Gjest ViViola Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Vi har i lengre tid kildesortert endel; matavfall i en dunk, papir og kartong i en dunk og restavfall i en tredje dunk. I tillegg sorterer vi ut glass og metall som vi leverer til gjenvinning. Så langt har vi løst dette praktisk med å ha to dunker på skinner i skapet under oppvaskbenken, der har vi matavfall og glass/metall. På motsatt dør henger en beholder for restavfall, mens papir/kartong blir lagt ned i papirpose som står på enden av skaprekka (bare på gulvet, altså, men inni en krok). Nå skal vi i tillegg til dette i gang med å sortere ut plastavfall. Som vi selv skal få levere på miljøtorg, må vite. Jeg skjønner ikke helt hvor vi skal ha de svære plastsekkene, ei heller hvor vi skal lage en midlertidig oppsamlingsplass. Hva gjør dere andre som sorterer "alt"? 0 Siter
Glimtipper Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Vi lagrer plast og glass i garasjen. Garasjen vår er tilknyttet huset, riktignok, så for oss er det ikke slit å gå dit (det blir som et annet rom i leiligheten). Kanskje en bod er en løsning du kan vurdere? 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Vi lagrer plast og glass i garasjen. Garasjen vår er tilknyttet huset, riktignok, så for oss er det ikke slit å gå dit (det blir som et annet rom i leiligheten). Kanskje en bod er en løsning du kan vurdere? Men du går vel ikke i garasjen med en liten plastbit, liksom? Den store sekken kan jeg fint ha i garasjen, men for å komme dit må jeg ut. Og det gidder jeg ikke når jeg f.eks. driver og lager mat. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Men du går vel ikke i garasjen med en liten plastbit, liksom? Den store sekken kan jeg fint ha i garasjen, men for å komme dit må jeg ut. Og det gidder jeg ikke når jeg f.eks. driver og lager mat. Jeg legger plastbiten på gulvet eller benken til jeg er ferdig med matlagingen Men jeg skjønner at det blir slit om man må ut for å komme til garasjen. Vi må bare åpne en dør. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Jeg legger plastbiten på gulvet eller benken til jeg er ferdig med matlagingen Men jeg skjønner at det blir slit om man må ut for å komme til garasjen. Vi må bare åpne en dør. OK - det funker ikke her... Får håpe noen andre har svar, jeg har visst gått meg på en lite løsningsorientert tankegang i dag. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Plastsekken til plastavfallet har vi hengende på en krok på kottet. Ellers har vi sortering slik som dere. 0 Siter
Helmi Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Jeg har 4 IKEA-dunker på skinner i skapet for matavfall, rest, glass/metall, plast. Papiret samles et annet sted i huset. Plastsekken for plastavfall er ute samme sted som søppeldunkene (mat, rest og papir). 0 Siter
Onsdag1365380628 Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Her har vi bare to dunker i kjøkkenskapet, en for matavfall og en for restavfall. Plast er vi ikke pålagt å sortere enda, så det går sammen med restavfallet. Glass og sånt vaskes og settes øverst i skapet i tro om at det skal bli en fin bærhøst og da trenger vi jo mange glass til syltetøy. Når høsten kommer blir stort sett ingen glass brukt, og når skapet er fullt pakkes glassene i poser og får gjerne en mellomlanding ute i garasjen til noen tar dem med til en glasscontainer. Papirsekken oppbevares i garasjen og taes frem kun når det er tid for papirhenting. Vi har plass oppå en benk på vaskerommet der papiret blir lagt. Stabelen blir meterhøy med all reklamen og det hender at hele haugen raser og da ser det ikke ut på vaskerommet. Jeg har tenkt mange ganger på å finne en mer passende løsning, men. Tidligere hadde vi papirsekken stående slik at papiret kunne kastes direkte, men etter at en gramons hadde tisset på sekken oppbevares den ute. Melkekartonger og slikt legges i veddunken og brennes. 0 Siter
Gjest lei av hele opplegget Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 når jeg tidl sorterte,tok huseier likevel å presset alt i restavfallet,for å slippe å sette frem alle dunkene.så jeg gidder ikke bry meg med det lenger. glass og metall trodde jeg var frivillig? langt til nærmeste leveringsstasjon,og med dårlig rygg uten bil er det så og si umulig å få drasset med seg så mye tungt.mulig hjemmehjelpen kan bidra,men de er generelt strenge på hva slags oppgaver de tar. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Jeg har plastsekken hengende på veggen på verandaen som har utgang fra kjøkkenet. Har sett folk som har den i kjellertrappa også. Det må jo nesten bli forskjellig fra sted til sted, ettersom hvordan planløsningen er på huset/leiligheten? 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Jeg har plastsekken hengende på veggen på verandaen som har utgang fra kjøkkenet. Har sett folk som har den i kjellertrappa også. Det må jo nesten bli forskjellig fra sted til sted, ettersom hvordan planløsningen er på huset/leiligheten? Ja, det må bli ettersom man har det i huset, derfor ønsker jeg å høre hvordan andre gjør det - siden jeg ikke ser noen optimal løsning her... :-/ 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Her har vi bare to dunker i kjøkkenskapet, en for matavfall og en for restavfall. Plast er vi ikke pålagt å sortere enda, så det går sammen med restavfallet. Glass og sånt vaskes og settes øverst i skapet i tro om at det skal bli en fin bærhøst og da trenger vi jo mange glass til syltetøy. Når høsten kommer blir stort sett ingen glass brukt, og når skapet er fullt pakkes glassene i poser og får gjerne en mellomlanding ute i garasjen til noen tar dem med til en glasscontainer. Papirsekken oppbevares i garasjen og taes frem kun når det er tid for papirhenting. Vi har plass oppå en benk på vaskerommet der papiret blir lagt. Stabelen blir meterhøy med all reklamen og det hender at hele haugen raser og da ser det ikke ut på vaskerommet. Jeg har tenkt mange ganger på å finne en mer passende løsning, men. Tidligere hadde vi papirsekken stående slik at papiret kunne kastes direkte, men etter at en gramons hadde tisset på sekken oppbevares den ute. Melkekartonger og slikt legges i veddunken og brennes. Takk for svar! 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Jeg har 4 IKEA-dunker på skinner i skapet for matavfall, rest, glass/metall, plast. Papiret samles et annet sted i huset. Plastsekken for plastavfall er ute samme sted som søppeldunkene (mat, rest og papir). Hm... Jeg har i dag ikke plass til ett sett med "skinnedunker", men om jeg gjør om så _kanskje_.... Takk for svar! 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Plastsekken til plastavfallet har vi hengende på en krok på kottet. Ellers har vi sortering slik som dere. Så du går til kottet med den minste lille plastbit? (Det kan jo være helt supert for dere, altså, hvis kottet er på kjøkkenet. Jeg har ikke kott i nærheten av kjøkkenet... Sukk.) 0 Siter
Helmi Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Hm... Jeg har i dag ikke plass til ett sett med "skinnedunker", men om jeg gjør om så _kanskje_.... Takk for svar! Skjønner.Jeg har dobbelt skap under vasken, så der er det "god" (?) plass... 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Skjønner.Jeg har dobbelt skap under vasken, så der er det "god" (?) plass... Jeg har det jeg òg, (dobbelt skap, altså), men ett sted må vaskemidler og slikt stå også - og da blir det ikke plass til ett sett til med skinnedunker. Men om jeg klarer å finne en _annen_ plass for dette, da kan jeg ha det. Hvis jeg ikke får inn matavfallskverna, da, men det frigir jo i såfall en dunk - og da klarer jeg meg. :-) Tenker-så-det-knaker-på-hvor-oppvaskmiddel-kan-stå! 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Jeg har det jeg òg, (dobbelt skap, altså), men ett sted må vaskemidler og slikt stå også - og da blir det ikke plass til ett sett til med skinnedunker. Men om jeg klarer å finne en _annen_ plass for dette, da kan jeg ha det. Hvis jeg ikke får inn matavfallskverna, da, men det frigir jo i såfall en dunk - og da klarer jeg meg. :-) Tenker-så-det-knaker-på-hvor-oppvaskmiddel-kan-stå! Vi har alltid hatt oppvaskmiddelet på øverste hylle i overskapet. Det er helt fra den tid vi hadde småbarn krabbende rundt på gulvet, da satte vi det opp i øverste skap, og der har det hatt sin faste plass siden. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Så du går til kottet med den minste lille plastbit? (Det kan jo være helt supert for dere, altså, hvis kottet er på kjøkkenet. Jeg har ikke kott i nærheten av kjøkkenet... Sukk.) Nei, vi samler opp plastdingsene på kjøkkenbenken, mens vi lager mat, og senere samtidig som vi rydder og vasker opp etter maten, går vi på kottet med plastsøppelet. Vi har også fryseren stående på det samme kottet, og hvis det ligger noen plastdingser på kjøkkenbenken, så tar vi det med i samme slengen som vi har ærend til fryseren. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Vi har alltid hatt oppvaskmiddelet på øverste hylle i overskapet. Det er helt fra den tid vi hadde småbarn krabbende rundt på gulvet, da satte vi det opp i øverste skap, og der har det hatt sin faste plass siden. Har ikke småbarn lenger, og øverst i skapet når jeg ikke. :-) Nei seriøst, jeg kan ikke flytte det opp slik, gitt, må nok heller få rydda vekk noe tupperware tenker jeg, og få det opp i et overskap der jeg _ikke_ har matvarer. Og over den delen av benken hvor jeg ikke lager mat i særlig grad. Tenker det må bli slik. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Nei, vi samler opp plastdingsene på kjøkkenbenken, mens vi lager mat, og senere samtidig som vi rydder og vasker opp etter maten, går vi på kottet med plastsøppelet. Vi har også fryseren stående på det samme kottet, og hvis det ligger noen plastdingser på kjøkkenbenken, så tar vi det med i samme slengen som vi har ærend til fryseren. OK. Det vil ikke funke her. Må ha en "umiddelbar" oppbevaringsplass som _ikke_ er på benken. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.