Gå til innhold

Oppfordring om å se TV-program i kveld!

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

I kveld klokka 22.10 på TV2 går en dokumentar om en norsk gutt som får cochlea implantat (kunstig hørsel, samme som jeg fikk for et år siden) og hvordan dette fungerer. Anbefaler dere å se programmet, og jeg er fryktelig spent på programmets vinkling ;)

Skrevet

Det er allerede satt av tid til det, togli:-)

Gjest togli
Skrevet

Det er allerede satt av tid til det, togli:-)

Good ;)

Gjest ensidig døv
Skrevet

Kan jeg spørre deg om hva forsikringssummen er på et slikt apparat er, jeg har ikke denne typen men et Baha (benforankret høreapparat).

Gjest høstløv
Skrevet

Kan jeg spørre deg om hva forsikringssummen er på et slikt apparat er, jeg har ikke denne typen men et Baha (benforankret høreapparat).

Hvorfor trenger du å kjenne til forsikringssummen på apparatet ditt?

Gjest togli
Skrevet

Jeg aner ikke!

Selv har jeg aldri forsikret verken høreapparater eller CI. Jeg tror apparatene er folketrygdens eiendom og at de har forsikringer på dem?

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg aner ikke!

Selv har jeg aldri forsikret verken høreapparater eller CI. Jeg tror apparatene er folketrygdens eiendom og at de har forsikringer på dem?

Ja, jeg spurte på Trygdekontoret for ørten år siden, angående forsikring av rullestol, og da var svaret at det trengte jeg ikke å bry meg om for Rikstrygdeverket er selvforsikret.

Det heter vel egentlig ikke Rikstrygdeverket mere men NAV.

Hørehjelpemidler og rullestoler er utlånt av NAV og vi får lov å ha det så lenge vi trenger det, men må levere det tilbake, når vi ikke trenger det mere. Hjelpemidlene er ikke vår eiendom.

Gjest ensidig døv.
Skrevet

Hvorfor trenger du å kjenne til forsikringssummen på apparatet ditt?

Jeg kjenner selvsagt til forsikringssummen på mitt apparat men forsikringselskapet stilte seg undrende til at det var så kostbart.. jeg vet at mitt apparat er noe i samme gate som cochlea implantat og lurte bare på om ikke disse hadde omtrent samme forsikringsverdi. Derfor mitt spørsmål :-)

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg kjenner selvsagt til forsikringssummen på mitt apparat men forsikringselskapet stilte seg undrende til at det var så kostbart.. jeg vet at mitt apparat er noe i samme gate som cochlea implantat og lurte bare på om ikke disse hadde omtrent samme forsikringsverdi. Derfor mitt spørsmål :-)

Skal du forsikre det, du da?

Er det ikke forsikret gjennom NAV på lik linje med andre typer hjelpemidler?

Se mitt innlegg ang rullestol.

Gjest togli
Skrevet

Ja, jeg spurte på Trygdekontoret for ørten år siden, angående forsikring av rullestol, og da var svaret at det trengte jeg ikke å bry meg om for Rikstrygdeverket er selvforsikret.

Hørehjelpemidler og rullestoler er utlånt av NAV og vi får lov å ha det så lenge vi trenger det, men må levere det tilbake, når vi ikke trenger det mere. Hjelpemidlene er ikke vår eiendom.

Det er slik jeg har forstått det også, men jeg vet det er noen nye regler ang høreapparater nå. Noe med at dersom man ønsker en bestemt type som er dyrere, så må det dokumenteres at livskvaliteten blir bedre med dette apparatet. I motsatt fall må man betale deler av apparatet selv, eller noe sånt...

Gjest høstløv
Skrevet

Det er slik jeg har forstått det også, men jeg vet det er noen nye regler ang høreapparater nå. Noe med at dersom man ønsker en bestemt type som er dyrere, så må det dokumenteres at livskvaliteten blir bedre med dette apparatet. I motsatt fall må man betale deler av apparatet selv, eller noe sånt...

Ja, det har jeg også hørt, men innebærer det at man må forsikre hele apparatet selv?

Gjest ensidig døv..
Skrevet

Jeg aner ikke!

Ok,Viste at vanlige høreapparat var folketrygdens eiendom men trodde at cochlea var som mitt -personlig eie-, der vi måtte dekke forsikringen selv og akkurat det var iallfall ikke forsikringselskapet ukjent med, det var verdien på apparatet de stusset på. ( Jeg betalte ingenting for apparatet, det er det rikstrygdeverket som har kostet)

Gjest togli
Skrevet

Ja, det har jeg også hørt, men innebærer det at man må forsikre hele apparatet selv?

Jeg aner egentlig ikke.... Jeg har iallefall aldri noensinne diskutert dette med andre døve, så jeg tror ikke dette er vårt problem. Håper iallefall ikke det ;)

Gjest ensidig døv.-
Skrevet

Joda :-) dette apparatet er min personlige eiendom og derfor må jeg ta kostnaden med forsikring selv.

Gjest høstløv
Skrevet

Joda :-) dette apparatet er min personlige eiendom og derfor må jeg ta kostnaden med forsikring selv.

OK.

Har du betalt det selv?

Gjest togli
Skrevet

Ok,Viste at vanlige høreapparat var folketrygdens eiendom men trodde at cochlea var som mitt -personlig eie-, der vi måtte dekke forsikringen selv og akkurat det var iallfall ikke forsikringselskapet ukjent med, det var verdien på apparatet de stusset på. ( Jeg betalte ingenting for apparatet, det er det rikstrygdeverket som har kostet)

Jeg er rimelig sikker på at dersom jeg hadde ringt forsikringsselskapet mitt, så hadde de hatt en forsikring å gi meg. De tjener jo penger på dette. Jeg ville sjekka dette opp med hjelpemiddelsetralen eller sykehuset der du fikk apparatet. Ikke skaff forsikring før du vet om det er nødvendig - noe jeg ikke kan tenke meg at det er.

Du..en ting... Hvorfor har man benledningsapparat? Er det for de som ikke har ytre ører? Eller de som har mekaniske hørselstap?

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg aner egentlig ikke.... Jeg har iallefall aldri noensinne diskutert dette med andre døve, så jeg tror ikke dette er vårt problem. Håper iallefall ikke det ;)

Det er annerledes hvis en får tilskudd til bilkjøp, bilen blir registrert på eieren og eieren må underskrive et gjeldsbrev til NAV.

Da må en ordne med og betale forsikringer og kontroller og vedlikehold selv.

Gjest togli
Skrevet

Når du ikke har betalt det selv, så er det jo ikke egentlig din personlige eiendom selv om det naturlig nok er slik at ingen andre kan "arve" det senere? Det er vel i utgangspunktet folketrygdens "eiendom", men du har fått det av dem og slipper å levere det tilbake når du får et nytt.

Gjest ensidig døv..-
Skrevet

Jeg har ikke bestemt selv hvilke apparat jeg skulle ha- det er det ønh-spesialisten som har, og denne typen er den eneste jeg kan ha nytte av og den lille sorte boksen funker som søren. Uannsett , jeg skal iallfall se programmet du tipset om. :-)

Gjest togli
Skrevet

Jeg har ikke bestemt selv hvilke apparat jeg skulle ha- det er det ønh-spesialisten som har, og denne typen er den eneste jeg kan ha nytte av og den lille sorte boksen funker som søren. Uannsett , jeg skal iallfall se programmet du tipset om. :-)

Men CI kan du vel ikke ha? Jeg kjenner til noen få med beforankrede høreapparater, men har aldri spurt hva som er poenget med de apparatene ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...