Gå til innhold

Noen som har denne speilreflekskamera?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Og A3-format blir, ifølge morsan, 42 cm x 59,4 cm, hvis A3 er ca dobbelt så stort som A4.''

Eh,- det dobbelte av 21*29,7 blir 42*29,7, - du kan ikke doble _begge_ sidene(det mente heller ikke morsan, ser du...),- da blir det 4 ganger så stort, ikke sant....

*Host* Er det _sånn_ det er, ja. Akkurat. *Plystre*

Vel, da gir jeg opp med å forsøke å tenke fort og lurt inntil videre.;-) Takk for opplysningen, Katt-ja. :-)

Skrevet

Vel, da gir jeg opp med å forsøke å tenke fort og lurt inntil videre.;-) Takk for opplysningen, Katt-ja. :-)

Tenk deg ett A4 ark liggende på bordet - hvis du dobler begge sidene, blir det jo som å legge 3 ark til der, ikke sant? :-)

Det hjelper å tenke rent praktisk på det...

Skrevet

Saphira skrev:

''Samme her. Blir flotte bilder. Er 40 x50 cm det samme som A3, forresten?''

Morsan skrev:

''Ikke helt. A3 er dobbelt så stort som A4, som er 210 × 297 mm, så da kan du regne ut selv;-)''

Katt-ja skrev:

''Ja,- 4-dobling av A4 blir A2, enig i det... Men det hørtes ut som Saphira misforsto, siden hun syntes det hørtes ut som 40*50 var omtrent det samme som A3 ("skiller bare noen centimeter")...''

Jeg skulle altså frem til A3-format, ikke A2, bare for å oppklare misforståelsen. :-)

Og A3-format blir, ifølge morsan, 42 cm x 59,4 cm, hvis A3 er ca dobbelt så stort som A4. Altså skiller det noen "få" cm fra 40 cm x 50 cm, som var det jeg spurte om. Det var slik jeg tenkte, i all hast.

Meeen - så skriver pastell at:

'' Så vidt jeg husker er:

A4: 210 x 297 mm

A3: 297 x 420 mm

A2: 420 x 594 mm''

Ut fra denne oversikten ser det ut til at 40 cm x 50 cm ligger en plass mellom A3 og A2 i størrelse.

Uansett; Med 6,1 pixler kan man trygt forstørre til en størrelse som ligger mellom A3 og A2. Sånn. ;-)

A3 er to A4-ark stående ved siden av hverandre, du kan ikke gange begge side-lengdene med to. :o)

Skrevet

''Og A3-format blir, ifølge morsan, 42 cm x 59,4 cm, hvis A3 er ca dobbelt så stort som A4.''

Eh,- det dobbelte av 21*29,7 blir 42*29,7, - du kan ikke doble _begge_ sidene(det mente heller ikke morsan, ser du...),- da blir det 4 ganger så stort, ikke sant....

''det mente heller ikke morsan, ser du...''

Nemlig! *he he*

Skrevet

;-)

Skrevet

A3 er to A4-ark stående ved siden av hverandre, du kan ikke gange begge side-lengdene med to. :o)

Skjønte det. Etter hvert. ;-)

Skrevet

Tenk deg ett A4 ark liggende på bordet - hvis du dobler begge sidene, blir det jo som å legge 3 ark til der, ikke sant? :-)

Det hjelper å tenke rent praktisk på det...

Jepp. Praktisk tenking er veldig lurt, hehe. *Noterer* ;-)

Skrevet

Nikon D40 er evig nok for en nybegynner, men hvis du har planer om å forstørre et bilde til en størrelse over A3, ville jeg anbefale å kjøpe feks Nikon D60 istedet. Der er det 10 pixler, kontra 6,1 på D40.

Godt svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...