Gå til innhold

"Greven" slipper ut fra fengsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har da vel aldri vært den helt store støtten og forståelsen av det norske rettsvesen før heller, så jeg vil ikke si det var så veldig overraskende...

For meg høres det såpass ekstremt ut, at de fleste gjerne ville ha ønsket seg dødsstraff på kriminelle som greven. Jeg syns ikke det er overraskende, jeg syns det er litt trist.

• Svar 115
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• henrikke71

12

• morsan

9

• Mrs D

6

• Elis31

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest bikku
Skrevet

For meg høres det såpass ekstremt ut, at de fleste gjerne ville ha ønsket seg dødsstraff på kriminelle som greven. Jeg syns ikke det er overraskende, jeg syns det er litt trist.

'' de fleste gjerne ville ha ønsket seg dødsstraff på kriminelle som greven. ''

Er det en konklusjon du har trukket fra svarene under her, eller er det en undersøkelse du har lest et annet sted? Det er veldig langt mellom å ikke tro på at kriminelle blir "helbredet" av å sone sin straff, til å mene at man ønsker dødsstraff på kriminelle.

Jeg har ingen som helst tro på at det norske rettsvesen er en institusjon som kan trylle, slik at de kriminelle er kvitt problemene sine i det de slippes ut. Men jeg har tro på at de fortjener en ny sjanse i samfunnet etter soning. Og samme hvor mye det vrir seg i magen på meg ved tanken, så tilkommer den sjansen også de som har begått forbrytelser som er knyttet til legning.

Skrevet

Er det en konklusjon du har trukket fra svarene under her, eller er det en undersøkelse du har lest et annet sted? Det er veldig langt mellom å ikke tro på at kriminelle blir "helbredet" av å sone sin straff, til å mene at man ønsker dødsstraff på kriminelle.

Jeg har ingen som helst tro på at det norske rettsvesen er en institusjon som kan trylle, slik at de kriminelle er kvitt problemene sine i det de slippes ut. Men jeg har tro på at de fortjener en ny sjanse i samfunnet etter soning. Og samme hvor mye det vrir seg i magen på meg ved tanken, så tilkommer den sjansen også de som har begått forbrytelser som er knyttet til legning.

Jeg stusset også på den konklusjonen...

Gjest høstløv
Skrevet

Sitat: "For meg høres det såpass ekstremt ut, at de fleste gjerne ville ha ønsket seg dødsstraff på kriminelle som greven"

Ikke i ett eneste av innleggene er det nevnt at dødsstraff er et alternativ for kriminelle.

Så den konklusjonen du kommer med er feil.

Gjest Elextra
Skrevet

''For meg høres det såpass ekstremt ut, at de fleste gjerne ville ha ønsket seg dødsstraff på kriminelle som greven''

Hvor leser du det?

Gjest Varg666
Skrevet

Ja, hallo. han var jo "fjortis" - dvs veldig ung og dum da han drev på sånn,

han er jo blitt voksen!

men han bør få psykiatrisk evaluering og terapi, finne ut om d var mer enn barnslige tullfærer han drev med eller om mannen rett og slett er gal.

han drev vel med en del dop på den tia noe som ikke er bra kombinasjon med psykiske problemer...

Skrevet

Jeg satte det veldig på spissen, men jeg reagerte på den manglende troen i de fleste av innleggene på at det faktisk kan være noe godt i dette mennesket.

Hvis mannen virkelig har endret seg på de årene han har vært i fengsel, så skal han faktisk behandles som en "likeverdig" når han kommer ut. Men det er nok ikke lett, når folks holdninger generelt er så fordømmende som dette.

Hvis jeg var greven og leste de innleggene som er skrevet her, ville jeg kanskje hatt fornemmelsen av at folk ønsket at jeg ikke eksisterte mere, og dermed ikke mere var en trussel for samfunnet.

Er forresten overrasket over hvor mange som svarer når begrepet dødsstraff nevnes.

Skrevet

Også vil jeg gjerne legge til, at jeg med dette har luftet tankene mine omkring denne tråden, og ikke har tenkt meg å inngå i en heftig diskusjon om dødsstraff. Ha en god kveld.

candyqueen_83
Skrevet

Hallo?! At du er blåøyd og naiv vet vi fra før, men denne tok kaka...

God på bunnen? Han har drept en mann og brent ned en haug med kirker. Men han er sikkert snill. Jadda.

Han var vel 20 år gammal da han ble satt inn. Man må da kunne få en sjanse til, og vise at man har blitt "voksen"?

candyqueen_83
Skrevet

Jeg satte det veldig på spissen, men jeg reagerte på den manglende troen i de fleste av innleggene på at det faktisk kan være noe godt i dette mennesket.

Hvis mannen virkelig har endret seg på de årene han har vært i fengsel, så skal han faktisk behandles som en "likeverdig" når han kommer ut. Men det er nok ikke lett, når folks holdninger generelt er så fordømmende som dette.

Hvis jeg var greven og leste de innleggene som er skrevet her, ville jeg kanskje hatt fornemmelsen av at folk ønsket at jeg ikke eksisterte mere, og dermed ikke mere var en trussel for samfunnet.

Er forresten overrasket over hvor mange som svarer når begrepet dødsstraff nevnes.

Jeg er enig med deg. Det virker som de fleste syns han skal råtne i fengsel. Jeg syns man bør gi han en ny sjanse. Han var veldig ung da dette foregikk, og bør få sjansen til å vise at han faktisk har endret seg.

Skrevet

"God på bunnen"?

Naiv?

''Naiv?''

Ja, eg er så naiv at eg tror på at det finnes godhet (og ondskap) i alle mennesker, vi kan som samfunn velge å:

a. fremelske dette ved å innkludere våre medmennesker, bidra med dialog og rettleieing.

b. fremprovosere de destruktive kreftene ved å ignorere, avvise og fordømme menneskene.

Dessuten har fyren sona sin straff, og da MÅ vi akseptere dette, hvis ikkje undergraver det vårt rettssystem og er en fare for demokratiet på sikt.

Det er nå mitt syn da...:)

Skrevet

Hallo?! At du er blåøyd og naiv vet vi fra før, men denne tok kaka...

God på bunnen? Han har drept en mann og brent ned en haug med kirker. Men han er sikkert snill. Jadda.

Det var vel bare to kirker tror eg.

Skrevet

Javisst, det er bare å drepe å brenne ned kirker og sånt, du slipper nok ut etter noen år siden du er"god på bunnen". HallOo...??? *himler med øyene*

Han slipper ikkje ut pga. at han eventuellt er "god på bunnen", han har sona 16 år i fengsel, _derfor_ slipper han ut!

Skrevet

God på bunnen vet jeg ikke noe om,- men han har vel sonet det han skal,- 16 av 21 år - de fleste slippes vel ut før den fulle tiden har gått.

Det er korrekt observert og objektivt registrert! :-)

Skrevet

Jeg har personlig mine tvil om at folk blir så mye bedre av å sitte inne. Heller tvert i mot. Men Vikernes har sonet ferdig, og da skal han ha en ny sjanse som alle andre.

Jeg syns vel egentlig det er verre å gi ferdigsona pedofile en ny sjanse, særlig når jeg møter dem i bassenget, og ser at de sitter og koser seg i boblebadet som er fullt av småunger. Ugh! Greven og diverse andre er i hvert fall høyt profilert, så vi vet hvem de er og hva de står for. Det er ekkelt å ikke vite hvem som har vært straffa for overgrep mot barn. Så der tar jeg meg ikke fem øre for å fortelle om de jeg vet av - uten nødvendigvis å annonsere det i lokalavisa, da.

''Men Vikernes har sonet ferdig, og da skal han ha en ny sjanse som alle andre.''

Enig, og det håper eg han vil få.

Forøvrig så er eg enig med deg angående de pedofile...

Skrevet

''han er sikkert god på bunn.''

Akkurat når det gjelder han tror jeg det er veldig langt til den bunnen. Det man i beste fall kan håpe på, er at mannen tross alt er blitt mer voksen på disse årene. Selv om jeg er litt i tvil om hvorvidt selv det hjelper...

Time will show...

Skrevet

Det første vi kan gjøre er å slutte å bruke en honnørtittel som "Greven" på en slik fyr.

Han har vel sine rettigheter, men at han er god på bunnen har jeg vanskelig for å tro. Vi får håpe han åker fort inn igjen, så andre kan være trygge.

''Vi får håpe han åker fort inn igjen, så andre kan være trygge.''

Det var da voldsomt til forutinntatt du var da!

Har du så mange kirker du er redd for kanskje? :)

Skrevet

Herregud du er dum.......

Og du er blasfemisk...

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1236682453' post='4108928]

Jeg håper dette var ironisk ment, og at du glemte denne: ;-)

Du håper det ja...:)

Skrevet

Velvel, hvor har du vært i hele dette livet? Hvis du tror at alle er gode på bunnen så må du ha sovet igjennom en god del av livet?

''Hvis du tror at alle er gode på bunnen så må du ha sovet igjennom en god del av livet?''

Det har eg gjort ja, omtrent 7-9 timer pr døgn faktisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...