Gjest Geir Skrevet 10. mars 2009 Skrevet 10. mars 2009 Det er sikkert meget langt ned til den bunn. Jeg har ingen tro på at forbrytere blir rehabilitert til bedre mennesker ved å sitte i fengsel i 16 år. Det er tross alt 45% av livet hans, han har tilbrakt under tøffe soningsforhold og med bare hardbarkede kriminelle som kamerater. ''Jeg har ingen tro på at forbrytere blir rehabilitert til bedre mennesker ved å sitte i fengsel i 16 år.'' Det er en annen diskusjon, en viktig sådann. ''Det er tross alt 45% av livet hans, han har tilbrakt under tøffe soningsforhold og med bare hardbarkede kriminelle som kamerater.'' Det er nok ikkje bare bare, nei. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 10. mars 2009 Skrevet 10. mars 2009 Han har drept et menneske, synes alle som dreper andre mennesker av bagateller kan sone leeeenge. De som derimot dreper et menneske i selvforsvar, eller for å frigjøre seg fra flere år med terror som incest og vold og sånn har jeg mer sympati med. Han har sona leeenge! 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 10. mars 2009 Skrevet 10. mars 2009 For drap og andre grove forbrytelser burde vi hatt "ekte" livstidsdom, begår du drap må du sitter i buret til du selv dør, de fortjener overhodet ikke noe "ny sjans". Tja...i enkellte tilfeller så er eg enig, men ikkje på generellt grunnlag. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 10. mars 2009 Skrevet 10. mars 2009 Så nå skal han ut igjen ja..Hmm.. Vel, han har jo sonet sin straff, og bør få en kjangs. Før eller siden må også han få en ny tjangs, og det blir nå. Han har meldeplikt hver 14 dag det første året, og blir nok fulgt med "argusøyne". Kanskje har han bare eit ønske om å sitte i skogen med barnet sitt (som han omtrent ikkje har sett) å spikke seljefløyter, ka vet eg... 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 10. mars 2009 Skrevet 10. mars 2009 Ut i fra de svarene du har fått på denne her, betyr det at vel 90% av den norske befolkning ikke har tillit til det norske rettsvesen...er ikke det ganske interessant i seg selv? Jo det er det absolutt, og det er en indikasjon på at demokratiet vårt "vakler"! 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 10. mars 2009 Skrevet 10. mars 2009 Ja, hallo. han var jo "fjortis" - dvs veldig ung og dum da han drev på sånn, han er jo blitt voksen! men han bør få psykiatrisk evaluering og terapi, finne ut om d var mer enn barnslige tullfærer han drev med eller om mannen rett og slett er gal. han drev vel med en del dop på den tia noe som ikke er bra kombinasjon med psykiske problemer... ''Ja, hallo. han var jo "fjortis" - dvs veldig ung og dum da han drev på sånn, han er jo blitt voksen! '' Ja eg går utifra at mannen har endra seg på 16 år. ''men han bør få psykiatrisk evaluering og terapi, finne ut om d var mer enn barnslige tullfærer han drev med eller om mannen rett og slett er gal. han drev vel med en del dop på den tia noe som ikke er bra kombinasjon med psykiske problemer...'' Det har de sikkert tenkt på før... 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 10. mars 2009 Skrevet 10. mars 2009 Jeg satte det veldig på spissen, men jeg reagerte på den manglende troen i de fleste av innleggene på at det faktisk kan være noe godt i dette mennesket. Hvis mannen virkelig har endret seg på de årene han har vært i fengsel, så skal han faktisk behandles som en "likeverdig" når han kommer ut. Men det er nok ikke lett, når folks holdninger generelt er så fordømmende som dette. Hvis jeg var greven og leste de innleggene som er skrevet her, ville jeg kanskje hatt fornemmelsen av at folk ønsket at jeg ikke eksisterte mere, og dermed ikke mere var en trussel for samfunnet. Er forresten overrasket over hvor mange som svarer når begrepet dødsstraff nevnes. ''Hvis mannen virkelig har endret seg på de årene han har vært i fengsel, så skal han faktisk behandles som en "likeverdig" når han kommer ut. Men det er nok ikke lett, når folks holdninger generelt er så fordømmende som dette.'' Uansett om de som har sonet har forandret seg eller ikke, så har de krav på likeverdig behandling når de kommer ut. Der er jeg helt enig med deg, og syns det er unødvendig å sette det i hermetegn. De _har_ krav på det, om de får det i realiteten er en annen sak. ''Hvis jeg var greven og leste de innleggene som er skrevet her, ville jeg kanskje hatt fornemmelsen av at folk ønsket at jeg ikke eksisterte mere, og dermed ikke mere var en trussel for samfunnet.'' Der må jeg spille ballen tilbake til deg: Det var du som dro det helt til dødsstraff, og luftet den ytterligggående tolkningen om det var best at han ikke eksisterte mer. Om _jeg_ hadde sonet straff for en alvorlig forbrytelse, og leste de fleste av innleggene under her, så hadde jeg satt pris på å få et bittelite innblikk i hva folk mener. Jeg tror han er såpass intelligent fyr at han forstår at vi ikke tror at folk kan forvandles ved trylleslag i fengsel selv om de kan forandres. ''Er forresten overrasket over hvor mange som svarer når begrepet dødsstraff nevnes.'' Er det noe rart, da, når du tillegger oss som har svart et så horribelt synspunkt? Jeg utfordrer deg til å forklare hvor i tråden du mener å ha funnet slike tendenser. Nettopp av hensyn til den konkrete saken og andre som har sonet, så er det utidig å konkludere samfunnets sunne og mindre sunne skepsis med ønske om at de skulle ha vært døde. 0 Siter
morsan Skrevet 10. mars 2009 Skrevet 10. mars 2009 Nei, si det, det kan jeg ikke svare på. Men tilbakefallsstatistikken sier at 47,2% av alle siktede begår lovbrudd igjen, så er sannsynligheten stor for at en slik hardbarket kriminell vil begå flere ugjerninger. Men jeg antar at tilbakefallsstatistikken er adskillig lavere når det gjelder _drap_. 0 Siter
morsan Skrevet 10. mars 2009 Skrevet 10. mars 2009 God på bunnen vet jeg ikke noe om,- men han har vel sonet det han skal,- 16 av 21 år - de fleste slippes vel ut før den fulle tiden har gått. Grei oppsummering;-) 0 Siter
morsan Skrevet 10. mars 2009 Skrevet 10. mars 2009 Ja, hallo. han var jo "fjortis" - dvs veldig ung og dum da han drev på sånn, han er jo blitt voksen! men han bør få psykiatrisk evaluering og terapi, finne ut om d var mer enn barnslige tullfærer han drev med eller om mannen rett og slett er gal. han drev vel med en del dop på den tia noe som ikke er bra kombinasjon med psykiske problemer... fjortis og fjortis, fru Blom. Jeg synes drapet han begikk ble ekstra ille fordi: - han drepte en _venn_. og - han stakk denne vennen med _gjentatte_ hugg i _naken_ kropp (Det var om natta, og Aarseth iført kun underbukse prøvde å flykte unna Vikernes' angrep. Han har derfor tydelig kunnet se de dype kutene han påførte en annen menneskekropp, i motsetning til hvis han f eks hadde stått på 10 meters avstand og aavfyrt ett skudd... 0 Siter
henrikke71 Skrevet 10. mars 2009 Skrevet 10. mars 2009 ''Hvis mannen virkelig har endret seg på de årene han har vært i fengsel, så skal han faktisk behandles som en "likeverdig" når han kommer ut. Men det er nok ikke lett, når folks holdninger generelt er så fordømmende som dette.'' Uansett om de som har sonet har forandret seg eller ikke, så har de krav på likeverdig behandling når de kommer ut. Der er jeg helt enig med deg, og syns det er unødvendig å sette det i hermetegn. De _har_ krav på det, om de får det i realiteten er en annen sak. ''Hvis jeg var greven og leste de innleggene som er skrevet her, ville jeg kanskje hatt fornemmelsen av at folk ønsket at jeg ikke eksisterte mere, og dermed ikke mere var en trussel for samfunnet.'' Der må jeg spille ballen tilbake til deg: Det var du som dro det helt til dødsstraff, og luftet den ytterligggående tolkningen om det var best at han ikke eksisterte mer. Om _jeg_ hadde sonet straff for en alvorlig forbrytelse, og leste de fleste av innleggene under her, så hadde jeg satt pris på å få et bittelite innblikk i hva folk mener. Jeg tror han er såpass intelligent fyr at han forstår at vi ikke tror at folk kan forvandles ved trylleslag i fengsel selv om de kan forandres. ''Er forresten overrasket over hvor mange som svarer når begrepet dødsstraff nevnes.'' Er det noe rart, da, når du tillegger oss som har svart et så horribelt synspunkt? Jeg utfordrer deg til å forklare hvor i tråden du mener å ha funnet slike tendenser. Nettopp av hensyn til den konkrete saken og andre som har sonet, så er det utidig å konkludere samfunnets sunne og mindre sunne skepsis med ønske om at de skulle ha vært døde. Jeg er ikke så systematisk og fjong som deg når jeg diskuterer, at jeg trenger å sitere og refere ned i detaljer. Det er beundringsverdig at du gidder, men jeg har kun skrevet en kommentar på en generell holdning som jeg leser ut i fra flere innlegg her. Hvis jeg hadde hatt behov for å sette i gang en bredere diskusjon om dødsstraff hadde jeg kanskje skrevet en artikkel i Adresseavisa, men dette her er dol, derfor nøyer jeg meg med en kommentar. Beklager til dem som måtte føle seg støtt...? 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 10. mars 2009 Skrevet 10. mars 2009 Jeg er ikke så systematisk og fjong som deg når jeg diskuterer, at jeg trenger å sitere og refere ned i detaljer. Det er beundringsverdig at du gidder, men jeg har kun skrevet en kommentar på en generell holdning som jeg leser ut i fra flere innlegg her. Hvis jeg hadde hatt behov for å sette i gang en bredere diskusjon om dødsstraff hadde jeg kanskje skrevet en artikkel i Adresseavisa, men dette her er dol, derfor nøyer jeg meg med en kommentar. Beklager til dem som måtte føle seg støtt...? Må blande meg litt nå, jeg, ja.. Lite råd, om du vil ha det, eller ikke: Innrøm heller at du var sleivete og svær i kjeften enn å prøve å snakke deg bort ved å være frekk mot andre som har svart deg seriøst :-) 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 10. mars 2009 Skrevet 10. mars 2009 Må blande meg litt nå, jeg, ja.. Lite råd, om du vil ha det, eller ikke: Innrøm heller at du var sleivete og svær i kjeften enn å prøve å snakke deg bort ved å være frekk mot andre som har svart deg seriøst :-) Veldig enig ;-) 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 10. mars 2009 Skrevet 10. mars 2009 Men jeg antar at tilbakefallsstatistikken er adskillig lavere når det gjelder _drap_. Det er faktisk slik at tilbakefallsprosenten er høyere, jo større straffereaksjonen har vært. For menn som var dømt til ubetinget fengsel fant man ut at tilbakefallet var størst blant dem som var dømt til ubetinget fengsel: 63 prosent hadde tilbakefall. Sitat: "Figur 12.1. Tilbakefall i en femårsperiode blant straffede. 1987 I 1987-undersøkelsen fant man at litt over halvparten (51 prosent) av de straffede hadde hatt tilbakefall. Dette innebærer en markert økning i forhold til de tidligere tilbakefallsundersøkelsene foretatt på 1950- og 1960-tallet. Menn hadde hyppigere tilbakefall enn kvinner, men denne forskjellen var større i de tidligere undersøkelsene. Videre fant man at tilbakefallet var størst blant dem som var dømt til ubetinget fengsel: 63 prosent hadde tilbakefall. For dem som fikk bot, var tilbakefallsprosenten 40, og for dem som fikk betinget fengsel, var den 47. Dette betyr ikke nødvendigvis at fengselsstraffen er minst "effektiv". Skal en vurdere effekten av de forskjellige typer straff i forhold til tilbakefall, må en bruke finere metoder. Fengselsstraff blir i utgangspunktet oftest gitt til residivister, ikke til førstegangs lovovertredere. Domstolen legger vekt på at en person er straffet tidligere og gir strengere straff, oftest en fengselsstraff. Det er derfor ofte de mest drevne og mest belastede som får en fengselsstraff, og risikoen er større for at de fortsetter med kriminalite" http://www.ssb.no/emner/03/05/sa_krim/sa21/krimweb.html 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 10. mars 2009 Skrevet 10. mars 2009 God på bunnen vet jeg ikke noe om,- men han har vel sonet det han skal,- 16 av 21 år - de fleste slippes vel ut før den fulle tiden har gått. Et fengselsår er bare på ni måneder, så han har sonet dommen sin iflg. norsk lov. 0 Siter
Gjest jeg som vet litt mer kanskje Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 ''Naiv?'' Ja, eg er så naiv at eg tror på at det finnes godhet (og ondskap) i alle mennesker, vi kan som samfunn velge å: a. fremelske dette ved å innkludere våre medmennesker, bidra med dialog og rettleieing. b. fremprovosere de destruktive kreftene ved å ignorere, avvise og fordømme menneskene. Dessuten har fyren sona sin straff, og da MÅ vi akseptere dette, hvis ikkje undergraver det vårt rettssystem og er en fare for demokratiet på sikt. Det er nå mitt syn da... Da er du kanskje ikke klar over hvordan han har vært i fengselet. Ikke direkte angrende synder for å si det slik. Først fra satanist, så nazi... og Gud vet hva nå. 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Jeg er ikke så systematisk og fjong som deg når jeg diskuterer, at jeg trenger å sitere og refere ned i detaljer. Det er beundringsverdig at du gidder, men jeg har kun skrevet en kommentar på en generell holdning som jeg leser ut i fra flere innlegg her. Hvis jeg hadde hatt behov for å sette i gang en bredere diskusjon om dødsstraff hadde jeg kanskje skrevet en artikkel i Adresseavisa, men dette her er dol, derfor nøyer jeg meg med en kommentar. Beklager til dem som måtte føle seg støtt...? Takke meg til "systematisk og fjong" framfor din debattmåte. Men det er jo kjekt å vite hva jeg kan forvente fra den kanten, så jeg slipper å bruke energi på å svare deg seriøst om dine problemer mer. 0 Siter
Bookworm Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Jeg er enig med deg. Det virker som de fleste syns han skal råtne i fengsel. Jeg syns man bør gi han en ny sjanse. Han var veldig ung da dette foregikk, og bør få sjansen til å vise at han faktisk har endret seg. ''bør få sjansen til å vise at han faktisk har endret seg.'' Og hva er vi villige til å ofre hvis han ikke skulle ha endret seg - tre kirker og en mann? Men det får gå, bare han får muligheten til å bevise at han har blitt snill av å sitte i fengsel? 0 Siter
Mrs D Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Må blande meg litt nå, jeg, ja.. Lite råd, om du vil ha det, eller ikke: Innrøm heller at du var sleivete og svær i kjeften enn å prøve å snakke deg bort ved å være frekk mot andre som har svart deg seriøst :-) Enig! 0 Siter
Mrs D Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Time will show... Ja. Så får man bare håpe på at ingen fler må ofres for at samfunnet må la han få en sjanse. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.