Gå til innhold

Belastningsskader på jobb

Anbefalte innlegg

Gjest Belastningsskader på jobb
Skrevet

Har en jobb med mye samme sittestilling og vi er spesielt utsatt for belastningsskader. Nå har 3 personer fra avdelinga vår vært sykemeldt i tur og orden pga. belastningsskader. Vi har hele tiden prøvd å få inn en som kan se på sittestillingen vår når vi jobber etc. men ting tar tid. Merker selv at jeg har vondt for tiden. I tillegg er det så mye å gjøre nå at vi er pålagt overtid 2 dager i uken. (Har vært slik en stund nå). Merker det når jeg jobber overtid spesielt, at det gjør vondt. Hvordan er det med slike ting på deres jobb? Får dere tilpasset stoler, benker etc.? Får dere massasje e.l. på jobben? Eller treningsmedlemskap? Var snakk om at vi kanskje skulle få noe støtte til trening, men det ble ikke noe av pga. finanskrisa. Er redd jeg kommer til å ødelegge meg med dette tempoet. Og det er bare flere og flere som klager over det på jobben.

Skrevet

Hvis dette er et problem som flere opplever så ville jeg syntes det var naturlig å snakke med bedriftshelsetjenesten, hvis dere er tilknyttet dette, evt HMS ansvarlig. Ellers så er arb. giver ansvarlig for at arbeidsplassen er tilrettelagt slik at man ikke får belastningsskader. Gode stoler kan jo hjelpe, men det er kanskje vel så effektivt å skifte stilling, f.eks ha muliget for å stå i perioder, evt hyppige småpauser hvor man går seg en runde. Prøv å få en dialog med arb. giver, det er jo dyrt for bedriften når ansatte er sykemeldte, så dette bør de jo være interressert i...

Skrevet

Her får vi de stolene vi ønsker, og stort sett også de bordene vi ønsker. I tillegg har vi datautstyr som er tilpasset hver enkelt om det er behov for det. Vi har også hatt en fysioterapeut her for litt veiledning en gang.

Masasje/trening er en skattepliktig gode, så da kan du nesten like gjerne få pengene i stedet. (Men da blir de kanskje ikke brukt til trening?)

Ellers er det viktig å tenke p VARIASJON. Sett stolen i forskjellige høyder i løpet av dagen. Flytt tastaturet (om du bruker det). Musa kan du ha på begge sider (det går faktisk veldig raskt å venne seg til det)

Veldig små variasjoner gjør mye.

Selv passer jeg også på å strekke på meg med jevne mellomrom + at jeg har skriveren utenfor kontoret. (Da MÅ jeg bevege meg litt)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...