Gå til innhold

Egenandelkort

Gjest Tenker økonomisk:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man kjøper reseptbelagte medisiner på apoteket, kan dette skrives på egenandelkortet? Har aldri fått gjort det. Men hørte på apoteket i dag at andre kunder ble spurt etter egenandelkort.

Når får vi forresten skatteoppgjøret, slutten av mars?

Fortsetter under...

Gjest refusjoner
Skrevet

Tenker du på det som er på "blå" resept, kan du skrive av på egenandelskortet deler av beløpet.

Hvit resept betales i sin helhet av deg.

Skrevet

Tenker du på det som er på "blå" resept, kan du skrive av på egenandelskortet deler av beløpet.

Hvit resept betales i sin helhet av deg.

Selvfølgelig er det slik:)

Visste egentlig at det var slik, men hadde helt glemt det. Takk skal du ha.

Skrevet

Hvis du har blå resept, så skrives det av på egenandelskortet, hvis det er vanlig hvit resept, så må beløpet betales i sin helhet av deg, og ikke noe skriving på kortet.

Gjest høstløv
Skrevet

Hvis du har blå resept, så skrives det av på egenandelskortet, hvis det er vanlig hvit resept, så må beløpet betales i sin helhet av deg, og ikke noe skriving på kortet.

Og har du minstepensjon, slipper du p betale egenandeler på medisin på blå resept.

Skrevet

Og har du minstepensjon, slipper du p betale egenandeler på medisin på blå resept.

Ok, men det var ikke spørsmålet, eller?

Annonse

Gjest høstløv
Skrevet

Ok, men det var ikke spørsmålet, eller?

Nei, bare en ekstrakommentar.

Gjest Annve
Skrevet

Har prøvd å finne ut av dette på Nav sine sider uten å lykkes.

Er det nytt at minste pensonister slipper egenandel?

Jeg fant kun fritak for de som er under 18 år

Og gjelder dette også de med minste sats ved uføretrygd?

Gjest bikku
Skrevet

Alt du får dekket på kortet står spesifisert bakpå egenandelkortet. Legebesøk/behandling/blåresept/transport osv.

Skrevet

Og ta kopi av egenandelskortet ditt når du sender det inn. De har nemlig klart å miste mitt egenandelskort som jeg sendte for flere uker siden.

sort som natta
Skrevet

Og ta kopi av egenandelskortet ditt når du sender det inn. De har nemlig klart å miste mitt egenandelskort som jeg sendte for flere uker siden.

får man ikke lenger kortet der og da,hos nav?tidl har jeg fått det gjort sånn

Skrevet

får man ikke lenger kortet der og da,hos nav?tidl har jeg fått det gjort sånn

Nei, i Oslo må det sendes inn og det er tredje året de tuller med mitt kort. Og det kan ta lang tid å frikortet så da må man samle på kvitteringene i påventet av kortet.

sort som natta
Skrevet

Nei, i Oslo må det sendes inn og det er tredje året de tuller med mitt kort. Og det kan ta lang tid å frikortet så da må man samle på kvitteringene i påventet av kortet.

ok.mulig det varierer fra kommune til kommune?finner ut av det anrt,nærmer meg frikortsgrensa iallefall

Annonse

Gjest høstløv
Skrevet

Har prøvd å finne ut av dette på Nav sine sider uten å lykkes.

Er det nytt at minste pensonister slipper egenandel?

Jeg fant kun fritak for de som er under 18 år

Og gjelder dette også de med minste sats ved uføretrygd?

Det står på utbetalingslappen fra NAV for februar.

Sitat: "Alders- og uførepensjonister med minstepensjon fra folketrygden er fritatt for egenandel for medisiner og sykepleieartikler på blå resept. Denne meldingen kan vises på apotek eller hos bandasjisten som en bekreftelse på at du omfattes av reglene om egenandelsfritak."

Dette er ikke noe nytt, ordningen har vart i 4 - 5 år.

Gjest frikort
Skrevet

ok.mulig det varierer fra kommune til kommune?finner ut av det anrt,nærmer meg frikortsgrensa iallefall

Ingen kommuner du får frikortet med en gang lenger.

Frikort sendes ut sentralt (kke fra lokalkontoret) og du får det i posten. Du trenger ikke selv gå innom nav lokal heller (det beste er jo om du lar være, så blir det mindr køer der, eventuelt bruker selvbetjenngsløsningen de har satt frem) men kan sende det i posten direkte.

''Du trenger ikke møte opp

Du kan sende egenandelskortet eller kvitteringene i posten. Søknadsskjema (05-03.06) kan du skrive ut her eller få på ditt lokale kontor. Det er viktig at du oppgir fullstendig informasjon på søknadsskjemaet. Frikortet blir sendt med A-post fra NAV sentralt dagen etter at søknaden din er ferdig saksbehandlet på lokalkontoret. Jo bedre du har utfylt skjemaet, jo raskere går det.

Frikortet kommer i posten hvis du får det innvilget.''

http://www.nav.no/binary/805347502/file?download=true

(link til skjema)

sort som natta
Skrevet

Ingen kommuner du får frikortet med en gang lenger.

Frikort sendes ut sentralt (kke fra lokalkontoret) og du får det i posten. Du trenger ikke selv gå innom nav lokal heller (det beste er jo om du lar være, så blir det mindr køer der, eventuelt bruker selvbetjenngsløsningen de har satt frem) men kan sende det i posten direkte.

''Du trenger ikke møte opp

Du kan sende egenandelskortet eller kvitteringene i posten. Søknadsskjema (05-03.06) kan du skrive ut her eller få på ditt lokale kontor. Det er viktig at du oppgir fullstendig informasjon på søknadsskjemaet. Frikortet blir sendt med A-post fra NAV sentralt dagen etter at søknaden din er ferdig saksbehandlet på lokalkontoret. Jo bedre du har utfylt skjemaet, jo raskere går det.

Frikortet kommer i posten hvis du får det innvilget.''

http://www.nav.no/binary/805347502/file?download=true

(link til skjema)

det var jo synd det har blitt sånn,var lettere å bare levere inn der og da,og få frikort samme dag.men men,hvorfor gjørde det lett når man kan gjøre det vanskelig:/ (bor 2 minutter fra nav,og kommer du tidlig er det ikke køer der)

Et annet spørsmål;åssen gjøres det etter man har vært på sykehus,fått regning(altså ikke betalt der og da,og heller ikke fått det på egenandelskortet?).Min mor mente jeg måtte innom nav å vise regning og kopi av betaling,og så skulle nav skrive inn summen for behandlingen,samt legge til reise-utgifter(det har jeg ikke kvittering på)

Gjest frikort
Skrevet

det var jo synd det har blitt sånn,var lettere å bare levere inn der og da,og få frikort samme dag.men men,hvorfor gjørde det lett når man kan gjøre det vanskelig:/ (bor 2 minutter fra nav,og kommer du tidlig er det ikke køer der)

Et annet spørsmål;åssen gjøres det etter man har vært på sykehus,fått regning(altså ikke betalt der og da,og heller ikke fått det på egenandelskortet?).Min mor mente jeg måtte innom nav å vise regning og kopi av betaling,og så skulle nav skrive inn summen for behandlingen,samt legge til reise-utgifter(det har jeg ikke kvittering på)

Dun mor har rett i at du kan gå innom nav og få det påført. Eventuelt legger du bare ved kvitteringene når du søker om frikort.

Når det gjelder reise kan du jo bare sende med det også (På den regningen du fikk av spesielisten henger det vel med en reiselapp?) og så må du jo bare skrive på fra hvor og til hvor og transportmiddel, men for sikkerhets skyld kan det sikkert være greit å gå innom nav om du føler for det. Så ser du jo at det blir rett :)

Gjest Annve
Skrevet

Det står på utbetalingslappen fra NAV for februar.

Sitat: "Alders- og uførepensjonister med minstepensjon fra folketrygden er fritatt for egenandel for medisiner og sykepleieartikler på blå resept. Denne meldingen kan vises på apotek eller hos bandasjisten som en bekreftelse på at du omfattes av reglene om egenandelsfritak."

Dette er ikke noe nytt, ordningen har vart i 4 - 5 år.

Ok takk

Så det gjelder bare medisiner, ikke lege og psykolog?

Gjest høstløv
Skrevet

Ok takk

Så det gjelder bare medisiner, ikke lege og psykolog?

Lege og psykolog skal skrives på egenandelskortet på vanlig måte.

Husk at du kan få skyssgodtgjørelseved besøk hos lege og psykolog.

Skrevet

Fy flate!!!! :(((

Heldigvis for deg, så kan nok fastlege-kontoret ditt rekonstruere og kvittere for deg på et nytt (regner med de kan være såpass "runde i kantene", siden de kjenner deg og NAV har "litt" dårlig rykte om dagen... Uansett så kan du jo ikke få refundert mer enn 1 gang, så det spiller vel ingen rolle for legekontoret om de skriver ut ny liste eller stempler på nytt).

På apoteket kan du få skrevet ut en hel liste over alt du har kjøpt der som kan skrives på egenandelskortet. Så leverer du disse på NAV - med kopi off course.... Håper det ordner seg!! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...