Gjest mye utgifter til tider......... Skrevet 6. mars 2009 Skrevet 6. mars 2009 på nett? jeg og samboeren min har veldig forskjellig økonomi. Jeg vil ha et uttalelse om hva jeg bør/ikke bør gjøre i den forbindelse. Vi har ett barn sammen, han har tre voksne barn som ikke liker meg noe særlig. Familieforholdene på hans side er konfliktfulle. Vi har vært sammen i 14 år, han er dessuten flere år eldre enn meg. Økonomien hans har vært svært dårlig fra vi begynte i lag. Hadde gjeldsordning i 5 år. Mange kreditorer og mye jeg ikke vet. Jeg har valgt å holde meg unna hans økonomi ettersom alt virker så usikkert. Pr i dag er det jeg som betaler alt av utgifter på hus, lån, strøm og større ting vi skal ha. Han får ikke lån. Han betaler mat og bensin i hovedsak. Jeg har full kontroll på min økonomi. Hadde leilighet før han kom inn i bildet, dette er dog min alene. Tørr rett og slett ikke involvere han i min eiendom. Har vel selv en egenkapital på ca 1.6 mill. Nå har min samboer lyst at vi skal ha felles økonomi, da han mener vi kan komme ut med mindre utgifter pr mnd. Skjønner hva han mener, men tørr jeg virkelig det??? Er livredd hans barn skal komme å forlange noe av mine eiendeler hvis noe skulle skje han. Har også en tendens til å ikke stole helt på min samboer. Ofte sier han en ting og gjør en annen. Jeg har også 3 andre voksne barn som bør ha noe etter meg. Hva er best å gjøre, er jeg usikker på. derfor burde jeg muligens ha en juridisk bistand. 0 Siter
Lillemus Skrevet 6. mars 2009 Skrevet 6. mars 2009 Jeg hadde ikke gått inn og hatt felles økonomi med en mann med så dårlig økonomisk sans.. No way. Sånn er det bare. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 6. mars 2009 Skrevet 6. mars 2009 Slik du beskriver situasjonen ville jeg ikke ønsket å ha felles økonomi, selv om det hadde vært mulig å spare noen kroner på det i hverdagen. Risikoen er for stor. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 6. mars 2009 Skrevet 6. mars 2009 Dersom du har lav inntekt har du rett på fri rettshjelp, men har du ikke det må du betale for juridisk bistand selv. Om jeg var i dine sko ville jeg imidlertid gjort det. Du kan ringe flere advokater, forsikre deg om at dette ligger innenfor deres spesialfelt, og be om tilbud på tjenesten du etterspør. Noen tusen brukt i dag kan være hundretusener spart i framtiden. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 6. mars 2009 Skrevet 6. mars 2009 Jeg ville tatt en telefon til JURK, Juridisk rådgivning for kvinner: http://www.jurk.no/no/front/ Mulig du ikke har krav på utstrakt gratis hjelp når du tross alt har såpass sterk økonomi, men de kan sikkert gi deg litt generelle råd. 0 Siter
Gjest giggsi Skrevet 6. mars 2009 Skrevet 6. mars 2009 Slik du beskriver situasjonen ville jeg ikke ønsket å ha felles økonomi, selv om det hadde vært mulig å spare noen kroner på det i hverdagen. Risikoen er for stor. Helt enig. Hvis du er i tvil om hva du skal gjøre, så forhør deg med advokat i stedet for å gi etter for mannens ønsker. Det er nesten rart at han ikke forstår at det han spør om er ganske vanskelig for deg. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 6. mars 2009 Skrevet 6. mars 2009 Tror du dere hadde vært sammen i 14 år om dere hadde hatt felles økonomi? Hvordan sparer dere penger ved å ha felles økonomi? 0 Siter
Gjest mye utgifter til tider............ Skrevet 6. mars 2009 Skrevet 6. mars 2009 Tror du dere hadde vært sammen i 14 år om dere hadde hatt felles økonomi? Hvordan sparer dere penger ved å ha felles økonomi? Tror muligens vi ikke har vært sammen. Det har vært mye besvær i forhold til hans økonomi. Det er et mineområde når dette tas opp med min samboer. Sparing har han aldri greid. Har spurt om han ikke kan spare litt penger til sitt midreårige barn, men sier han ikke har råd. 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 6. mars 2009 Skrevet 6. mars 2009 Dersom du har lav inntekt har du rett på fri rettshjelp, men har du ikke det må du betale for juridisk bistand selv. Om jeg var i dine sko ville jeg imidlertid gjort det. Du kan ringe flere advokater, forsikre deg om at dette ligger innenfor deres spesialfelt, og be om tilbud på tjenesten du etterspør. Noen tusen brukt i dag kan være hundretusener spart i framtiden. Vil bare legge til at det (kun) tilkommer en egenandel på 850 kr ved fri rettshjelp. 0 Siter
Lillemus Skrevet 6. mars 2009 Skrevet 6. mars 2009 Tror muligens vi ikke har vært sammen. Det har vært mye besvær i forhold til hans økonomi. Det er et mineområde når dette tas opp med min samboer. Sparing har han aldri greid. Har spurt om han ikke kan spare litt penger til sitt midreårige barn, men sier han ikke har råd. ''Har spurt om han ikke kan spare litt penger til sitt midreårige barn, men sier han ikke har råd.'' Jeg har heller ikke råd til direkte å spare til ungene, men indirekte gjør jeg det jo ved å betale ned på huslånet som jo kommer dem til gode etterhvert - når jeg med tid og stunder faller fra vil det jo bli igjen en god slump etter meg som tilfaller ungene. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 6. mars 2009 Skrevet 6. mars 2009 Tror muligens vi ikke har vært sammen. Det har vært mye besvær i forhold til hans økonomi. Det er et mineområde når dette tas opp med min samboer. Sparing har han aldri greid. Har spurt om han ikke kan spare litt penger til sitt midreårige barn, men sier han ikke har råd. Varsellampene lyser når du sier han blir irritert av å snakke om økonomien sin. Ikke bra! Og nå vil han gjerne inn i din lommebok... Vil du ha stresset med at du ikke en gang har orden og oversikt over din egen økonomi? For det er jo ikke sånn at dine vaner smitter over på han. Eneste som kommer til å skje (tror jeg, da), er at han bruker mer. Og så blir du muligens gående og gnåle og irritere deg til du helt mister sansen for fyren. Virker som du innerst inne vet at å inngå felles økonomi med han, kommer til å ødelegge forholdet. For å si det litt sleivete; hvis du vil gjøre det slutt, finnes det billigere og enklere måter å gjøre det på. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 6. mars 2009 Skrevet 6. mars 2009 Tror muligens vi ikke har vært sammen. Det har vært mye besvær i forhold til hans økonomi. Det er et mineområde når dette tas opp med min samboer. Sparing har han aldri greid. Har spurt om han ikke kan spare litt penger til sitt midreårige barn, men sier han ikke har råd. ''Det har vært mye besvær i forhold til hans økonomi. Det er et mineområde når dette tas opp med min samboer. Sparing har han aldri greid'' Det synes innlysende at det vil være en god økonomisk løsning for ham å helt dele økonomien med deg. Og tilsvarende dårlig løsning for deg. Kan ikke forstå at utgiftene totalt sett skulle bli noe særlig mindre. 0 Siter
Debra-irl Skrevet 6. mars 2009 Skrevet 6. mars 2009 Jeg ville vel vært litt kynisk og sagt nei. Hvertfall til han har vist at han klarer å styre sin egen økonomi først. Han vil jo få det bedre ved å dele sine utgifter med deg, men da kan du jo "like gjerne" bare gi ham penger direkte da. Han hadde nok ikke fått tilgang til min konto nei. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 6. mars 2009 Skrevet 6. mars 2009 Her bør det være gode råd å finne: http://www.kvinnesiden.no/ 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. mars 2009 Skrevet 7. mars 2009 Ha din egen økonomi du, jeg synes det ser ut som det lønner seg i ditt tilfelle men jeg har bare erfaring med det også hjemmenifra med mora og faren min. 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. mars 2009 Skrevet 7. mars 2009 Ha din egen økonomi du, jeg synes det ser ut som det lønner seg i ditt tilfelle men jeg har bare erfaring med det også hjemmenifra med mora og faren min. 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. mars 2009 Skrevet 7. mars 2009 ''Har spurt om han ikke kan spare litt penger til sitt midreårige barn, men sier han ikke har råd.'' Jeg har heller ikke råd til direkte å spare til ungene, men indirekte gjør jeg det jo ved å betale ned på huslånet som jo kommer dem til gode etterhvert - når jeg med tid og stunder faller fra vil det jo bli igjen en god slump etter meg som tilfaller ungene. Endelig en som tenker som meg ) 0 Siter
Mista nikket Skrevet 7. mars 2009 Skrevet 7. mars 2009 Her er en link til endel spørsmål og advokatsvar som kanskje er noenlunde likt det du lurer på. http://www.advokatenhjelperdeg.no/spor_advokaten 0 Siter
Gjest mye utgifter til tider......... Skrevet 7. mars 2009 Skrevet 7. mars 2009 Her er en link til endel spørsmål og advokatsvar som kanskje er noenlunde likt det du lurer på. http://www.advokatenhjelperdeg.no/spor_advokaten Takk for svar. Klarer ikke finne ut om det koster noe å stille spørsmål til disse. Vet du kanskje? 0 Siter
Atene Skrevet 7. mars 2009 Skrevet 7. mars 2009 ''Nå har min samboer lyst at vi skal ha felles økonomi, da han mener vi kan komme ut med mindre utgifter pr mnd. Skjønner hva han mener,'' Siden du skjønner hva han mener, kan du forklare meg det? Hvordan får dere mindre utgifter på denne måten? Jeg ville sagt nei. Dette høres ikke ut som noen jeg kunne hatt felles økonomi med. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.