Gå til innhold

Ånei, det tenkte jeg ikke på

Anbefalte innlegg

Gjest mine private bilder på Facebook
Skrevet

Jeg har lagt inn bilder av meg på mitt album i Facebook, som bare mine venner har adgang til. Nå oppdaget jeg at en av vennene har kommentert noen av bildene, og at hennes kommentarer da vises - sammen med bildene mine - på hennes egen profil. Det var jeg ikke klar over at gikk an (trodde jeg hadde slått på maks av sperrer).

Jeg forstår at dette må være vanlig - er det noen vanlig måte å hindre det på?

Skrevet

Hvis du er så redd for dette, må du rett og slett la være å legge ut bilder på nett - når har internett vært sikkert i så måte, liksom?

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Hvis du er så redd for dette, må du rett og slett la være å legge ut bilder på nett - når har internett vært sikkert i så måte, liksom?

For et merkelig svar. Det er da ikke noe rart i at h*n ønsker å ha kontroll over hvem som kan se bildene.

Skrevet

Ja, og hvis man ønsker kontroll over hvem som kan se bildene, legger man dem ikke ut på nett. Det er overhodet ikke noe merkelig i det svaret?!

Skrevet

For et merkelig svar. Det er da ikke noe rart i at h*n ønsker å ha kontroll over hvem som kan se bildene.

Ja, og hvis man ønsker kontroll over hvem som kan se bildene, legger man dem ikke ut på nett. Det er overhodet ikke noe merkelig i det svaret?!

''la svaret til meg selv''

trollemor;o)
Skrevet

Nettopp, men det er nærmest umulig på facebook, ergo er det best å ikke legge ut bilder.

Gjest bikku
Skrevet

Såvidt jeg husker fra vilkårene, så gir du vel også Facebook rettighetene til bildene dine når du legger dem ut.

_Alt_ på nett er offentlig tilgjengelig. Om du ikke sprer det selv, så kan andre gjøre det, bevisst eller som i ditt tilfelle ubevisst. Facebook er en versting i så måte - der lagres alt. Profilene kan ikke slettes en gang, de kan bare legges passivt.

Skrevet

Synes det var et veldig godt svar.

Skrevet

Synes det var et veldig godt svar.

Takk, det var det jeg syntes også;-)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

''Ja, og hvis man ønsker kontroll over hvem som kan se bildene, legger man dem ikke ut på nett. Det er overhodet ikke noe merkelig i det svaret?''

Nett er så mangt. Jeg har lagt ut bilder som jeg har god kontroll på hvem som får sett og ikke. Mange forum er lukkede, der bildene legges på underforum som det skal spesielle kriterier til for å få tilgang. F.eks mer enn 500 innlegg og at man i tillegg må legge ut portrettbilde av seg selv.

Gjest minnah
Skrevet

Såvidt jeg husker fra vilkårene, så gir du vel også Facebook rettighetene til bildene dine når du legger dem ut.

_Alt_ på nett er offentlig tilgjengelig. Om du ikke sprer det selv, så kan andre gjøre det, bevisst eller som i ditt tilfelle ubevisst. Facebook er en versting i så måte - der lagres alt. Profilene kan ikke slettes en gang, de kan bare legges passivt.

Skal man deaktivere kontoen, er det visst et godt tips å gradvis endre alle opplysninger om seg selv først.

Gjest bikku
Skrevet

Skal man deaktivere kontoen, er det visst et godt tips å gradvis endre alle opplysninger om seg selv først.

Lurt! Takk for tips. Ser ei venninne som har fått litt stalkerproblematikk der, med folk som legger ut diverse bilder av henne og tagger henne opp. Ikke morsomt. Tror det kan være greit å kunne snarveien ut hvis sånt skulle skje. Så viktig er det tross alt ikke å være med der.

Gjest minnah
Skrevet

Lurt! Takk for tips. Ser ei venninne som har fått litt stalkerproblematikk der, med folk som legger ut diverse bilder av henne og tagger henne opp. Ikke morsomt. Tror det kan være greit å kunne snarveien ut hvis sånt skulle skje. Så viktig er det tross alt ikke å være med der.

Oi, ikke gøy.. Er litt bekymra for når ungene mine begynner å taste.. Er nok litt for lett å mobbe over internett :-(

Gjest litt anonym
Skrevet

''Ja, og hvis man ønsker kontroll over hvem som kan se bildene, legger man dem ikke ut på nett. Det er overhodet ikke noe merkelig i det svaret?''

Nett er så mangt. Jeg har lagt ut bilder som jeg har god kontroll på hvem som får sett og ikke. Mange forum er lukkede, der bildene legges på underforum som det skal spesielle kriterier til for å få tilgang. F.eks mer enn 500 innlegg og at man i tillegg må legge ut portrettbilde av seg selv.

Det glipper likevel av og til, for jeg har sett bilde av deg jeg selv om vi ikke kjenner hverandre i større grad. Folk lagrer bilder av andre og videresender dem. Det har man ingen kontroll over, dessverre.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det glipper likevel av og til, for jeg har sett bilde av deg jeg selv om vi ikke kjenner hverandre i større grad. Folk lagrer bilder av andre og videresender dem. Det har man ingen kontroll over, dessverre.

Hvem er du da?

Skrevet

Nei, det har man ikke, men man må jo stole på folk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...