker flytter ut umiddelbart.

http://bolignorge.no/husleielovendel9.shtml

Men de kan ikke kaste ut leieboer for det.

Med all respekt. Når man ikke får betalt husleien i tide, kontakter man huseier og forklarer situasjonen. Huseier kan for alt vi vet være avhengig av utleiepengene for å få betalt egne regninger.

''Huseier kan for alt vi vet være avhengig av utleiepengene for å få betalt egne regninger.''

Jepp.

Annonse

Det er visstnok ikke lov å gjøre folk hjemløse i Norge.

''Det er visstnok ikke lov å gjøre folk hjemløse i Norge.''

Så det er ikke lov å gjøre folk hjemløse, men en latsabb (nei, jeg sikter ikke til trådstarter her som er i en helt annen situasjon!) som ikke gidder betale for seg skal kunne gjøre huseier til raka fant i verste fall???

Gjest høstløv

''Det er visstnok ikke lov å gjøre folk hjemløse i Norge.''

Så det er ikke lov å gjøre folk hjemløse, men en latsabb (nei, jeg sikter ikke til trådstarter her som er i en helt annen situasjon!) som ikke gidder betale for seg skal kunne gjøre huseier til raka fant i verste fall???

Her finner du reglene for utkastelse, og fremgangsmåten beskrevet.

http://www.utkastelse.no/artikler/nyttig_om_utkastelse.html

Hvorfor ikke?

For å få noen kastet ut fra en leilighet, må det foreligge et utkastelsesvedtak og lensmann eller namnsmann eller hvadetnåer kan effektuere vedtaket. Selv kan man ikke gjøre en dritt på egenhånd om leieboer misligholder avtale, herper leiligheten eller hva som helst. -Og slike vedtak vokser ikke på trær. Noe å tenke på for den som vurderer å leie ut, kanskje? Sørg for skikkelig depositum etc. etc.

Til OP: Jeg føler for å spørre deg hva du tenkte på, når du lot husleien forfalle måned etter måned uten å gjøre noe, men jeg skal la det være. Gjort er gjort og spist er spist.

Uansett, det nytter ikke å sitte og skylde på Nav. Det er du som har misligholdt leieavtalen, ikke de. Ta kontakt med utleier og forklar situasjonen. Kanskje er de villige til å strekke seg litt langt i disse tider siden det er så mye fokus på hvor mye på etterskudd nav er. Forklar dem at du har en måneds husleie nå, og skal betale så mye du kan frem til du betaler totalbeløpet når nav er ferdig med saken din.

Hvis ikke de vil gå med på en slik avtale, så kan du jo alltids okkupere leiligheten til de får et utkastelsesvedtak, men jeg tviler på om et gir deg spesielt mye glede i lengden.

Gjest høstløv

For å få noen kastet ut fra en leilighet, må det foreligge et utkastelsesvedtak og lensmann eller namnsmann eller hvadetnåer kan effektuere vedtaket. Selv kan man ikke gjøre en dritt på egenhånd om leieboer misligholder avtale, herper leiligheten eller hva som helst. -Og slike vedtak vokser ikke på trær. Noe å tenke på for den som vurderer å leie ut, kanskje? Sørg for skikkelig depositum etc. etc.

Til OP: Jeg føler for å spørre deg hva du tenkte på, når du lot husleien forfalle måned etter måned uten å gjøre noe, men jeg skal la det være. Gjort er gjort og spist er spist.

Uansett, det nytter ikke å sitte og skylde på Nav. Det er du som har misligholdt leieavtalen, ikke de. Ta kontakt med utleier og forklar situasjonen. Kanskje er de villige til å strekke seg litt langt i disse tider siden det er så mye fokus på hvor mye på etterskudd nav er. Forklar dem at du har en måneds husleie nå, og skal betale så mye du kan frem til du betaler totalbeløpet når nav er ferdig med saken din.

Hvis ikke de vil gå med på en slik avtale, så kan du jo alltids okkupere leiligheten til de får et utkastelsesvedtak, men jeg tviler på om et gir deg spesielt mye glede i lengden.

Her finner du reglene og fremgangsmåten ved utkastelse fra leilighet.

mil1365380270

Her står det at utleier kan kaste ut en leieboer, som ikke betaler husleie. Og hvilkenfremgangsmåte utleier skal følge.

Opplegget med namsmannen tar laaang tid. Så hjemløs blir du ikke med det første. Mange utleiere som bittert har erfart det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...