Gå til innhold

Arbeidsledig og skolegang

Anbefalte innlegg

Gjest Sansiroman
Skrevet

Hvis man er arbeidsledig og får trygd, kan man da begynne på skole og fortsatt får trygden?

Skrevet

Nei, det kan du ikke. Det er ikke lov med noen form for utdanning under arbeidsledighet. Da er det din "jobb" å søke og skaffe deg arbeid.

Gjest Sansiroman
Skrevet

Nei, det kan du ikke. Det er ikke lov med noen form for utdanning under arbeidsledighet. Da er det din "jobb" å søke og skaffe deg arbeid.

Ok. Hva med deltidsstudier på kvelden eller internett - gjelder samme regler her?

Skrevet

Ok. Hva med deltidsstudier på kvelden eller internett - gjelder samme regler her?

Ja, det er helt og totalt ulovlig. Bortsett fra hvis det er kurs som foregår i NAV's regi.

Min eksamboer var arbeidsledig en periode, og kunne tenke seg å ta et kurs gjennom NKI. Han sendte da en forespørsel til NAV og spurte om dette var en mulighet. Han fikk ikke svar på forespørselen - men mistet trygden bare av å stille spørsmålet! Det tok flere mnd. med klager opp til høyeste hold, før han fikk tilbake trygden + etterbetalt for den perioden han hadde mistet den.

Så pass deg for det. Du skal kun bruke dagene på å søke jobb, og ingenting annet:-)

Gjest Sansiroman
Skrevet

Ja, det er helt og totalt ulovlig. Bortsett fra hvis det er kurs som foregår i NAV's regi.

Min eksamboer var arbeidsledig en periode, og kunne tenke seg å ta et kurs gjennom NKI. Han sendte da en forespørsel til NAV og spurte om dette var en mulighet. Han fikk ikke svar på forespørselen - men mistet trygden bare av å stille spørsmålet! Det tok flere mnd. med klager opp til høyeste hold, før han fikk tilbake trygden + etterbetalt for den perioden han hadde mistet den.

Så pass deg for det. Du skal kun bruke dagene på å søke jobb, og ingenting annet:-)

Herregud, er det mulig? Jeg ligger kanskje allerede dårlig an da jeg har tenkt tanken ;) Kan ikke skjønne at man ikke skulle kunne ta nettstudier på "fritiden" mens man søker jobb :(

Takk for advarselen forresten!!

Skrevet

Herregud, er det mulig? Jeg ligger kanskje allerede dårlig an da jeg har tenkt tanken ;) Kan ikke skjønne at man ikke skulle kunne ta nettstudier på "fritiden" mens man søker jobb :(

Takk for advarselen forresten!!

Nei, du sier noe. Det er ikke meningen at man skal drive med noe som kan ta oppmerksomheten bort fra det å søke jobb. Og arbeidsledighetstrygd skal ikke dekke utdanning.

Historien er for øvrig helt sann, og vi trodde ikke riktig at det vi opplevde var sant. Men da det ikke kom noen trygd, så tok han kontakt med NAV, og de forklarte at "siden han sturderte" så fikk han ingen trygd lenger. Vi nådde ikke fram med forklaringen om at han bare hadde spurt om det var en mulighet - og at han ikke hadde satt i gang med noen utdanning. De holdt på sitt - og vi måtte klage til hovedkontoret i fylket vårt.

Du er nok på trygg grunn enda, men vær glad for at du ikke tok det opp med NAV:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...