Gå til innhold

Om barn i barnehage før fylte 1 år

Anbefalte innlegg

Gjest dagens spørsmål
Skrevet

Ønsker link til uttalelsen som kom denne uken. Fikk ikke med meg mer enn at han som kom met uttalelsen var imot dette. Noen som kan hjelpe? Og evt. vil komme med innspill?

Gjest frisk66
Skrevet

Jeg ville aldri latt mine barn hatt fulltidsplass i barnehage når de er så små. Det ble lagt fram en rapport for en stund siden som viste at ettåringer har et høyt stressnivå gjennom det meste av dagen i barnehage. Dette var en seriøs og stor undesøkelse. Har ikke sett eller hørt mer til den. Passet vel ikke helt inn.

Gjest mora2
Skrevet

Jeg ville aldri latt mine barn hatt fulltidsplass i barnehage når de er så små. Det ble lagt fram en rapport for en stund siden som viste at ettåringer har et høyt stressnivå gjennom det meste av dagen i barnehage. Dette var en seriøs og stor undesøkelse. Har ikke sett eller hørt mer til den. Passet vel ikke helt inn.

Enig. Det er altfor tidlig!

:0)

Gjest kan være bra da
Skrevet

Tror det kommer an på hvilken barnehage man har barnet i.

Jeg og var skeptisk til å ha min 10 mnd gamle baby i barnehage, men jeg hadde ikke noe valg... av økonomiske grunner.

Men det går faktisk utrolig fint, hun har vært der to mnd nå og stortrives. de voksne er veldig flinke til å se hvert enkelt barn og de er godt bemannet. På hennes base er der 5 voksne på 14 barn, men ikke alle barna har full plass.

De har styrt aktivitet. I begynnelsen tar de hensyn til at de minste har sin egen rytme, de har fast sovevakt, og hvis noen av barna blir trøtte før fellesluren lar de de sove, da tar de gjerne vognen inn og har den i gangen så de får sove der.

De har faste tider for måltid, frokost for de som kommer tidlig, så lunsj, så leggetid,

så fruktmåltid, evnt middag til de som ønsker det.

Enkelte dager får de være med på å male, de har sangstund og diverse...

Jeg syns det er utrolig bra opplegg i alle fall og det virker som om jenta mi stortrives i alle fall.

Hun var en utrolig mammadalt så jeg var redd det ikke ville funke,

men nå stortrives hun og den motoriske utviklinga går rasende fort... hun lå litt etter før pga hun bare var med meg, men nå er det mye bedre :) barn har godt av å omgås andre barn uansett hvor små de er.

men jeg er enig - full plass er mye for en så liten, men de har sovetider og sover et par timer - og da går jo dagen fort.

vi koser oss masse når vi kommer hjem - og i helgene.

hidi, the scorpion
Skrevet

Tror det kommer an på hvilken barnehage man har barnet i.

Jeg og var skeptisk til å ha min 10 mnd gamle baby i barnehage, men jeg hadde ikke noe valg... av økonomiske grunner.

Men det går faktisk utrolig fint, hun har vært der to mnd nå og stortrives. de voksne er veldig flinke til å se hvert enkelt barn og de er godt bemannet. På hennes base er der 5 voksne på 14 barn, men ikke alle barna har full plass.

De har styrt aktivitet. I begynnelsen tar de hensyn til at de minste har sin egen rytme, de har fast sovevakt, og hvis noen av barna blir trøtte før fellesluren lar de de sove, da tar de gjerne vognen inn og har den i gangen så de får sove der.

De har faste tider for måltid, frokost for de som kommer tidlig, så lunsj, så leggetid,

så fruktmåltid, evnt middag til de som ønsker det.

Enkelte dager får de være med på å male, de har sangstund og diverse...

Jeg syns det er utrolig bra opplegg i alle fall og det virker som om jenta mi stortrives i alle fall.

Hun var en utrolig mammadalt så jeg var redd det ikke ville funke,

men nå stortrives hun og den motoriske utviklinga går rasende fort... hun lå litt etter før pga hun bare var med meg, men nå er det mye bedre :) barn har godt av å omgås andre barn uansett hvor små de er.

men jeg er enig - full plass er mye for en så liten, men de har sovetider og sover et par timer - og da går jo dagen fort.

vi koser oss masse når vi kommer hjem - og i helgene.

Jeg synes jo det er en skam at vi ikke har råd til å være hjemme med barna til de er to-tre år.

Synes forferdelig synd på deg som måtte levere fra deg et 10 mnd. gammelt barn, men må man så må man...

Hva måtte til for å fått deg til å bli hjemme ett-to år til?

Gjest Kan være bra da
Skrevet

Jeg synes jo det er en skam at vi ikke har råd til å være hjemme med barna til de er to-tre år.

Synes forferdelig synd på deg som måtte levere fra deg et 10 mnd. gammelt barn, men må man så må man...

Hva måtte til for å fått deg til å bli hjemme ett-to år til?

At jeg fikk lønnet permisjon lenger, at barnetrygden var større, at mannen min tjente mer eller at jeg vant i lotto....

Men på en måte føler jeg at det er bra å begynne i barnehage så tidlig, de sier at barn over 1 år trenger lenger tid til tilvenning fordi de er så vant til å være hjemme med mamma....

Det gikk et par uker med snuppa mi, nå sier hun ingenting når jeg går fra henne :) men gjensynsgleden er stor når jeg henter henne.

Jeg syns et alternativ kunne vært delvis permisjon,

slik at en lønnet kunne gå fra jobb 2-3 timer tidligere til barnet ble ca. 2 år.

Jeg syns det var litt godt for meg å begynne i jobb og, å se voksne og tenke på andre ting enn baby...

Gjest barnehagedama
Skrevet

Det var jammen sterk kost!

Jeg jobber i barnehage og var på foredrag hos Joakim Haarklou nylig. Han argumenterer relativt bastant for sine synspunkter, og hverdagen i en barnehage er jo ikke så firkantet som han beskriver tilværelsen. Men kort sagt handler teorien hans om den viktige tilknytningsfasen mellom barn og mor i 0-2 års alder. Barnets behov skal oppfylles, primært av mor.

Dersom denne "rytmen" forstyrres på en eller annen måte, feks. ved at mor ikke responderer når barnet uttrykker behov, eller at barnet blir plassert i barnehage med mange andre barn og voksne, som ikke alltid har tid til å sørge for at barnets behov blir oppfylt "umiddelbart", så mener han at barnet kan få en "tilknytningsskade" - som kan måtte behandles senere.

Det jeg ser på jobb (jobber ikke med de minste), er at de tilpasser seg stort sett utrolig fort (selv om tilvenningen nok kan være veldig tøff for enkelte), de knytter seg til oss, og ser ut til å TRIVES godt i barnehagen. De danser til musikk, smiler og ler, snakker til oss ("HEI!!") som kommer innom avdelingen (som de ikke "kjenner" egentlig, men har sett oss på huset), virker tillitsfulle og fornøyde. Viser tydelige tegn på trivsel. De får mat, bleier, søvn når de trenger det - ja, noen ganger etter deres umiddelbare "rop om behov", men det blir oppfylt ikke VELDIG lenge etter. Jeg tror at de fleste 1åringer har det helt greit og fint i barnehagen. De skjermes fra de større barna og er gjerne delt opp i mindre grupper.

Men ideelt sett - så syns jeg nok kanskje innerst inne at en 1åring burde vært minst 1.5 år før h*n begynnner i barnehagen, det er stor forskjell på barnet det halve året imellom... Men kanskje aller helst ca 2 år før h*n begynner. 3 er nesten litt i overkant noen ganger.... ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...