Saphira Skrevet 6. mars 2009 Skrevet 6. mars 2009 ''Og A3-format blir, ifølge morsan, 42 cm x 59,4 cm, hvis A3 er ca dobbelt så stort som A4.'' Eh,- det dobbelte av 21*29,7 blir 42*29,7, - du kan ikke doble _begge_ sidene(det mente heller ikke morsan, ser du...),- da blir det 4 ganger så stort, ikke sant.... *Host* Er det _sånn_ det er, ja. Akkurat. *Plystre* Vel, da gir jeg opp med å forsøke å tenke fort og lurt inntil videre.;-) Takk for opplysningen, Katt-ja. :-) 0 Siter
Katt-ja Skrevet 6. mars 2009 Skrevet 6. mars 2009 *Host* Er det _sånn_ det er, ja. Akkurat. *Plystre* Vel, da gir jeg opp med å forsøke å tenke fort og lurt inntil videre.;-) Takk for opplysningen, Katt-ja. :-) Tenk deg ett A4 ark liggende på bordet - hvis du dobler begge sidene, blir det jo som å legge 3 ark til der, ikke sant? :-) Det hjelper å tenke rent praktisk på det... 0 Siter
Lillemus Skrevet 6. mars 2009 Skrevet 6. mars 2009 Saphira skrev: ''Samme her. Blir flotte bilder. Er 40 x50 cm det samme som A3, forresten?'' Morsan skrev: ''Ikke helt. A3 er dobbelt så stort som A4, som er 210 × 297 mm, så da kan du regne ut selv;-)'' Katt-ja skrev: ''Ja,- 4-dobling av A4 blir A2, enig i det... Men det hørtes ut som Saphira misforsto, siden hun syntes det hørtes ut som 40*50 var omtrent det samme som A3 ("skiller bare noen centimeter")...'' Jeg skulle altså frem til A3-format, ikke A2, bare for å oppklare misforståelsen. :-) Og A3-format blir, ifølge morsan, 42 cm x 59,4 cm, hvis A3 er ca dobbelt så stort som A4. Altså skiller det noen "få" cm fra 40 cm x 50 cm, som var det jeg spurte om. Det var slik jeg tenkte, i all hast. Meeen - så skriver pastell at: '' Så vidt jeg husker er: A4: 210 x 297 mm A3: 297 x 420 mm A2: 420 x 594 mm'' Ut fra denne oversikten ser det ut til at 40 cm x 50 cm ligger en plass mellom A3 og A2 i størrelse. Uansett; Med 6,1 pixler kan man trygt forstørre til en størrelse som ligger mellom A3 og A2. Sånn. ;-) A3 er to A4-ark stående ved siden av hverandre, du kan ikke gange begge side-lengdene med to. ) 0 Siter
morsan Skrevet 6. mars 2009 Skrevet 6. mars 2009 ''Og A3-format blir, ifølge morsan, 42 cm x 59,4 cm, hvis A3 er ca dobbelt så stort som A4.'' Eh,- det dobbelte av 21*29,7 blir 42*29,7, - du kan ikke doble _begge_ sidene(det mente heller ikke morsan, ser du...),- da blir det 4 ganger så stort, ikke sant.... ''det mente heller ikke morsan, ser du...'' Nemlig! *he he* 0 Siter
morsan Skrevet 6. mars 2009 Skrevet 6. mars 2009 *Host* Er det _sånn_ det er, ja. Akkurat. *Plystre* Vel, da gir jeg opp med å forsøke å tenke fort og lurt inntil videre.;-) Takk for opplysningen, Katt-ja. :-) ;-) 0 Siter
Saphira Skrevet 6. mars 2009 Skrevet 6. mars 2009 A3 er to A4-ark stående ved siden av hverandre, du kan ikke gange begge side-lengdene med to. ) Skjønte det. Etter hvert. ;-) 0 Siter
Saphira Skrevet 6. mars 2009 Skrevet 6. mars 2009 Tenk deg ett A4 ark liggende på bordet - hvis du dobler begge sidene, blir det jo som å legge 3 ark til der, ikke sant? :-) Det hjelper å tenke rent praktisk på det... Jepp. Praktisk tenking er veldig lurt, hehe. *Noterer* ;-) 0 Siter
ecbole Skrevet 6. mars 2009 Skrevet 6. mars 2009 Nikon D40 er evig nok for en nybegynner, men hvis du har planer om å forstørre et bilde til en størrelse over A3, ville jeg anbefale å kjøpe feks Nikon D60 istedet. Der er det 10 pixler, kontra 6,1 på D40. Godt svar. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.