Gjest Undrende dame Skrevet 8. mars 2009 Skrevet 8. mars 2009 Nærmer meg 60 år. Kan man bli litt slappere i muskulaturen da, jeg tenker på endetarmen. Akkurat som det siger litt avføring innimellom. 0 Siter
Gjest JUSTaMinute Skrevet 8. mars 2009 Skrevet 8. mars 2009 Ja, både urin og avføring kan bli ett problem, har jeg lest. Jeg fkk et program for urininkontinens, og der sto også nevnt lekkasje av avføring. Men vet ikke hvordan en kan trene opp endetarmsmusklene da, lettere å få tak i skjedemusklene. 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 8. mars 2009 Skrevet 8. mars 2009 Ja, både urin og avføring kan bli ett problem, har jeg lest. Jeg fkk et program for urininkontinens, og der sto også nevnt lekkasje av avføring. Men vet ikke hvordan en kan trene opp endetarmsmusklene da, lettere å få tak i skjedemusklene. Jeg har ikke urinblære eller urinrør, men fikk beskjed om å trenne bekkenbunnen uansett, for da trente jeg lukkemuskelen samtdig. Så du trener den samtidig som du trener det andre ) 0 Siter
jubalong70 Skrevet 8. mars 2009 Skrevet 8. mars 2009 Ja, om du ikke trener bekkenbunnsmuskulaturen, så blir den slappere. 0 Siter
Gjest mora2 Skrevet 8. mars 2009 Skrevet 8. mars 2009 Begynn med knipeøvelser. Gjør det så ofte som du orker. Kanskje det kan hjelpe deg :0) 0 Siter
Gjest Shira :o) Skrevet 8. mars 2009 Skrevet 8. mars 2009 Ja, det er faktisk ganske vanlig at musklaturen blir slappere. Det vil da ha innvirkning på lukkemuskelen både mtp endetarm og urinrøret. Knipeøvelser er tingen. Tren bekkenbunnen, dersom du har problem med å gjøre det rett kan du få veiledning av fysioterapeut. Er det stort problem for deg kan du få hjelpemidler på blå resept (dersom det er et konstant problem for deg). Da må du ta kontakt med fastlegen. Fastlegen kan også gi deg informasjon om trening av bekkenbunnen. 0 Siter
Gjest Undrende dame Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Takk for svar alle sammen. Knipetrening er i gang:-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.