Gjest gråmin Skrevet 8. mars 2009 Skrevet 8. mars 2009 Jeg arbeider på et sted med mange mennesker fra forskjellige land i verden. Det som er felles for alle som ikke har Norge som sitt fødeland, er at de ofte innleder diskusjoner med "i min kultur" er det sånn og slik. En kvinne fra Afrika fortalte at i hennes kultur var utroskap lovlig for mannen, også flerkoneri. Dette syntes hun var helt greit fordi hun også hadde denne muligheten til utroskap (i følge hennes kultur), bare det ikke ble oppdaget av den hun var gift med. Jeg har mange flere eksempel, men velger å stoppe der. Jeg er født i Norge, jeg vet at mange norsk- fødte er utro- men det kan ikke JEG bruke som et argument for å lovliggjøre et sidesprang selv, kan jeg vel? Hva er egentlig "min kultur" av oss som er født i Norge? Jeg føler at det er alt for store forskjeller til at vi kan uttale oss på en slik generell basis. I noen norske hjem er partene likeverdig og kan selv ta beslutninger angående eget liv og deltakelse i sosiale sammenkomster. Men det er ikke alle, jeg har inntrykk av at også mange mennesker er kontrollert og begrenset av sin partner (kvinnen eller mann). Det fins mange eksempler her også, men poenget jeg vil frem til er at, begrepet "kultur" er for bredt og jeg tenker det blir feil å bruke begrepet som en forklaring på umoralsk oppførsel? Mennesker er forskjellig, har forskjellig normer og moral også innenfor "i min kultur", eller hva mener dere? 0 Siter
Gjest Afrodita Skrevet 8. mars 2009 Skrevet 8. mars 2009 Når hun sier i min kultur så mener hun at det ikke ses på som umoralsk oppførsel slik som i Norge. At det er akseptert. Hun bruker det ikke som unnskyldning, men som en forklaring på hvorfor hun synes det er greit. Norsk kultur er sammensatt, men i moderne tider er utroskap ikke akseptert. Der var menneskene mere romslige før siden ekteskap handlet mye mer om praktiske ting enn følelser. Kultur er en forklaring på forskellig oppførsel, men ikke dårlig oppførsel. Jeg er ingen tilhenger av utroskap, men jeg synes av og til at den holdningen de unge viser i dag er firkantet og steinhard. Det er omtrent skilsmisse på flekken, og det gjør at det er mye oppløsning i samfunnet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.