Gå til innhold

Får en mindre skatt som pensjonist og enke?

Anbefalte innlegg

Gjest kanskje litt mindre skatt
Skrevet

Skal hjelpe min farmor med noen praktiske ting. Hun ble enke i fjor. Med tanke på dette lurer jeg på om hun har krav å komme i skatteklasse 2, hun er i 1? Har ca 11.900 kr i pensjon og betaler over 2000 kr i skatt pr mnd, ca 21 %. Kan hun ha krav på mindre skatt?

Noen som har greie på dette?

Gjest Afrodita
Skrevet

Hun har ikke krav på skatteklasse 2 hvis hun ikke forsørger noen andre enn seg selv. Jeg synes det er i overkanten å betale så mye i skatt av den summen, men jeg vet ikke om hun har lån eller om hun har eiendommer.

Skrevet

En enslig pensjonist får mindre skatt enn en gift. Som gift hadde hun og mannen et halvt særfrådrag hver, nå får hun et alene.

Med så lav pensjon kommer hun inn under skatteavgrensing for pensjonister. Om du ser på eksemplet på side 40 i rettledningen vi fikk i posten i dag, ser det ut til at hun skal ha mindre enn 7.920 i året i skatt. Hennes skattekort er basert på inntekten for et par år siden. Hun må be om å få et nytt, basert på den pensjonen hun har nå som enke.

Har hun fått høyere pensjon etter at hun ble enke, forresten?

Skulle hennes avdøde mann få restskatt for 2008, søk skatteutavalet i kommunen om sletting av restskatten. Det blir innvilget her hvor jeg bor iallfall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...