Gå til innhold

"Greven" slipper ut fra fengsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takke meg til "systematisk og fjong" framfor din debattmåte.

Men det er jo kjekt å vite hva jeg kan forvente fra den kanten, så jeg slipper å bruke energi på å svare deg seriøst om dine problemer mer.

Ok, vet du, jeg syns jeg må få lov til å holde på de synspunktene jeg har, faktisk så syns jeg at du i ditt saklige innlegg til meg fikk vært ganske så stor i kjeften også. Er litt lei av dette at man ikke skal få lov til å ha en personlig holdning uten å bli rakka ned på her inne.

• Svar 115
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• henrikke71

12

• morsan

9

• Mrs D

6

• Elis31

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Et fengselsår er bare på ni måneder, så han har sonet dommen sin iflg. norsk lov.

Ja,- det var sånn det var, ja...

Skrevet

Ok, vet du, jeg syns jeg må få lov til å holde på de synspunktene jeg har, faktisk så syns jeg at du i ditt saklige innlegg til meg fikk vært ganske så stor i kjeften også. Er litt lei av dette at man ikke skal få lov til å ha en personlig holdning uten å bli rakka ned på her inne.

''Ok, vet du, jeg syns jeg må få lov til å holde på de synspunktene jeg har''

Det du gjør er jo å tillegge 90% av de som har svart her inne en mening de ikke har, det er ikke _din_ mening du kommer med. Det er så vidt jeg kan se dette du får tyn for. Og det med rette også.

Gjest togli
Skrevet

For drap og andre grove forbrytelser burde vi hatt "ekte" livstidsdom, begår du drap må du sitter i buret til du selv dør, de fortjener overhodet ikke noe "ny sjans".

Hvis et av mine barn hadde begått en grusom forbrytelse, så hadde jeg selvsagt håpet at de fikk en ny sjanse i livet....

random1365380890
Skrevet

Hvis et av mine barn hadde begått en grusom forbrytelse, så hadde jeg selvsagt håpet at de fikk en ny sjanse i livet....

Hvis noen hadde drept barna dine, ville du hatt de tilbake i nabolaget om ti år?

Gjest togli
Skrevet

Hvis noen hadde drept barna dine, ville du hatt de tilbake i nabolaget om ti år?

Klart jeg ikke hadde ønska det, men så hadde jeg ikke vært i stand til å se objektivt på det heller.

Det er forskjell på å sitte ti år i fengsel og å sitte resten av livet. En drapsmann må gjerne sitte i 20 år for min del, men det blir feil å sette en 20-åring i fengsel resten av livet.

random1365380890
Skrevet

Klart jeg ikke hadde ønska det, men så hadde jeg ikke vært i stand til å se objektivt på det heller.

Det er forskjell på å sitte ti år i fengsel og å sitte resten av livet. En drapsmann må gjerne sitte i 20 år for min del, men det blir feil å sette en 20-åring i fengsel resten av livet.

Hadde nok ikke vært så lett å sett objektivt på det om det var dine barn som hadde drept heller, men jeg orker ikke denne idiotiske dikusjonen :)

Skrevet

''Ok, vet du, jeg syns jeg må få lov til å holde på de synspunktene jeg har''

Det du gjør er jo å tillegge 90% av de som har svart her inne en mening de ikke har, det er ikke _din_ mening du kommer med. Det er så vidt jeg kan se dette du får tyn for. Og det med rette også.

Som sagt, hvis jeg får tid kan jeg godt samle sammen mange fordømmende utsagn i denne tråden mot "greven". Noen skrev noe i retning av at de håpet han hurtig gjorde noe kriminelt igjen, så han kunne ryke kjapt i spjeldet igjen og bli der for alltid. Jeg syns dette er ganske grovt.

Jeg stiller meg skeptisk til at Geir får "tyn" fordi han gjør et forsøk på å vise en tidligere kriminell sympati. Det ser ikke ut til at det faller i god jord her. Jeg åpner bare opp for et litt mere nyansert syn på et vanskelig tema, og jeg blir kjeppjaga som en annen doler som jeg ikke skal nevne navnet på.

Jeg sa at tråden viste at 90% ikke hadde tillit til det norske rettsvesen. Det tolket jeg ut i fra alle de innleggene som jeg leste.

Geir åpnet opp med å vise troen på at det fins noe godt i et hvert menneske. Det syns jeg er en forbanna god tanke, som bare ble slått ned på av de fleste her. Og det syns jeg er trist.

Gjest høstløv
Skrevet

Som sagt, hvis jeg får tid kan jeg godt samle sammen mange fordømmende utsagn i denne tråden mot "greven". Noen skrev noe i retning av at de håpet han hurtig gjorde noe kriminelt igjen, så han kunne ryke kjapt i spjeldet igjen og bli der for alltid. Jeg syns dette er ganske grovt.

Jeg stiller meg skeptisk til at Geir får "tyn" fordi han gjør et forsøk på å vise en tidligere kriminell sympati. Det ser ikke ut til at det faller i god jord her. Jeg åpner bare opp for et litt mere nyansert syn på et vanskelig tema, og jeg blir kjeppjaga som en annen doler som jeg ikke skal nevne navnet på.

Jeg sa at tråden viste at 90% ikke hadde tillit til det norske rettsvesen. Det tolket jeg ut i fra alle de innleggene som jeg leste.

Geir åpnet opp med å vise troen på at det fins noe godt i et hvert menneske. Det syns jeg er en forbanna god tanke, som bare ble slått ned på av de fleste her. Og det syns jeg er trist.

Det vi reagerte på var ditt utsagn:

Sitat: "For meg høres det såpass ekstremt ut, at de fleste gjerne ville ha ønsket seg dødsstraff på kriminelle som greven. Jeg syns ikke det er overraskende, jeg syns det er litt trist."

Absolutt ingen av innleggene har nevnt at noen ønsket at kriminelle skal få dødsstraff.

Skrevet

Han har i alle fall sonet det han har fått i dom. Om det er lenge nok kan nok diskuteres. 16 år er ikke så veldig mye i forhold til den dreptes nærmeste familie som må leve med dette resten av livet sitt.

God på bunnen, tja, si det. Det sier svært mye om hans personlighet at han er i stand til å gjøre det han har gjort, ikke minst å drepe sin kamerat. De fleste hadde ikke klart det hvis det ikke var i affekt.

Så får vi se da om han klarer å holde seg på den rette siden av loven. Jeg ser ikke bort i fra at han dukker opp i en eller annen sammenheng, som ikke er så positivt, uten at det trenger å ha noe med drap eller kirkebrenning å gjøre.

Gjest bikku
Skrevet

Her kommer jeg med mine fjonge sitater for å minne deg om hva du sa da kommentarene tok av:

''For meg høres det såpass ekstremt ut, at de fleste gjerne ville ha ønsket seg dødsstraff på kriminelle som greven. Jeg syns ikke det er overraskende, jeg syns det er litt trist.''

Ingen hadde til da nevnt dødsstraff med et eneste ord, ei heller at det ikke fantes noe godt i mennesket, kun uttrykt skepsis på forskjellig vis. Mener du oppriktig at det utsagnet var et forsøk på å nyansere diskusjonen?

Skrevet

Det var vel bare to kirker tror eg.

3 kirker i tillegg døde en brannmann.

Gjest togli
Skrevet

Hadde nok ikke vært så lett å sett objektivt på det om det var dine barn som hadde drept heller, men jeg orker ikke denne idiotiske dikusjonen :)

Selvsagt ikke. Jeg mener bare at absolutt alle fortjener en sjanse til å vise at de har endret seg. I mange tilfeller er det nok altfor lett å bli sluppet fri. Man bør ha tettere oppfølging etter at man har kommet ut av fengsel, så vil jeg tro tilbakefallsprosentene blir lavere.

Skrevet

Her kommer jeg med mine fjonge sitater for å minne deg om hva du sa da kommentarene tok av:

''For meg høres det såpass ekstremt ut, at de fleste gjerne ville ha ønsket seg dødsstraff på kriminelle som greven. Jeg syns ikke det er overraskende, jeg syns det er litt trist.''

Ingen hadde til da nevnt dødsstraff med et eneste ord, ei heller at det ikke fantes noe godt i mennesket, kun uttrykt skepsis på forskjellig vis. Mener du oppriktig at det utsagnet var et forsøk på å nyansere diskusjonen?

Dere leser jo ikke på samme måte som meg, det ekstreme som står i mellom linjene på de fleste av innleggene i denne tråden. Jeg gjentar igjen, at dette var hvordan jeg TOLKET innholdet, fordi jeg syns alle var så ekstreme i sin fordømmelse av "greven". Jeg har ikke REFERERT til ordet dødsstraff, jeg vet godt at det ikke står.

Jeg syns da det er ergelig at jeg skal miste så mye troverdighet fordi om jeg tolker som jeg gjør. Jeg har ikke lyst til å si mere om dette, jeg ønsker jo bare å understreke, at for meg er det faktisk viktig å beholde troen på folk, hva enten de har foretatt kriminelle handlinger i sitt liv eller ikke.

Gjest høstløv
Skrevet

Dere leser jo ikke på samme måte som meg, det ekstreme som står i mellom linjene på de fleste av innleggene i denne tråden. Jeg gjentar igjen, at dette var hvordan jeg TOLKET innholdet, fordi jeg syns alle var så ekstreme i sin fordømmelse av "greven". Jeg har ikke REFERERT til ordet dødsstraff, jeg vet godt at det ikke står.

Jeg syns da det er ergelig at jeg skal miste så mye troverdighet fordi om jeg tolker som jeg gjør. Jeg har ikke lyst til å si mere om dette, jeg ønsker jo bare å understreke, at for meg er det faktisk viktig å beholde troen på folk, hva enten de har foretatt kriminelle handlinger i sitt liv eller ikke.

I dette tilfelle har du overtolket for mye, og lagt til ord, som ikke har vært nevnt i hele tråden, unntatt i dine egne innlegg.

Gjest bikku
Skrevet

Hvis vi skal lese og tolke såpass ekstreme meninger som dødsstraff _mellom_ linjene også her på dol, så kan det virkelig bli gøy!

Jeg konstaterer til min fornøyelse at du tviholder på troen på det gode i tidligere kriminelle, hvilket jeg er enig i, men helst tro at vi som skriver innleggene under her er tilhengere av dødsstraff. Ja, ja.

Gjest bikku
Skrevet

''faktisk så syns jeg at du i ditt saklige innlegg til meg fikk vært ganske så stor i kjeften også. Er litt lei av dette at man ikke skal få lov til å ha en personlig holdning uten å bli rakka ned på her inne.''

Du har sagt at du har avsluttet diskusjonen, men jeg ber deg om å lese mitt forrige innlegg og tenke deg godt om i hvilken grad jeg faktisk var stor i kjeften og rakka ned på deg. For det gjorde jeg virkelig ikke. Jeg forsøkte å være saklig, og setter pris på om du leser det en gang til som et saklig innlegg og ikke med tolkninger _mellom_ linjene som du kanskje har hatt ved første gjennomlesning.

Skrevet

''faktisk så syns jeg at du i ditt saklige innlegg til meg fikk vært ganske så stor i kjeften også. Er litt lei av dette at man ikke skal få lov til å ha en personlig holdning uten å bli rakka ned på her inne.''

Du har sagt at du har avsluttet diskusjonen, men jeg ber deg om å lese mitt forrige innlegg og tenke deg godt om i hvilken grad jeg faktisk var stor i kjeften og rakka ned på deg. For det gjorde jeg virkelig ikke. Jeg forsøkte å være saklig, og setter pris på om du leser det en gang til som et saklig innlegg og ikke med tolkninger _mellom_ linjene som du kanskje har hatt ved første gjennomlesning.

Jeg beklager at jeg har trått noen over foten, og forventer ikke at det blir svart seriøst på mine innlegg heretter.

Skrevet

Jeg vil gjerne oppfordre deltagere i denne tråden til å se filmen Monsters Ball. Og så vil jeg høre om det egentlig er noen forskjell på å ønske at noen råtner i fengsel, eller å ønske dem døde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...