Gjest familyman Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Vi holder på med en refinansiering av lånet vårt for å bake inn noen smålån og har blitt tilbudt en rente på 4,2 nominell i flytende og 3,75 nominell på fastrente(3 år). Det sies at det er mest lønnsomt å gå for flytende sies det, men det hadde vært deilig i disse "utrygge" tider(jeg er i faresonen mtp arbeid). Min mener at vi bør kjøre på flytende, mens jeg heller mot fast - 3,75 % rente er da tross alt ikke ille mye. Hva tenker andre lånetakere rundt dette? Noen som følger litt mer med i økonomien enn oss her? 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Hvis det er viktig for dere å ha en fast og oversiktlig økonomi i tiden fremover, så vil jeg si at dere bør velge fastrente tilbudet. Men, hvis dere liker og tåler å ha mere løsere økonomi, så bør dere velge flytende rente. Vi er ikke lånetakere og har betalt ned huslån og billån for flere år siden, men jeg vil gjerne nevne at vi betalte over 14% på huslånet vårt. Så for oss høres det ut som en drøm å ha huslån til4,2% rente. 0 Siter
Gjest herminegrang Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 jeg hadde et lignende spørsmål for en liten stund siden. det endte med at vi bandt lånet for fem år på 4,3%. og er fornøyd med det. det er jo en knakende god rente! vi hadde også gjeld og annet hus da på 90 tallet, og da hadde vi 14 % rente, og synes det er helt fantastisk med den renta som vi har nå. ser at de fleste eksperter anbefaler å binde renta for minst fem år, men dere må jo gjøre det som føles bra for dere. lykke til! 0 Siter
mrxx Skrevet 10. mars 2009 Skrevet 10. mars 2009 Sånn generelt lønner det seg ikke å låse renta, men når den er så lav som nå, så tar du ingen risiko. Låse renta på 3,75 over 3 år er ingen sjanse å ta, så gjør det hvis du synes det er mest behagelig for deg. Husk at det er noen begrensninger i ekstra innbetalinger, hvis du har flekslån osv, men det regner jeg ikke med er aktuelt for dere. Hadde renta vært 5 % eller høyere hadde jeg ikke anbefalt det. 0 Siter
Speak Skrevet 10. mars 2009 Skrevet 10. mars 2009 Det stod store avisoppslag i går om at tiden er inne til å binde renten. Og med så lav rente er det jo ikke mye å tape. Så for en gangs skyld sier jeg "go for it". I starten vinner du jo garantert. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.