Gå til innhold

samme problem på ny;katta driter på kjøkkenet:(

Anbefalte innlegg

Gjest katte-eier
Skrevet

hva er galt med katten?hun gjør mest fra seg ute,heldigvis,men en gang i blant er altså uhellet ute;hun driter foran kjøleskapet om natta,fremfor å bruke kassa si.noe som er rart,for hun tisser jo i kassa som hun skal.

sånn at det er sagt;ormekur er gitt,avføringen er "fin",så hun virker ikke syk.hun er godt voksen,så hun vet hvor hun bør gjøre fra seg.

tidl ble det foreslått å flytte maten hennes dit hun driter,for da ville det slutte,men det er jo veldig upraktisk,siden jeg faktisk trenger å få åpnet kjøleskapet(er ikke plass i nærheten på den siden av rommet)

har også blitt foreslått å vaske med noe som holder henne unna,men da er jeg redd hun bare skifter plass,f,eks stua eller soverom:(

tips tas gjerne imot!

Gjest mora2
Skrevet

Ha den under konstant oppsyn når den er inne. Kast den ut så fort den har spist/sovet.

Ikke gi den muligheten til å gå på do inne i det hele tatt.

Jeg ville fjernet kassen også.

Når du ikke har mulighet til å holde øye med den, så la den være ute.

Om alt er ok med katten, og kassen er rengjort, er det kun en dårlig vane som må bort.

Kjipe greier.... Lykke til! :0)

Gjest katte-eier
Skrevet

Ha den under konstant oppsyn når den er inne. Kast den ut så fort den har spist/sovet.

Ikke gi den muligheten til å gå på do inne i det hele tatt.

Jeg ville fjernet kassen også.

Når du ikke har mulighet til å holde øye med den, så la den være ute.

Om alt er ok med katten, og kassen er rengjort, er det kun en dårlig vane som må bort.

Kjipe greier.... Lykke til! :0)

hun er 90 % av tiden inne,og det å tvinge henne ut går dårlig når hun er så utrygg ute.jeg bor i blokk,med mange fremmede.måtte ufrivillig flytte hit i fjor,og jeg er redd katten kanskje stikker av hvis hun blir tvunget ut i tide og utide.veterinæren sa at hun nok i utgangspunktet trives inne,og er trygg der,og at det er stygt å plutselig tvinge henne til å være utekatt når hun aldri har vært det.

grunnen til tissekassa,er at innimellom er jeg lenge ute,eller så sover jeg dypt om natta(hører ikke hvis hun vil ut),og det er enkelt og greit å bruke en kasse.driter hun der er jo ikke det noe problem!

hun er 12 år,og har hatt mulighet for å bruke kasse hele tiden,så å legge det om nå,blir nok veldig vanskelig!

rotetet svar,men begynner å bli trøtt...

får håpe andre kjenner til tips som passer bedre for denne konkrete situasjonen.er ikke som med kattunger,at man bare kan hive de ut og regne med at de vender seg til det.

Gjest qigong
Skrevet

hun er 90 % av tiden inne,og det å tvinge henne ut går dårlig når hun er så utrygg ute.jeg bor i blokk,med mange fremmede.måtte ufrivillig flytte hit i fjor,og jeg er redd katten kanskje stikker av hvis hun blir tvunget ut i tide og utide.veterinæren sa at hun nok i utgangspunktet trives inne,og er trygg der,og at det er stygt å plutselig tvinge henne til å være utekatt når hun aldri har vært det.

grunnen til tissekassa,er at innimellom er jeg lenge ute,eller så sover jeg dypt om natta(hører ikke hvis hun vil ut),og det er enkelt og greit å bruke en kasse.driter hun der er jo ikke det noe problem!

hun er 12 år,og har hatt mulighet for å bruke kasse hele tiden,så å legge det om nå,blir nok veldig vanskelig!

rotetet svar,men begynner å bli trøtt...

får håpe andre kjenner til tips som passer bedre for denne konkrete situasjonen.er ikke som med kattunger,at man bare kan hive de ut og regne med at de vender seg til det.

Hvis katta di er 12 år så vet jeg ikke om du greier å snu dette. Har hatt en del katter, når de først begynner sånn som dette, så fortsetter de gjerne uansett hva man gjør.

Skal aldri si aldri, selvsagt, men har ingen råd å gi. Evt ha litt pepper rundt kjøleskapet?

Gjest katte-eier
Skrevet

Hvis katta di er 12 år så vet jeg ikke om du greier å snu dette. Har hatt en del katter, når de først begynner sånn som dette, så fortsetter de gjerne uansett hva man gjør.

Skal aldri si aldri, selvsagt, men har ingen råd å gi. Evt ha litt pepper rundt kjøleskapet?

uhellet har jo bare skjedd noen ganger,så hun "vet" nok hva som er riktig,men jeg forstår liksom ikke hvorfor dette plutselig skjer NÅ?

pepper kan jeg jo alltids prøve

Gjest mora2
Skrevet

Jeg visste ikke det var en innekatt. Dette er desverre et vanlig problem med innekatter...

Jeg hadde satt kassa og katta på et rom om natten. Helst badet. Rimelig ekkelt å ha katteavføring på kjøkkenet...

Evt lukke katta ute fra kjøkkenet.

Og jeg hadde holdt øye med henne, og tatt henne når hun gikk på do en annen plass enn kassen.

Som sagt, om katten er frisk, og kassen blir tilstrekkelig rengjort, er det uvaner det går på.... Så eneste mulighet er å ta henne hver gang...

Så lenge hun tisser i kassen, virker det ikke som det er noe i veien med plaseringen heller.

Gjest qigong
Skrevet

uhellet har jo bare skjedd noen ganger,så hun "vet" nok hva som er riktig,men jeg forstår liksom ikke hvorfor dette plutselig skjer NÅ?

pepper kan jeg jo alltids prøve

Ja, prøv litt pepper, men husk at det kan bli snøfokk om katten begynner å nyse, hehe.

Gjest katte-eier
Skrevet

Jeg visste ikke det var en innekatt. Dette er desverre et vanlig problem med innekatter...

Jeg hadde satt kassa og katta på et rom om natten. Helst badet. Rimelig ekkelt å ha katteavføring på kjøkkenet...

Evt lukke katta ute fra kjøkkenet.

Og jeg hadde holdt øye med henne, og tatt henne når hun gikk på do en annen plass enn kassen.

Som sagt, om katten er frisk, og kassen blir tilstrekkelig rengjort, er det uvaner det går på.... Så eneste mulighet er å ta henne hver gang...

Så lenge hun tisser i kassen, virker det ikke som det er noe i veien med plaseringen heller.

bor i en trang trygdebolig med få dører,kassa står i gangen,men å sperre henne inne der er umulig(og dyreplageri).maten står på kjøkkenet,og hun ligger i stua(åpen løsning).

hun driter kun om natta når jeg sover,og spiser litt nå og da(har fri tilgang,siden hun hele livet har vært litt tynn)

alt dette i samråd med veterinær.katten ble mishandla som barn og trenger et trygt hjem uten å bli sperret inne(så hun kan fritt gå ut når hun ønsker og tør)

skal se gjennom evt svar her i morgen,legger meg snart.katten har nettopp vært ute og gjort fra seg,og hun driter i snitt bare en gang per døgn.så jeg krysser fingrene for at hun ikke driter i natt.

Gjest katte-eier
Skrevet

Ja, prøv litt pepper, men husk at det kan bli snøfokk om katten begynner å nyse, hehe.

hva er snøfokk?

Gjest qigong
Skrevet

hva er snøfokk?

Oversatt til engelsk: snowstorm ;-). Eller på bokmål er det vel snøstorm, når det snør og blåser, så fyker det. Må da være noe galt med språket mitt, mange her ikveld som reagerer på det jeg skriver :-). Må visst sette meg på skolebenken igjen snart.

Gjest mora2
Skrevet

bor i en trang trygdebolig med få dører,kassa står i gangen,men å sperre henne inne der er umulig(og dyreplageri).maten står på kjøkkenet,og hun ligger i stua(åpen løsning).

hun driter kun om natta når jeg sover,og spiser litt nå og da(har fri tilgang,siden hun hele livet har vært litt tynn)

alt dette i samråd med veterinær.katten ble mishandla som barn og trenger et trygt hjem uten å bli sperret inne(så hun kan fritt gå ut når hun ønsker og tør)

skal se gjennom evt svar her i morgen,legger meg snart.katten har nettopp vært ute og gjort fra seg,og hun driter i snitt bare en gang per døgn.så jeg krysser fingrene for at hun ikke driter i natt.

Ikke lett...

Det eneste du kan gjøre er å holde øye med henne.

Om dette er noe hun har begynt med siste tiden, ville jeg sett på om det har skjedd noen endringer i hjemmet.

Du nevner dyrlegen, så da har du vel sjekket den nylig?

Om ikke ville jeg tatt en ny sjekk, evt tatt med en avføringsprøve.

Gjest katte-eier
Skrevet

Oversatt til engelsk: snowstorm ;-). Eller på bokmål er det vel snøstorm, når det snør og blåser, så fyker det. Må da være noe galt med språket mitt, mange her ikveld som reagerer på det jeg skriver :-). Må visst sette meg på skolebenken igjen snart.

er ikke snø her jeg bor,så jeg har vel aldri hatt bruk for ordet:P

Onsdag1365380628
Skrevet

Katter er i grunn merkelige dyr, de gjør som de selv finner ut og er ikke enkle å snu. Vi hadde en katt en gang som konsekvent dreit på matta utfor kassen sin, hver eneste natt. Jeg tror vi prøvde alt uten at det hjalp. Pepper hjelper noe, men det kan jo skje at katten finner seg et annet sted å drite da. Jeg tror ikke katten er syk ihvertfall, for dette er et "vanlig" problem. En katt vi hadde dreit i blomsterpotttene og fysj det var ekkelt .

Skrevet

En såpass gammel katt som plutselig begynner å gjøre fra seg inne hadde jeg mistenkt senilitet faktisk. Katter kan også bli senile. Jeg hadde tatt henne med til dyrlegen for en sjekk.

Gjest katte-eier
Skrevet

En såpass gammel katt som plutselig begynner å gjøre fra seg inne hadde jeg mistenkt senilitet faktisk. Katter kan også bli senile. Jeg hadde tatt henne med til dyrlegen for en sjekk.

rart hun husker å tisse i kassa da?og at når hun driter på kjøkkenet er det ett og samme sted...

synes da ikke 12 år er særlig på en frisk katt

Gjest katte-eier
Skrevet

Katter er i grunn merkelige dyr, de gjør som de selv finner ut og er ikke enkle å snu. Vi hadde en katt en gang som konsekvent dreit på matta utfor kassen sin, hver eneste natt. Jeg tror vi prøvde alt uten at det hjalp. Pepper hjelper noe, men det kan jo skje at katten finner seg et annet sted å drite da. Jeg tror ikke katten er syk ihvertfall, for dette er et "vanlig" problem. En katt vi hadde dreit i blomsterpotttene og fysj det var ekkelt .

hun virker ikke syk nei.resten av tiden er hun normal.men klart det er ekkelt med bæsj på helt feil steder!

Skrevet

Katten synes tydeligvis det er det beste stedet i leiligheten for doen ;-) (Hørt om Feng Shui? :-) http://no.wikipedia.org/wiki/Feng_Shui)

Flytt kattedoen foren kjøleskapet,- du er kvitt problemet - og får hjelp til en eventuell slankekur :-)

(Neida,- jeg skjønner at ikke det er aktuelt...)

Har du sjekket den opp hos veterinær?

Gjest katte-eier
Skrevet

Katten synes tydeligvis det er det beste stedet i leiligheten for doen ;-) (Hørt om Feng Shui? :-) http://no.wikipedia.org/wiki/Feng_Shui)

Flytt kattedoen foren kjøleskapet,- du er kvitt problemet - og får hjelp til en eventuell slankekur :-)

(Neida,- jeg skjønner at ikke det er aktuelt...)

Har du sjekket den opp hos veterinær?

veterinær sier at katten min har en forhistorie med å drite utenfor kassen når det skjer noe nytt(flytting,nye folk,tap av noe etc),eller hun er redd.det bekreftet min mor(jeg var jo ikke voksen når jeg fikk henne,så min mor husker henne best som ung)

jeg flyttet i fjor,og det tok tid for oss begge å venne oss til dette.ellers har jeg vært mindre hjemme,så det er mulig det er det hun reagerer på.hun trenger mye kos,men her i blokka er soverommet rett ved inngangen,så der er hun redd for å ligge.tidligere sov hun alltid med meg,så det var lettere for meg å merke om hun ville ut e.l.

tidl har det gitt seg når jeg istedenfor å kjefte har overøst henne med tid og kos.

har lagt en plastpose med pepper foran kjøleskapet når jeg ikke bruker det selv,for jeg vet hun hater plast-knirking.(pepper ble jeg anbefalt her). foran kjøleskapet er jo ekstra udelikat:(

får ta henne med til dyrlege om det ikke gir seg,ikke bare ringe og høre via tlf

Gjest qigong
Skrevet

er ikke snø her jeg bor,så jeg har vel aldri hatt bruk for ordet:P

Hehe, da bor du ikke i Norge ihvertfall ;-)

Gjest katte-eier
Skrevet

Hehe, da bor du ikke i Norge ihvertfall ;-)

jo,bor i norge.aldri snø her jeg bor(i enkelte tilfeller litt is på veien en dag eller to,men ikke snø!).her er det regn det går i

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...