Gå til innhold

Uføretrygdet - kan tjene penger likevel?

Anbefalte innlegg

Gjest HjemmebasertKunstner
Skrevet

Jeg har et yrke som gjør at jeg kan sitte hjemme med det. Det er ikke noe yrke man blir rik av, men derimot et arbeid jeg nesten ikke kan tenke meg ikke å drive på med. Nå er jeg med årene blitt såpass ufør at hadde jeg bedrevet yrket mitt et annet sted enn hjemme, ville jeg ha blitt sendt hjem umiddelbart under en eller annen ordning.

Jeg vurderer å søke uføretrygd nå. Jeg kan bare jobbe littegranne med yrket mitt, og tjener derfor altfor lite til å klare meg. Jeg må ligge mye, og kan sjelden komme meg ut. Det som hittil jar stoppe tmeg fra å søke om trygd, er at livet mitt ville blitt helt uten innhold om jeg ikke fikk drive på med det jeg gjør. Ja, det er et kunstnerisk yrke.

Hvor mye er det lov å tjene om man er uføretrygdet? Ikke noe?

Gjest høstløv
Skrevet

Du kan bli uføretrygdet i % i forhold til det du klarer å jobbe.

Kriteriene for å få en uføreytelse er bl.a.:

Sitat: "* Inntektsevnen din må være nedsatt på grunn av langvarig sykdom, skade eller lyte. Det er også et krav at sykdommen, skaden eller lytet er hovedårsaken til den nedsatte inntektsevnen.

* Du må ha gjennomgått hensiktsmessig medisinsk behandling og attføring for å bedre inntektsevnen din.

* Inntektsevnen din må være nedsatt med minst 50 prosent "

Det er flere kriterier men du kan lese mere om det på følgende sider fra NAV:

http://www.nav.no/page?id=1073743840

Gjest Den Hjemmebaserte
Skrevet

Du kan bli uføretrygdet i % i forhold til det du klarer å jobbe.

Kriteriene for å få en uføreytelse er bl.a.:

Sitat: "* Inntektsevnen din må være nedsatt på grunn av langvarig sykdom, skade eller lyte. Det er også et krav at sykdommen, skaden eller lytet er hovedårsaken til den nedsatte inntektsevnen.

* Du må ha gjennomgått hensiktsmessig medisinsk behandling og attføring for å bedre inntektsevnen din.

* Inntektsevnen din må være nedsatt med minst 50 prosent "

Det er flere kriterier men du kan lese mere om det på følgende sider fra NAV:

http://www.nav.no/page?id=1073743840

Tusen takk. Dette var det jeg trengte.

:)

Skrevet

Den generelle regelen er at uføretrygdede kan tjene inntil 1G (= 70256.) Beløpet blir justert hvert år.

Om du kan bli delvis ufør o.l. har jeg ingen greie på.

Så dette hjelper jo uføretrygdede å ha noe positivt i hverdagen + at det kan spe godt på en lav uføretrygd.

Gjest Mymim
Skrevet

Hvis du er uføretrygdet 100% kan du etter en karenstid på to år tror jeg det er tjene intill 1G. Dvs ca 65 000 i året uten at trygden blir berørt.

Gjest høstløv
Skrevet

Den generelle regelen er at uføretrygdede kan tjene inntil 1G (= 70256.) Beløpet blir justert hvert år.

Om du kan bli delvis ufør o.l. har jeg ingen greie på.

Så dette hjelper jo uføretrygdede å ha noe positivt i hverdagen + at det kan spe godt på en lav uføretrygd.

Du må ha hatt vedtak om uførepensjon eller tidsbegrenset yføreytelse i minst 1 år, hvis du er 100% ufør, før du får lov til å tjene 1 G, uten at uførepensjons graden settes ned.

Skrevet

Du må ha hatt vedtak om uførepensjon eller tidsbegrenset yføreytelse i minst 1 år, hvis du er 100% ufør, før du får lov til å tjene 1 G, uten at uførepensjons graden settes ned.

Karenstiden visste jeg ikke om. Vet bare at jeg har lønnet personer her i bedriften som er uføretrygdede. Takk for opplysningen:-)

Gjest høstløv
Skrevet

Hvis du er uføretrygdet 100% kan du etter en karenstid på to år tror jeg det er tjene intill 1G. Dvs ca 65 000 i året uten at trygden blir berørt.

Det må gå ett år fra datoen om innvilget 100% uførepensjon eller tidsbegrenset yføreytelse før du kan ha friinntekt.

Friinntekten er 1 G dvs. kr 70 256.

Skrevet

1 år

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...