Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var det feil å brenne hijaben i går, eller et det innenfor grensene av ytringsfrihet?

Hva mener dere?

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

9

• Dorthe

4

• morsan

3

• Glimtipper

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli
Skrevet

Hadde noen brent noe som var av symbolsk verdi for meg, så hadde jeg ikke likt det.

Man kan godt uttale seg som man vil om hijab, men jeg mener det er respektløst å brenne noe noen mennesker faktisk ser på som en del av identiteten sin.

Gjest Nei til hijab
Skrevet

Hadde noen brent noe som var av symbolsk verdi for meg, så hadde jeg ikke likt det.

Man kan godt uttale seg som man vil om hijab, men jeg mener det er respektløst å brenne noe noen mennesker faktisk ser på som en del av identiteten sin.

Jeg kan ikke skjønne det, at menn skal få bestemme at kvinner ikke kan vise håret sitt til andre menn, og at de selv ønsker å ha det sånn. Det er HÅR, dessuten ser de helt jævlige ut med det skautet. Mener det er kvinnediskriminerende, så brenn alle skaut.

Gjest togli
Skrevet

Jeg kan ikke skjønne det, at menn skal få bestemme at kvinner ikke kan vise håret sitt til andre menn, og at de selv ønsker å ha det sånn. Det er HÅR, dessuten ser de helt jævlige ut med det skautet. Mener det er kvinnediskriminerende, så brenn alle skaut.

Det er sikkert mange ting de ikke forstår av "rare" ting vi gjør også ;)

Tror du virkelig flere slutter med hijab når noen markerer hijab-hat ved å brenne en hijab? Nei, jeg tror det har motsatt effekt.

Skrevet

''Man kan godt uttale seg som man vil om hijab, men jeg mener det er respektløst å brenne noe noen mennesker faktisk ser på som en del av identiteten sin.''

Helt enig!

Skrevet

Mend det samme jeg leste om dette så tenkte jeg at det muligens kunne føles for dem som det føles for oss dersom noen brenner flagget vårt? Vrient......

Gjest firepile
Skrevet

Mend det samme jeg leste om dette så tenkte jeg at det muligens kunne føles for dem som det føles for oss dersom noen brenner flagget vårt? Vrient......

Jeg føler ingen verdens ting når noen brenner flagget.

Skrevet

Ja jeg også synes det er kjempevrient - nettopp pga det du sier med flagget. Jeg tenkte i utgangspunktet at det var en veldig overreaksjon på stedet der det skjedde i går, men nå er jeg usikker.

Skrevet

Burde brent BH`er istedenfor.

Det har vi da allerede gjort:-)

Skrevet

Det har vi da allerede gjort:-)

Joda, men dere har vel flere igjen? :-)

Skrevet

Joda, men dere har vel flere igjen? :-)

Joa, har et par som jeg bruker i smug;-)

Skrevet

Joa, har et par som jeg bruker i smug;-)

Da kan du brenne de til neste år, om du vil!? :-)

Skrevet

Da kan du brenne de til neste år, om du vil!? :-)

Ja, det kan jeg gjøre. Jeg har i hvert fall ingen glede av å brenne en hijab...

Gjest vingla
Skrevet

Jeg støtter den! Er i utgangspunktet i mot hijab, men å brenne hijab blir feil måte å vise dette på..

Gjest togli
Skrevet

Det er helt akseptabelt.

Det bør du begrunne.

Kan du klare å sette deg inn i andre menneskers situasjon? Hvis du kan klare det (noe ikke alle mennesker har evne til), så skjønner du nok at det med hijab vekker sterke følelser for noen mennesker (enten vi forstår det eller ikke). Når et klesplagg føles så viktig for noens identitet og selvfølelse, skjønner du ikke da at det er vondt å bli rakka ned på ved at noen brenner dette klesplagget som en symbolsk handling?

At hijab skal vekke så stort harme blant det norsk folk, er meg en stor gåte :)

At mange mener hijab ikke skal brukes sammen med politiuniform er helt klart forståelig, men når man går rundt og omtrent "hater" et hodeplagg, så er det noe som skurrer for meg ;)

Hos noen sidestiller man nok hijab med kvinneundertrykking, men sånn er det ikke for alle. Det er nok mange andre områder man heller bør kjempe imot kvinneundertrykkingen på enn det å ha et tørkle på hodet.

Noe helt annet blir det når man tenker på burka etc., men det er ikke det samme som hijab.

Gjest qigong
Skrevet

Det bør du begrunne.

Kan du klare å sette deg inn i andre menneskers situasjon? Hvis du kan klare det (noe ikke alle mennesker har evne til), så skjønner du nok at det med hijab vekker sterke følelser for noen mennesker (enten vi forstår det eller ikke). Når et klesplagg føles så viktig for noens identitet og selvfølelse, skjønner du ikke da at det er vondt å bli rakka ned på ved at noen brenner dette klesplagget som en symbolsk handling?

At hijab skal vekke så stort harme blant det norsk folk, er meg en stor gåte :)

At mange mener hijab ikke skal brukes sammen med politiuniform er helt klart forståelig, men når man går rundt og omtrent "hater" et hodeplagg, så er det noe som skurrer for meg ;)

Hos noen sidestiller man nok hijab med kvinneundertrykking, men sånn er det ikke for alle. Det er nok mange andre områder man heller bør kjempe imot kvinneundertrykkingen på enn det å ha et tørkle på hodet.

Noe helt annet blir det når man tenker på burka etc., men det er ikke det samme som hijab.

Kunne ikke falle meg inn å brenne en burka heller. Synes alt dette har med respekt for andre mennesker å gjøre. Det har jo med kvinneundertrykkelse å gjøre, men tror ikke det går an å få slutt på dette over natta. Og ihvertfall ikke ved å gjøre slike ting. Men at det setter bruken av hijaber, hva, hvorfor osv, på dagsorden, det er klart og viktig. Men dette blir vel for noen like fælt som om en muslim skulle ha brent en prestekjole på 1800-tallet.

Gjest togli
Skrevet

Kunne ikke falle meg inn å brenne en burka heller. Synes alt dette har med respekt for andre mennesker å gjøre. Det har jo med kvinneundertrykkelse å gjøre, men tror ikke det går an å få slutt på dette over natta. Og ihvertfall ikke ved å gjøre slike ting. Men at det setter bruken av hijaber, hva, hvorfor osv, på dagsorden, det er klart og viktig. Men dette blir vel for noen like fælt som om en muslim skulle ha brent en prestekjole på 1800-tallet.

Helt enig!!

Jeg mener selvsagt ikke at man skal brenne brukaer så lenge man vet at det er mennesker som bærer dem som en del av sin identitet. Det er allikevel mer lov å kritisere bruken av burka som kvinneundertrykkende, enn bruken av hijab ;)

Gjest qigong
Skrevet

Helt enig!!

Jeg mener selvsagt ikke at man skal brenne brukaer så lenge man vet at det er mennesker som bærer dem som en del av sin identitet. Det er allikevel mer lov å kritisere bruken av burka som kvinneundertrykkende, enn bruken av hijab ;)

Helt sant. Ville blitt veldig lei meg jeg hvis noen brente opp skautet mitt :-(. Men jeg tror nok at mange som bærer hijab gjør det pga at mor, bestemor, venninner osv gjør det. Mange har sikkert ikke reflektert over hvorfor de gjør det heller. Det er vel like vanlig for dem med hijab som det er for meg med bh ja.. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...