Gjest høstløv Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Har ikke småbarn lenger, og øverst i skapet når jeg ikke. :-) Nei seriøst, jeg kan ikke flytte det opp slik, gitt, må nok heller få rydda vekk noe tupperware tenker jeg, og få det opp i et overskap der jeg _ikke_ har matvarer. Og over den delen av benken hvor jeg ikke lager mat i særlig grad. Tenker det må bli slik. Vi har ikke matvarer i overskapene over vasken, der har vi glass, kopper, tallerkener og slike ting. 0 Siter
brilleslangen Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Inni benkeskapet har jeg tre plastbeholdere og et nettingstativ. i nettingstativet er det papirpose for matavfall og organisk avfall, i dunken ved siden av restavfall, bortenfor der plastavfall og helt bortest papiravfall... bak disse er det bittelitt plasshvor jeg samler glass og metall(og samler det i pose når det begynner å fylles opp) Ute har jeg en gammel søppeldunk jeg bruker tilplastsekkenog nyere dunker med hjul til resten, en dunk til papir og papp, en dunk til matavfall og en dunk til brennbart restavfall... Og vi må selv passe på å sette fram riktig dunk den dagen søppelbilen henter søppel... de kommer ikke opp til huset og det skal være viktig at dunken står riktig vei... Metall og glass må vi selv frakte til iglo... elektrisk forbruksmateriell leveres på butikken.. og øvrig søppel må vi selvfrakte til gjenbrukstorget og betale for å levere inn.. synes det er mye bedre nå som vihar dunker ute til nesten alt. før måtte vi oppbevare både papir,papp og plast i sekker inne... og jeg syntes alltid detble mye mer rotete pga dette.. de nye dunkene fikk vi i jula, klar til bruk på nyåret... Det var en lettelse 0 Siter
brilleslangen Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Inni benkeskapet har jeg tre plastbeholdere og et nettingstativ. i nettingstativet er det papirpose for matavfall og organisk avfall, i dunken ved siden av restavfall, bortenfor der plastavfall og helt bortest papiravfall... bak disse er det bittelitt plasshvor jeg samler glass og metall(og samler det i pose når det begynner å fylles opp) Ute har jeg en gammel søppeldunk jeg bruker tilplastsekkenog nyere dunker med hjul til resten, en dunk til papir og papp, en dunk til matavfall og en dunk til brennbart restavfall... Og vi må selv passe på å sette fram riktig dunk den dagen søppelbilen henter søppel... de kommer ikke opp til huset og det skal være viktig at dunken står riktig vei... Metall og glass må vi selv frakte til iglo... elektrisk forbruksmateriell leveres på butikken.. og øvrig søppel må vi selvfrakte til gjenbrukstorget og betale for å levere inn.. synes det er mye bedre nå som vihar dunker ute til nesten alt. før måtte vi oppbevare både papir,papp og plast i sekker inne... og jeg syntes alltid detble mye mer rotete pga dette.. de nye dunkene fikk vi i jula, klar til bruk på nyåret... Det var en lettelse Og vaskemidlene står i skapet over ventilatoren på kjøkkenet...plukket vekk ei hylle... og så fant jegheller bokser tilå plassere krydder o.l slik at det er lett å få tak i og ikke trenger så mye hylleplass... 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Beundrer ditt engasjement her! Selv får jeg et akutt anfall av trøtthet når jeg hører ordet "kildesortering" *gjesp* Men sorterer i det minste ut papir, flasker og evt. elektronikk, da. Her i Oslo er det (merkelig nok) ikke sortering av organisk og annet avfall. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Beundrer ditt engasjement her! Selv får jeg et akutt anfall av trøtthet når jeg hører ordet "kildesortering" *gjesp* Men sorterer i det minste ut papir, flasker og evt. elektronikk, da. Her i Oslo er det (merkelig nok) ikke sortering av organisk og annet avfall. ''Selv får jeg et akutt anfall av trøtthet når jeg hører ordet "kildesortering" *gjesp* '' Da er vi to. (Og jeg er ganske takknemlig for å bo i Oslo...) 0 Siter
jubalong70 Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Beundrer ditt engasjement her! Selv får jeg et akutt anfall av trøtthet når jeg hører ordet "kildesortering" *gjesp* Men sorterer i det minste ut papir, flasker og evt. elektronikk, da. Her i Oslo er det (merkelig nok) ikke sortering av organisk og annet avfall. Og akkurat det irriterer meg noe utrolig. Her sitter vi rundt omkring i små kommuner og sorterer og sorterer og har avfall overalt. Og i Norges største by, gidder ikke politikerene å gjøre noe for søppelsortering. Joda, papir blir sortert... Og attpåtil må vi betale mer og mer i renovasjonsavgifter, enda vi sorterer alt selv... Sånn, da fikk jeg tømt meg - og jeg er ikke sint på deg altså. 0 Siter
Dorthe Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Heldigvis holder vi ikke på med sånt. Da hadde kjøkkenet vært fullt 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Og akkurat det irriterer meg noe utrolig. Her sitter vi rundt omkring i små kommuner og sorterer og sorterer og har avfall overalt. Og i Norges største by, gidder ikke politikerene å gjøre noe for søppelsortering. Joda, papir blir sortert... Og attpåtil må vi betale mer og mer i renovasjonsavgifter, enda vi sorterer alt selv... Sånn, da fikk jeg tømt meg - og jeg er ikke sint på deg altså. Skjønner godt hva du mener. Vi sorterer i det vide og brede på hytta, hvor vi er et fåtall dager i året og totalt bare har noen få kvadratmeter kjøkken - og ikke plass til flere søppelbøtter. Hjemme derimot... *sukk* 0 Siter
Åsemor Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Vi har papir og plast i yttergangen. I tillegg bittesmå beholdere under kjøkkenvasken til "smårusk", som det ellers ble til at vi kastet i restavfallet. Så vi har 4 dunker under vasken, og i en krok på kjøkkenet har vi panteflasker. 0 Siter
Gjest må jeg bare innrømme Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Og akkurat det irriterer meg noe utrolig. Her sitter vi rundt omkring i små kommuner og sorterer og sorterer og har avfall overalt. Og i Norges største by, gidder ikke politikerene å gjøre noe for søppelsortering. Joda, papir blir sortert... Og attpåtil må vi betale mer og mer i renovasjonsavgifter, enda vi sorterer alt selv... Sånn, da fikk jeg tømt meg - og jeg er ikke sint på deg altså. Det visste jeg ikke..... altså at Oslofolket slapp så lett. Selv er jeg en slappfisk, sorterer matavfall og litt papir, men innrømmer at det er mer enn én melkekartong som går rett i restavfallet. Burde egentlig skammet meg litt, men klarer det liksom ikke 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 10. mars 2009 Skrevet 10. mars 2009 Vi har papir og plast i yttergangen. I tillegg bittesmå beholdere under kjøkkenvasken til "smårusk", som det ellers ble til at vi kastet i restavfallet. Så vi har 4 dunker under vasken, og i en krok på kjøkkenet har vi panteflasker. Takk! Yttergangen, ja, der kunne jeg nok kanskje hatt plasten... Hm... 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 10. mars 2009 Skrevet 10. mars 2009 Beundrer ditt engasjement her! Selv får jeg et akutt anfall av trøtthet når jeg hører ordet "kildesortering" *gjesp* Men sorterer i det minste ut papir, flasker og evt. elektronikk, da. Her i Oslo er det (merkelig nok) ikke sortering av organisk og annet avfall. He-he, engasjert og engasjert - jeg synes ikke selve kildesorteringen er noe ork, men jeg sliter litt med organiseringen i mitt eget kjøkken. Fordi jeg ikke vil ha søppelet framme, da. At dere i Oslo ikke gjør slikt får meg til å stusse hver gang jeg er på besøk hos venner; jeg leter alltid etter matavfallsboksen. He-he. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 10. mars 2009 Skrevet 10. mars 2009 Inni benkeskapet har jeg tre plastbeholdere og et nettingstativ. i nettingstativet er det papirpose for matavfall og organisk avfall, i dunken ved siden av restavfall, bortenfor der plastavfall og helt bortest papiravfall... bak disse er det bittelitt plasshvor jeg samler glass og metall(og samler det i pose når det begynner å fylles opp) Ute har jeg en gammel søppeldunk jeg bruker tilplastsekkenog nyere dunker med hjul til resten, en dunk til papir og papp, en dunk til matavfall og en dunk til brennbart restavfall... Og vi må selv passe på å sette fram riktig dunk den dagen søppelbilen henter søppel... de kommer ikke opp til huset og det skal være viktig at dunken står riktig vei... Metall og glass må vi selv frakte til iglo... elektrisk forbruksmateriell leveres på butikken.. og øvrig søppel må vi selvfrakte til gjenbrukstorget og betale for å levere inn.. synes det er mye bedre nå som vihar dunker ute til nesten alt. før måtte vi oppbevare både papir,papp og plast i sekker inne... og jeg syntes alltid detble mye mer rotete pga dette.. de nye dunkene fikk vi i jula, klar til bruk på nyåret... Det var en lettelse Høres ut som du har greid å få det meste inn i benkeskapene. :-) Jeg tror det er det som må være løsningen her også, jeg har ikke lyst til å ha søppel liggende/stående framme mer enn høyst nødvendig. Vi har også dunker ute, 3 stk, til papir, restavfall og mat. De står ute i riktig posisjon ved veien, så vi slipper å huske på dem. Men dette med plasten, det må vi huske på... Mer pes med plasten, synes jeg, enn de andre tingene. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 10. mars 2009 Skrevet 10. mars 2009 Og vaskemidlene står i skapet over ventilatoren på kjøkkenet...plukket vekk ei hylle... og så fant jegheller bokser tilå plassere krydder o.l slik at det er lett å få tak i og ikke trenger så mye hylleplass... Jeg har vaskerom ganske nært kjøkkenet, så jeg tipper at endel går dit - og oppvaskmiddelet til maskina kommer i en boks på benken. En pen en, altså. :-) 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 10. mars 2009 Skrevet 10. mars 2009 Vi har ikke matvarer i overskapene over vasken, der har vi glass, kopper, tallerkener og slike ting. Det har forsåvidt jeg også, men der er det jaggu fullt! :-) Men jeg har et skap like ved som jeg kan flytte på litt i. Blir nok der, tenker jeg. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 10. mars 2009 Skrevet 10. mars 2009 He-he, engasjert og engasjert - jeg synes ikke selve kildesorteringen er noe ork, men jeg sliter litt med organiseringen i mitt eget kjøkken. Fordi jeg ikke vil ha søppelet framme, da. At dere i Oslo ikke gjør slikt får meg til å stusse hver gang jeg er på besøk hos venner; jeg leter alltid etter matavfallsboksen. He-he. Ja, utrolig at man ennå ikke får det til i Oslo, det har jo vært snakk om det i årevis. Da vi pusset opp kjøkken og lagde ny plass til avfallbeholdere ute for en stund siden, tok vi høyde for at det ville trenges mer plass (men kun til én ekstra beholder i forhold til de to vi har, da). 0 Siter
Gjest akershus fylke Skrevet 10. mars 2009 Skrevet 10. mars 2009 Og akkurat det irriterer meg noe utrolig. Her sitter vi rundt omkring i små kommuner og sorterer og sorterer og har avfall overalt. Og i Norges største by, gidder ikke politikerene å gjøre noe for søppelsortering. Joda, papir blir sortert... Og attpåtil må vi betale mer og mer i renovasjonsavgifter, enda vi sorterer alt selv... Sånn, da fikk jeg tømt meg - og jeg er ikke sint på deg altså. Det er ikke bare i oslo det ikke er kildesortering av annet enn papir, glass og spesialavfall. Det er det eneste vi har her i kommunen vi bor. Vi har en dunk til restavfall, en til papir, og en liten kasse til spesialavfall. Dette er også en relativt stor kommune. På hytta har vi sortering av plast, matavfall, glass, papir og restavfall (tror jeg husket alt). Skulle gjerne ha sortert mer hjemme også jeg - men gjør jo ikke det når vi ikke har slik sortering her i kommunen. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 10. mars 2009 Skrevet 10. mars 2009 Her i området er det optisk sortering, - dvs at vi legger matavfall i grønn pose, plast i blå, og restavfall i en vrengt bærepose (slik at den verken er grønn eller blå). Så hiver vi alle posene i dunken, og så sorteres det på fyllinga... Papir skal i en annen dunk, og glass/metall må vi selv legge i sånne store beholdere på oppsamlingsplasser. Det fungerer fint (for oss forbrukere i alle fall),- kanskje det kommer andre steder etterhvert :-) 0 Siter
jubalong70 Skrevet 10. mars 2009 Skrevet 10. mars 2009 Det er ikke bare i oslo det ikke er kildesortering av annet enn papir, glass og spesialavfall. Det er det eneste vi har her i kommunen vi bor. Vi har en dunk til restavfall, en til papir, og en liten kasse til spesialavfall. Dette er også en relativt stor kommune. På hytta har vi sortering av plast, matavfall, glass, papir og restavfall (tror jeg husket alt). Skulle gjerne ha sortert mer hjemme også jeg - men gjør jo ikke det når vi ikke har slik sortering her i kommunen. Selvsagt sorterer man ikke mer enn man må. Det er jo egentlig et ganske stort irritasjonsmoment akkurat det der. Man må neste ha et eget søppelrom for å få plass til alle bokser, poser og esker... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.