Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg fikk diagnosen calve legg perthes i venstre hofte da jeg var 6 år og brukte abduksjonsskinne i 2 år. Har ikke hatt noen plager i hoften annet enn at jeg har følt meg litt "sliten" i den i tenårene. Nå er jeg 27 år og er veldig aktiv med skigåing, snowboard og skateboard. Har noen ganger om natten våknet av en følelsen av ubehag i hoften. Har ingen smerter da jeg reiser meg eller er i bevegelse ellers. Mitt spørsmål er om jeg skal ta noen forholdregler eller begrense aktiviteten min. Er redd for senskader. Håper legen kan hjelpe meg med ny info og om det finnes noen forskning på dette området. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325454-calve-legg-perthes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Calve-Legg-Perthes er en inflamasjon (betennelse) i vekstsonen i lårhalsen som rammer barn før puberteten. Etter en tid roer dette seg av seg selv men i noen tilfeller må man stabilisere vekstsonen operativt med en skrue. Som oftest blir det ikke noen permanent skade av leddet men noen ganger kan de mekaniske forhold i leddet være litt ugunstige. Det siste merkes kanskje ikke ved moderate aktiviteter men hvis det blir mye og intenst, kan noen merke tiltagende problemer.

For å kartlegge leddets mekanikk/anatomiske forhold og om det er nødvendig å ta visse hensyn ved aktivitet, bør leddet rtg.-undersøkes. Snakk med fastlegen om dette for å få en henvisning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/325454-calve-legg-perthes/#findComment-2710464
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...