Gå til innhold

Jeg kan ikke lage mat og trenger ideer

Anbefalte innlegg

Mary Poppins
Skrevet

Jeg sliter med å finne på sunne middager. Jeg kan virkelig ikke lage noe særlig mat, så de gangene jeg spiser hjemme går det gjerne i spaghetti, omelett, meksikansk toro gryte, grillet kylling eller noe i den duren. Det er ytterst sjeldent noe mer avansert i det.

Jeg har vært inne på matprat og sett på de sunne opskriftene der, men jeg synes det virker som det er 50 ingredienser i hver rett og det er ikke aktuelt. Det må være enkelt ellers mister jeg tålmodigheten.

Kan noen anbefale en god kokebok med sunne og enkle oppskrifter? Evnt om noen har noen bra oppskrifter eller ideer selv?

Skrevet

Ingrid Espelid Hovigs kokebok, og den Rutete kokeboka har enkle hverdagsretter som alle kan lage.

Ellers synes jeg det er mye enkelt og spennende å finne i Hjemmet, Allers og Norsk Ukeblad til tider.

Skrevet

Jeg skulle gjerne ha hjulpet deg, men jeg tror jeg vil slite med å finne gode oppskrifter siden du ikke spiser grønnsaker (som vi her i huset ELSKER) ;)

Mary Poppins
Skrevet

Jeg skulle gjerne ha hjulpet deg, men jeg tror jeg vil slite med å finne gode oppskrifter siden du ikke spiser grønnsaker (som vi her i huset ELSKER) ;)

Jeg skal nå begynne å tvinge megselv til å spise grønnsaker har jeg funnet ut. Må begynne litt forsiktig da hehe. En grønnsak jeg har funnet ut jeg faktisk synes er godt er grønne asparges bønner - så det spiser jeg :-) Og salatblader og gulrøtter kan jeg spise :-) Men det beste er om jeg kan gjemme grønnsakene i en slags sunn saus hehe..

Mary Poppins
Skrevet

Ingrid Espelid Hovigs kokebok, og den Rutete kokeboka har enkle hverdagsretter som alle kan lage.

Ellers synes jeg det er mye enkelt og spennende å finne i Hjemmet, Allers og Norsk Ukeblad til tider.

Takk for tips :) Jeg skal sjekke opp den kokeboken :-)

Hjemme osv leser jeg nok ganske sjeldent.

mariaflyfly
Skrevet

Jeg skal nå begynne å tvinge megselv til å spise grønnsaker har jeg funnet ut. Må begynne litt forsiktig da hehe. En grønnsak jeg har funnet ut jeg faktisk synes er godt er grønne asparges bønner - så det spiser jeg :-) Og salatblader og gulrøtter kan jeg spise :-) Men det beste er om jeg kan gjemme grønnsakene i en slags sunn saus hehe..

''Men det beste er om jeg kan gjemme grønnsakene i en slags sunn saus hehe..

''

Da må du prøve og lage den hjemmelaga tomatsuppa mi. Der kamuflerer jeg gulrot og stangselleri i tillegg til tomatene og løk/hvitløk/basilikum. ;)

En basilikumplante er forresten en ok investering som du kan ha ganske lenge dersom du sørger for at den får masse lys og litt vann hver dag. :)

Gjest høstløv
Skrevet

Takk for tips :) Skal se litt på den :)

Jeg kjøpte den til datteren min, og hun er veldig glad for den.

Hun bor også alene, og så liker hun å invitere gjester til middag, boken var midt i blinken for henne.

Skrevet

Du kan fks. kjøpe den rødrutete kokeboka til Ingrid Espelid Hovig, eller gjøre som meg å overlate oppskriftene til Fjordland.

Mary Poppins
Skrevet

''Men det beste er om jeg kan gjemme grønnsakene i en slags sunn saus hehe..

''

Da må du prøve og lage den hjemmelaga tomatsuppa mi. Der kamuflerer jeg gulrot og stangselleri i tillegg til tomatene og løk/hvitløk/basilikum. ;)

En basilikumplante er forresten en ok investering som du kan ha ganske lenge dersom du sørger for at den får masse lys og litt vann hver dag. :)

Ja basilikum synes jeg er godt så en basilikumsplante burde jeg absolutt gå til innkjøp av :-)

Tomatsuppen høres super ut, på den måten kan jeg lure megselv ;-)

mariaflyfly
Skrevet

Ja basilikum synes jeg er godt så en basilikumsplante burde jeg absolutt gå til innkjøp av :-)

Tomatsuppen høres super ut, på den måten kan jeg lure megselv ;-)

Du får rapportere når du har testa den ut. Den er faktisk kjempegod. :)

Skrevet

Skjær opp kyllingfilet + div grønnsaker som du liker (løk, brokkoli, gulrot, blomkål, sukkererter, sopp osv.)

Stekes raskt. Tilsett bittelitt sukker og salt + en woksaus (eller soyasaus)

Serveres med ris.

Superenkelt og godt. (og sunt)

Skrevet

Kokebok for alle (fra boller til burritos). En billig og svært god kokebok med detaljerte oppskrifter. Jeg vil påstå det meste i den er enkel hverdagsmat, for det er mat som jeg lager ofte... :-)

Mary Poppins
Skrevet

Skjær opp kyllingfilet + div grønnsaker som du liker (løk, brokkoli, gulrot, blomkål, sukkererter, sopp osv.)

Stekes raskt. Tilsett bittelitt sukker og salt + en woksaus (eller soyasaus)

Serveres med ris.

Superenkelt og godt. (og sunt)

Tusen takk, det skal prøves :-)

Mary Poppins
Skrevet

Kokebok for alle (fra boller til burritos). En billig og svært god kokebok med detaljerte oppskrifter. Jeg vil påstå det meste i den er enkel hverdagsmat, for det er mat som jeg lager ofte... :-)

Jeg lurer faktisk på om jeg har den, men at den ligger ubrukt oppe hos mamma og pappa. Det må jeg finne ut av :-) Takk for tips:-)

Gjest Afrodita
Skrevet

Tusen takk, det skal prøves :-)

Jeg bruker dette mye når jeg er alene og varierer med grønnsaker, div. kjøtt eller fisk og forskjellige woksauser. Bruker ikke mye ris, men det er godt det. Dette går fort å lage og er sunt.

Mary Poppins
Skrevet

Jeg bruker dette mye når jeg er alene og varierer med grønnsaker, div. kjøtt eller fisk og forskjellige woksauser. Bruker ikke mye ris, men det er godt det. Dette går fort å lage og er sunt.

Har du noen wok sauser og anbefale? *blank*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...