Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

9

• Dorthe

4

• morsan

3

• Glimtipper

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest firepile
Skrevet

Det bør du begrunne.

Kan du klare å sette deg inn i andre menneskers situasjon? Hvis du kan klare det (noe ikke alle mennesker har evne til), så skjønner du nok at det med hijab vekker sterke følelser for noen mennesker (enten vi forstår det eller ikke). Når et klesplagg føles så viktig for noens identitet og selvfølelse, skjønner du ikke da at det er vondt å bli rakka ned på ved at noen brenner dette klesplagget som en symbolsk handling?

At hijab skal vekke så stort harme blant det norsk folk, er meg en stor gåte :)

At mange mener hijab ikke skal brukes sammen med politiuniform er helt klart forståelig, men når man går rundt og omtrent "hater" et hodeplagg, så er det noe som skurrer for meg ;)

Hos noen sidestiller man nok hijab med kvinneundertrykking, men sånn er det ikke for alle. Det er nok mange andre områder man heller bør kjempe imot kvinneundertrykkingen på enn det å ha et tørkle på hodet.

Noe helt annet blir det når man tenker på burka etc., men det er ikke det samme som hijab.

Nei, det skjønner jeg ikke. Man kan bare velge å ignorere det. Vanskeligere er det ikke.

Skrevet

Kunne ikke falle meg inn å brenne en burka heller. Synes alt dette har med respekt for andre mennesker å gjøre. Det har jo med kvinneundertrykkelse å gjøre, men tror ikke det går an å få slutt på dette over natta. Og ihvertfall ikke ved å gjøre slike ting. Men at det setter bruken av hijaber, hva, hvorfor osv, på dagsorden, det er klart og viktig. Men dette blir vel for noen like fælt som om en muslim skulle ha brent en prestekjole på 1800-tallet.

Selv om den ikke har like stor symbolverdi, så hadde jeg heller ikke godtatt å brenne en bunad heller jeg da...

Gjest Kayia
Skrevet

Hadde noen brent noe som var av symbolsk verdi for meg, så hadde jeg ikke likt det.

Man kan godt uttale seg som man vil om hijab, men jeg mener det er respektløst å brenne noe noen mennesker faktisk ser på som en del av identiteten sin.

Enig i det. Dessuten er hijab-problematikken langt mer kompleks enn det man greier å gi uttrykk for gjennom slike stunt. Det er ikke for og i mot liksom, men flere løsninger så bør respekteres - samtidig. Ingen kvinner skal tvinges til å bruke hijab, men samtidig skal kvinner selv kunne _velge_ om de ønsker å bære det. Og velger man å bære4 hijab, kan man ikke kreve å få bruke det i _enhver situasjon_ (som foreksempel til en offentlig tjenesteuniform). Disse nyansene blir ikke uttrykt gjennom å brenne en hijab syns jeg.

Derimot skulle jeg ønske at innvandrerkvinnene selv kunne ta kampen mot omskjæring. Den kampen ville dessuten passet innmari godt 8. mars.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Det var feil å brenne hijab. Det er respektløst ovenfor de som velger bruke det.

Noen er undertrykt- men det er ikke alle som bruker hijab. Noen brukere bruker hijab som del av sin ærbarhet som kvinne. De er stolt av å være "en-mannskvinne" og viser det med feks hijab, Om plagget da brennes.... vel, det vil føles ubehagelig!

Gjest firepile
Skrevet

Det var feil å brenne hijab. Det er respektløst ovenfor de som velger bruke det.

Noen er undertrykt- men det er ikke alle som bruker hijab. Noen brukere bruker hijab som del av sin ærbarhet som kvinne. De er stolt av å være "en-mannskvinne" og viser det med feks hijab, Om plagget da brennes.... vel, det vil føles ubehagelig!

Hvorfor er det ubehagelig? Så lenge ikke noen brenner det plagget du har på deg er det vel ikke mulig å kjenne noe ubehag?

Skrevet

Jeg synes hijab er et symbol på kvinneundertrykkelse, gjemme seg for ikke å friste mannen til utuktige tanker og gjerninger, jeg synes det var helt greit. Det er 2009, ikke 1709

Skrevet

Burde brent BH`er istedenfor.

Hehe, det er det minst 40 år siden vi gjorde.

Skrevet

Joda, men dere har vel flere igjen? :-)

Jeg har ikke ;o)

Skrevet

Joa, har et par som jeg bruker i smug;-)

Guri Schkanke (stves?) har noen som garantert IKKE brukes i smug;-)

Gjest togli
Skrevet

Nei, det skjønner jeg ikke. Man kan bare velge å ignorere det. Vanskeligere er det ikke.

Du godeste ;)

Gjest togli
Skrevet

Enig i det. Dessuten er hijab-problematikken langt mer kompleks enn det man greier å gi uttrykk for gjennom slike stunt. Det er ikke for og i mot liksom, men flere løsninger så bør respekteres - samtidig. Ingen kvinner skal tvinges til å bruke hijab, men samtidig skal kvinner selv kunne _velge_ om de ønsker å bære det. Og velger man å bære4 hijab, kan man ikke kreve å få bruke det i _enhver situasjon_ (som foreksempel til en offentlig tjenesteuniform). Disse nyansene blir ikke uttrykt gjennom å brenne en hijab syns jeg.

Derimot skulle jeg ønske at innvandrerkvinnene selv kunne ta kampen mot omskjæring. Den kampen ville dessuten passet innmari godt 8. mars.

Veldig enig med deg!

Gjest togli
Skrevet

Hvorfor er det ubehagelig? Så lenge ikke noen brenner det plagget du har på deg er det vel ikke mulig å kjenne noe ubehag?

Døh...Er du så tomhjerna som du høres ut, eller er du bare et "troll"??

*måper*

Gjest mora2
Skrevet

Så lenge den ikke var på hodet til noen, er det helt greit for meg.

:0)

Gjest togli
Skrevet

Så lenge den ikke var på hodet til noen, er det helt greit for meg.

Selvsagt gjør det ikke noe for oss som ikke har noe forhold til hijab, men noen ganger må man kunne tenke på andre enn seg selv også.

Sorry mora2, blir bare så oppgitt over likegyldigheten ;)

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor en skal respektere dumhet. Det er en menneskerett å være dum, og vi skal inkludere de dumme også. Men det går til en viss grense, hvor vi må sette ned foten, og si at dette blir for dumt. Dette godtar vi ikke. Gå og vær dum et annet sted.

Paradokset med dumskap er at de det gjelder ikke forstår det sjøl. Da må vi nesten fortelle dem det. Noe annet blir for, nettopp, dumt.

Gjest mora2
Skrevet

Selvsagt gjør det ikke noe for oss som ikke har noe forhold til hijab, men noen ganger må man kunne tenke på andre enn seg selv også.

Sorry mora2, blir bare så oppgitt over likegyldigheten ;)

Noe som symboliserer kvinneundertrykkelse må brenne for min del.

Ikke akkurat likegyldighet, jeg syns det er fælt at så mange kvinner er tvunget til å gå med dette plagget!

Og du, ikke si sorry, vi har lov være uenige :0)

Gjest firepile
Skrevet

*måper*

Er du så totalt PK-hjernevasket som det virker som? For ikke å snakke om humørløs.

Hva er egentlig problemet med at noen brenner et stakkars klesplagg? Man velger selv om vil bli forarget over dette eller ikke. Hvis du vet at du kommer til å se rødt når dette skjer, hvorfor i alle dager møter du opp på en demonstrasjon hvor du vet dette kommer til å skje?

Gjest firepile
Skrevet

Du godeste ;)

Ja, ting er ikke vanskeligere enn man gjør det til selv.

Skrevet

*måper*

Er det ikke lov å ha andre meninger enn deg uten å bli kalt hjernedød og troll?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...