Gå til innhold

Anbefalte innlegg

candyqueen_83
Skrevet

Er det ikke lov å ha andre meninger enn deg uten å bli kalt hjernedød og troll?

Du vet vel at det ikke går an å ha meninger som går litt "i mot" på DOL? Da blir man kalt allverdens. I denne saken vet jeg ikke hvem som er "hjernedød".

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

9

• Dorthe

4

• morsan

3

• Glimtipper

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest qigong
Skrevet

Du vet vel at det ikke går an å ha meninger som går litt "i mot" på DOL? Da blir man kalt allverdens. I denne saken vet jeg ikke hvem som er "hjernedød".

Det handler kanskje om å greie å se ting i fra forskjellige retninger, og å godta at vi har forskjellige meninger når vi diskuterer en sak?

Jeg for min del er så trett at jeg er "hjernedød" nå. Tror jeg tar på meg hijaben min og stikker til sengs jeg :-)

candyqueen_83
Skrevet

Det handler kanskje om å greie å se ting i fra forskjellige retninger, og å godta at vi har forskjellige meninger når vi diskuterer en sak?

Jeg for min del er så trett at jeg er "hjernedød" nå. Tror jeg tar på meg hijaben min og stikker til sengs jeg :-)

''Det handler kanskje om å greie å se ting i fra forskjellige retninger, og å godta at vi har forskjellige meninger når vi diskuterer en sak?''

Tror det handler mye om det ja. Respekt for andres meninger mangler det mye på her på forumet.

Gjest qigong
Skrevet

''Det handler kanskje om å greie å se ting i fra forskjellige retninger, og å godta at vi har forskjellige meninger når vi diskuterer en sak?''

Tror det handler mye om det ja. Respekt for andres meninger mangler det mye på her på forumet.

Ja, helt enig, men skal ikke ta alle under "samme kam" da :-). Tror flere her inne burde lære seg å respektere at andre mennesker kan ha andre meninger enn en selv. Ikke bra å skue verden kun ifra sin egen "navle." Andre mennesker og nasjonaliteter kan ha andre meninger og erfaringer enn vi selv og dette bør vi ha respekt for.

Verden hadde også vært veldig kjedelig om alle skulle mene det samme. Hva skulle vi ha diskutert på dol da? Det er jo på denne måten vi kommer framover (hvis man ikke skal gå til krig da.)

Gonatta, nå må qigong legge seg, sov godt :-)

Gjest firepile
Skrevet

Disse reaksjonene var det vel ikke så vanskelig å forutse, eller er det jeg som er blitt synsk?

Nei, det er helt etter læreboka.

Gjest black ink
Skrevet

Ble det ikke brent endel BHer på 60-tallet? Ble det ikke da kalt kvinnefrigjøring... ?

Men mulig jeg ikke skal blande tingene nå...

Gjest giggsi
Skrevet

Det bør du begrunne.

Kan du klare å sette deg inn i andre menneskers situasjon? Hvis du kan klare det (noe ikke alle mennesker har evne til), så skjønner du nok at det med hijab vekker sterke følelser for noen mennesker (enten vi forstår det eller ikke). Når et klesplagg føles så viktig for noens identitet og selvfølelse, skjønner du ikke da at det er vondt å bli rakka ned på ved at noen brenner dette klesplagget som en symbolsk handling?

At hijab skal vekke så stort harme blant det norsk folk, er meg en stor gåte :)

At mange mener hijab ikke skal brukes sammen med politiuniform er helt klart forståelig, men når man går rundt og omtrent "hater" et hodeplagg, så er det noe som skurrer for meg ;)

Hos noen sidestiller man nok hijab med kvinneundertrykking, men sånn er det ikke for alle. Det er nok mange andre områder man heller bør kjempe imot kvinneundertrykkingen på enn det å ha et tørkle på hodet.

Noe helt annet blir det når man tenker på burka etc., men det er ikke det samme som hijab.

Herlighet, hva med å godta at noen har andre meninger enn deg enn å forsøke å belære og deretter latterliggjøre vedkommende?

Skrevet

Jeg sammenligner dette med Mohammed-tegningene. På generelt basis synes jeg slike ting er innenfor ytringsfriheten, men finner det unødvendig å tråkke på andres tro. Hva er vitsen?

Så ser jeg reaksjonene til en liten del av muslimene og tenker: Kanskje vi må gjøre masse av slikt som dette? Noen trenger tydeligvis opplæring i hva ytringsfrihet er og at man besvarer slike personlige overtramp med ord og debatt - ikke trusler om vold.

Skrevet

Jeg sammenligner dette med Mohammed-tegningene. På generelt basis synes jeg slike ting er innenfor ytringsfriheten, men finner det unødvendig å tråkke på andres tro. Hva er vitsen?

Så ser jeg reaksjonene til en liten del av muslimene og tenker: Kanskje vi må gjøre masse av slikt som dette? Noen trenger tydeligvis opplæring i hva ytringsfrihet er og at man besvarer slike personlige overtramp med ord og debatt - ikke trusler om vold.

''Jeg sammenligner dette med Mohammed-tegningene. På generelt basis synes jeg slike ting er innenfor ytringsfriheten, men finner det unødvendig å tråkke på andres tro''

Her summerer du mye av mitt poeng. Men på den annen side, det var en kvinne som tilhører dette "folkeslaget"/religionen som brant denne hijaben, kanskje hun står sterkere til å demonstrere om dette, enn en kristen, hvit kvinne gjør... Innmari vanskelig. Men summa summarum - jeg forstår egentlig ikke hvorfor man må gå til det skritt når man gjør så mange mennesker opprørte, som du sier: tråkke på andres tro.

Skrevet

Jeg synes hijab er et symbol på kvinneundertrykkelse, gjemme seg for ikke å friste mannen til utuktige tanker og gjerninger, jeg synes det var helt greit. Det er 2009, ikke 1709

''Jeg synes hijab er et symbol på kvinneundertrykkelse''

Jo,- på en måte,- men:

En dag jeg overvar min datters frenetiske sminking - fordi hun skulle ut av huset - ikke på fest, men på skolen eller butikken eller noe sånt,- da tenkte jeg at den ultimate frihet for dem som synes de ikke kan vise seg uten en masse jobbing med utseendet først, ville være en hijab eller eventuelt tilogmed en burka :-)

Mer undertrykkende med en kultur som pålegger kvinner å skulle se ut som en fotomodell bare for å kjøpe melk. Og slik føles det for ungdommene nå,- datteren min er egentlig ikke særlig jålete.

Skrevet

''Jeg sammenligner dette med Mohammed-tegningene. På generelt basis synes jeg slike ting er innenfor ytringsfriheten, men finner det unødvendig å tråkke på andres tro''

Her summerer du mye av mitt poeng. Men på den annen side, det var en kvinne som tilhører dette "folkeslaget"/religionen som brant denne hijaben, kanskje hun står sterkere til å demonstrere om dette, enn en kristen, hvit kvinne gjør... Innmari vanskelig. Men summa summarum - jeg forstår egentlig ikke hvorfor man må gå til det skritt når man gjør så mange mennesker opprørte, som du sier: tråkke på andres tro.

Ja, jeg synes det er et viktig poeng (at en muslimsk kvinne brenner hijaben og ikke en norsk kvinne). Jeg har alltid ment at muslimene må stå for sin egen kvinnefrigjøring, vi kan ikke gjøre det for de.

Det er selvfølgelig like usmakelig å tråkke på noens religion uansett hvordan de reagerer. Men det er også noe med at selv ekstreme muslimer må lære seg hva ytringsfrihet er. Selv om de ikke har det i sine land, så må de respektere at vi har det i våre.

At 75 % av alle nordmenn rister på hodet av Mohammed-tegnerens primitive meningsytring er en annen sak.

Skrevet

Ja, jeg synes det er et viktig poeng (at en muslimsk kvinne brenner hijaben og ikke en norsk kvinne). Jeg har alltid ment at muslimene må stå for sin egen kvinnefrigjøring, vi kan ikke gjøre det for de.

Det er selvfølgelig like usmakelig å tråkke på noens religion uansett hvordan de reagerer. Men det er også noe med at selv ekstreme muslimer må lære seg hva ytringsfrihet er. Selv om de ikke har det i sine land, så må de respektere at vi har det i våre.

At 75 % av alle nordmenn rister på hodet av Mohammed-tegnerens primitive meningsytring er en annen sak.

Det ble feil å si "en muslimsk kvinne og ikke en norsk kvinne". Jeg mente "en muslimsk kvinne og ikke en kristen/ateistisk kvinne".

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er greit. I det ene åndedraget sier folk flest at det er et religiøst symbol (og kan derfor ikke brukes med en uniform) - og i neste øyeblikk er det greit å brenne det, og tråkke på folks følelser.

Gjest Kayia
Skrevet

Guri Schkanke (stves?) har noen som garantert IKKE brukes i smug;-)

:D Samme ble kommentert fra sofaen hos meg.. Full aftensbekledning til pizzan der i gården gitt! Litt komisk ved siden av jordnære Hanne Krogh. :)

Skrevet

''Jeg synes hijab er et symbol på kvinneundertrykkelse''

Jo,- på en måte,- men:

En dag jeg overvar min datters frenetiske sminking - fordi hun skulle ut av huset - ikke på fest, men på skolen eller butikken eller noe sånt,- da tenkte jeg at den ultimate frihet for dem som synes de ikke kan vise seg uten en masse jobbing med utseendet først, ville være en hijab eller eventuelt tilogmed en burka :-)

Mer undertrykkende med en kultur som pålegger kvinner å skulle se ut som en fotomodell bare for å kjøpe melk. Og slik føles det for ungdommene nå,- datteren min er egentlig ikke særlig jålete.

Hehe, de er sminket under burkaen også og det ofte ganske kraftig. Jeg tror ikke de er mindre opptatt av utseende enn vi er.

Jeg husker den perioden når dattera mi sminket seg slik ja, jeg har vært slik sjøl også *rødme*, men heldigvis har hun sluttet, hun sminker seg ikke på jobben lenger og stort sett ser jeg henne uten sminke. Jeg sminker meg bare hvis jeg skal noe spesielt, gidder ikke mer :o)

Skrevet

Hehe, de er sminket under burkaen også og det ofte ganske kraftig. Jeg tror ikke de er mindre opptatt av utseende enn vi er.

Jeg husker den perioden når dattera mi sminket seg slik ja, jeg har vært slik sjøl også *rødme*, men heldigvis har hun sluttet, hun sminker seg ikke på jobben lenger og stort sett ser jeg henne uten sminke. Jeg sminker meg bare hvis jeg skal noe spesielt, gidder ikke mer :o)

Joda,- de er nok sminket under, ja :-)

Men likevel - det er ikke mye frihet å se hos de jentene som synes de må se ut som modeller bare for å gå på butikken...

Gjest Kayia
Skrevet

Jeg synes hijab er et symbol på kvinneundertrykkelse, gjemme seg for ikke å friste mannen til utuktige tanker og gjerninger, jeg synes det var helt greit. Det er 2009, ikke 1709

Mange unge jenter og kvinner velger selv å bære hijab, og i enkelte kretser er det et trendy must-have-plagg. Av den grunn går det ikke an å si at hijab utelukkende er kvinneundertrykkende.

Gjest Kayia
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor en skal respektere dumhet. Det er en menneskerett å være dum, og vi skal inkludere de dumme også. Men det går til en viss grense, hvor vi må sette ned foten, og si at dette blir for dumt. Dette godtar vi ikke. Gå og vær dum et annet sted.

Paradokset med dumskap er at de det gjelder ikke forstår det sjøl. Da må vi nesten fortelle dem det. Noe annet blir for, nettopp, dumt.

?

Er det dummere å bære hijab enn lue inne og ute, sommer som vinter - og av og til også faktisk til sengs - som min jr (og alle hans kompiser) gjør? ;)

Han er ikke dum, tvert om, men han er lysten på å vise at han tilhører gruppen 'kule fjortiser', og det kunne ikke falle meg inn å ikke respektere hans behov for å uttrykke identitet gjennom bekledning. Det lot min mor meg gjøre, og det lar jeg han gjøre - og det bør vi la muslimske kvinner gjøre.

Men akkurat som jeg personlig setter grensen for hijab ved uniformer, setter jeg grensen for hans ekstreme sagging + lue i feks oldemors 90-årsdag... ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...