Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest eljaa
Skrevet

Er det normalt og ikke ha med seg noe som helst eller kjøpe noe når man er på besøk hos noen en hel uke?

Selv pleier jeg å ha med både gaver, vin og mat.

Gjest min mening om det
Skrevet

Det spørs hva som er årsaken til besøket, spør du meg.

Gjest mener jeg da
Skrevet

hvis man gjensidig besøker hverandre,synes jeg ikke det trengs gave.men det skader jo ikke med en gave uansett.

Gjest mora2
Skrevet

Jeg ville også tatt med noe, og vært med å betale for maten.

Jeg føler det er vanlig høflighet.

Men jeg har også hatt besøk som ikke har tatt med noe, selv om de har bodd her i flere dager. Men av de hadde jeg ikke regnet med noenting, så tenkte i grunnen ikke over det.

Skrevet

Det er visst normalt ja.

Det er jo veldig koselig om de som kommer har med noe, men jeg synes ikke det er noe krav. Det kommer selvfølgelig også an på hvor lenge man skal være og hvilket nivå man ligger på økonomisk. Det koster både tid og penger om man skal holde en ekstra familie med kosten i en uke. Jeg ville ha delt på regningen på butikken (eventuelt betalt alt).

Det som derimot burde være en selvfølge er at de hjelper litt til med matlaging og oppvask. Gjerne også snømåking og å hente ved dersom man er på et sted der dette er en del av det daglige arbeidet.

Men noen ser desverre på seg selv som gjester og løfter ikke ræva opp av sofaen, med mindre det er for å flytte seg bort til spisebordet.

Skrevet

Normalt og normalt, det er da helt sikkert forskjellig.

Selv hadde jeg ikke tatt med meg noe å gi til verskapet hvis jeg skulle være på besøk en ukes tid, men jeg hadde vært med på å dele utgiftene den tiden vi er der...

Skrevet

Gave er vel ikke nødvendig, men det er høyst normal folkeskikk å hjelpe til litt i huset og ikke minst betale for maten!

Skrevet

Gave er vel ikke nødvendig, men det er høyst normal folkeskikk å hjelpe til litt i huset og ikke minst betale for maten!

''og ikke minst betale for maten!''

...helt uhørt å forvente at _gjester_ skal betale for noe som helst, synes jeg.

Skrevet

''og ikke minst betale for maten!''

...helt uhørt å forvente at _gjester_ skal betale for noe som helst, synes jeg.

''...helt uhørt å forvente at _gjester_ skal betale for noe som helst, synes jeg.''

Om det er snakk om gjester som er et par dager ja - men ikke om de bosetter seg en hel uke. Da er det normalt folkeskikk å være med å betale for maten. Det koster å ha en ekstra familie i kosten en hel uke.

Gjest husker ikke nicket i farten
Skrevet

''...helt uhørt å forvente at _gjester_ skal betale for noe som helst, synes jeg.''

Om det er snakk om gjester som er et par dager ja - men ikke om de bosetter seg en hel uke. Da er det normalt folkeskikk å være med å betale for maten. Det koster å ha en ekstra familie i kosten en hel uke.

nja,er forskjell på om jeg besøker bestemor eller om jeg er hos en venn.bestemor ville blitt fornærmet over matpenger,selv om jeg var i over en uke...

med venner så går det opp i opp.jeg betaler når de er hos meg,de betaler når jeg er der.er det noe utenom kan vi jo evt spleise

Skrevet

Jaja.... vi er forskjellige. Jeg har aldri tenkt tanken en gang at mine gjester skulle ha betalt for noe som helst, om de så har vært hos meg i en uke...

Skrevet

Jeg synes det kommer helt an på.

Jeg ville synes det var direkte flaut å be min mor om å betale for maten når hun er på besøk.

Skrevet

Jeg synes det kommer helt an på.

Jeg ville synes det var direkte flaut å be min mor om å betale for maten når hun er på besøk.

Men vil ikke en mor automatisk betale noe av maten om hun er på besøk over flere dager? Eller er det bare i min familie det er vanlig?

Det kunne aldri falt meg inn å bosette meg hos noen i mange dager uten å være med å betale for maten.

Skrevet

Men vil ikke en mor automatisk betale noe av maten om hun er på besøk over flere dager? Eller er det bare i min familie det er vanlig?

Det kunne aldri falt meg inn å bosette meg hos noen i mange dager uten å være med å betale for maten.

I vår familie betaler vi ikke for mat når vi er på besøk hos hverandre.

Skrevet

Det ville vel ikke falle meg inn å bosette meg hos noen i flere dager- punktum! ;-)

Eneste unntaket er hjemme hos min mor, og hun vil ha seg frabedt å motta matpenger fra oss. Da tar det seg ikke ut at vi krever inn noe som helst, selvsagt.

Vi tar med oss vin osv til henne, og hjelper til i huset. Sist jeg var hos henne, var jeg der i 5 døgn, og da laget jeg middag, handlet inn, vasket badet og brettet tøy.

Heldigvis har vi ingen som bruker å komme og bo hos oss for hele uker av gangen, verken hjemme eller på hytta.

Skrevet

I vår familie betaler vi ikke for mat når vi er på besøk hos hverandre.

Altså - vi betalter ikke den forstand at vertskapet får penger, men vi er med og handler og betaler i kassen, evt. at vi kjøper en god del mat selv og forsyner huset med. Dette har vært vanlig i både min og eksens familie i alle fall, når det dreier seg om besøk over flere dager (mer enn 2-3 dager).

trollemor;o)
Skrevet

Skulle jeg bodd hos noen i en el uke ville jeg nok kjøpt en gave. Ellers ville det vært naturlig om jeg kjøpte og lagde middag en eller to ganger i tillegg til å hjelpe til i huset.

mil1365380270
Skrevet

Det er jeg helt enig i. Man snakker ikke om det, det er normal folkeskikk om besøket er langvarig :-)

Skrevet

Det er ikke noen absolutt regel hos meg.. og selv sier jeg ikke at jeg skal ha noe de ganger jeg har overnatingsbesøk over flere dager. Men andre er med å deler på utgifter likevel, og de hjelper ogsåt til i huset. Det synes jeg er ok, jeg gjør det selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...