Gå til innhold

større barn utforsker seksualitet på mindre b.

Anbefalte innlegg

Gjest mora2
Skrevet

Det er seksuell omgang med samleie. Jeg ser på dette som meget alvorlig. Vet ikke hvordan jeg skal gripe dette og hvordan opptrer vi i forhold til den andre familien.

Den mentale alder på største barnet er en del lavere enn normalt.

Uff, så trist.. Håper begge ungene får hjelpen de trenger!

*klem*

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• bustebeisa

5

• Saphira

4

• Lotte :o)

3

• ariadne

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest anonym hele dagen
Skrevet

Du må si ifra til foreldrene først og fremst. Hvis ikke de reagerer må du gå til andre, evt helsesøster, lærer?

Barn kan få skader av dette. Spørs på hvem sine premisser dette er og om det er det største barnet som gjør noe imot den yngstes vilje? Aldersforskjellen er også ganske stor her. Du må reagere på dette!

Det er reagert med politianmeldelse.

Fikk sjokk da det ble innkalt til avhør uten å vite hvorfor.

Vi vil koble inn minst mulig folk da vi er ekstremt redde for at dette kommer ut.

Gjest anonym hele dagen
Skrevet

I hovedinnlegget snakker du om tukling og utforsking av seksualitet, og jeg fikk med en gang assosiasjoner til noen forholdsvis uskyldige "doktorleker".

Nå snakker du om seksuell omgang, og da blir jo saken en helt annen.

Vi har fått mere informasjon om saken og at den dreier seg om samleie mellom gutter og jenter.

Saken er anmeldt og vi har vært i avhør der det ikke kom fram noe som helst og barnet slipper videre forfølgelse da han er under 15 år!

Gjest mora2
Skrevet

Det er reagert med politianmeldelse.

Fikk sjokk da det ble innkalt til avhør uten å vite hvorfor.

Vi vil koble inn minst mulig folk da vi er ekstremt redde for at dette kommer ut.

Men om dere søker hjelp, har de taushetsplikt.

Det er viktig å søke hjelp, både for deres unge, og for andres!

Her må fasaden og stoltheten vike......

Gjest anonym hele dagen
Skrevet

Ei venninne av meg ble voldtatt at to gjevnaldrende gutter på 12 og 10. Det ødela hvertfall nok for henne til at hun senere satte seg i situsjoner hvor hun enten ble voldtatt på ny, ble utnyttet og hadde problemer med sin seksualitet.

Her bør det søkes hjelp, i forhold til begge parter. Både den som er overgriper og den som er blitt tuklet med.

Hvor søker vi hjelp?

Jeg vil gjøre alt jeg kan for at denne saken kan bli så ryddig som mulig.

Gjest bikku
Skrevet

Vi har fått mere informasjon om saken og at den dreier seg om samleie mellom gutter og jenter.

Saken er anmeldt og vi har vært i avhør der det ikke kom fram noe som helst og barnet slipper videre forfølgelse da han er under 15 år!

Er BUP koblet inn? Har foreldrene gått med på at det opprettes tiltak omkring barnet? Barnevernet kan også kontaktes som rådgivende instans.

Gjest høstløv
Skrevet

Det er seksuell omgang med samleie. Jeg ser på dette som meget alvorlig. Vet ikke hvordan jeg skal gripe dette og hvordan opptrer vi i forhold til den andre familien.

Det er faktisk en politisak.

Gjest anonym hele dagen
Skrevet

Men om dere søker hjelp, har de taushetsplikt.

Det er viktig å søke hjelp, både for deres unge, og for andres!

Her må fasaden og stoltheten vike......

Jeg tar imot den hjelpen vi kan få, men av hvem?

Jeg legger meg helt flat og har ingen som helst sympati med min gutt.

Han sitter i avhør og lyver og etterpå kan han gå ut med hevet hode å late som ingenting hmmm..

Jeg er i sjokk og er redd for å knekke.

Samtidig er jeg livredd for at noen skal snappe det opp og ødelegge livet vårt selv om vi kanskje akkurat nå fortjener det.

Skrevet

Hvor søker vi hjelp?

Jeg vil gjøre alt jeg kan for at denne saken kan bli så ryddig som mulig.

Jeg ville nok tatt kontakt med BUP.

Gjest mora2
Skrevet

Han sitter i avhør og lyver og etterpå kan han gå ut med hevet hode å late som ingenting hmmm..

Samtidig er jeg livredd for at noen skal snappe det opp og ødelegge livet vårt selv om vi kanskje akkurat nå fortjener det.

Jeg forstår dette er knall tøft...Uff...

Jeg tror jeg ville startet hos fastlegen. Så kan h*n henvise dere videre.

Trist for alle parter dette, men kan det komme noe positivt utav det, må det jo være at barnet deres får hjelp.

*klem*

Skrevet

Du skal hvertfall ha all den støtte du kan få for at du ønsker å søke hjelp.

Stor klem til deg. Du er i en veldig vanskelig situasjon nå.

Skrevet

Synes det er vanskelig å svare på dette, men skal gjøre et forsøk. Gutten din trenger hjelp for å komme ut av dette. BUP kan være et sted å begynne, eventuellt kan du ta kontakt med et incest-senter. De sitter på masse kunnskap. Du kan ta kontakt anonymt.

Gutten trenger å forstå hva som har skjedd. Hvor hans grenser går og hvor andres grenser går. Finne ut av hvor ideen kom fra. Om det bare er gryende seksualitet og nysgjerrighet, eller om han selv har opplevd overgrep. Det er ikke uvanlig at barn som forgriper seg på andre barn selv har vært utsatt for noe. Men det behøver ikke være sånn.

Dere har en lang prosess foran dere. Vær så snill å gjør ditt beste for å ikke vemmes av gutten din. Han trenger deg!

Gjest anna k
Skrevet

Jeg ville startet med fastlege, som jeg mener er den instansen det nesten alltid er naturlig å starte med. Så ville jeg fått han søkt inn til BUP så fort som mulig. Både få hjelp til gutten, men også be om hjelp som foreldre slik at dere kan få råd om hvordan dere skal takle dette. Forhåpentligvis vil de prioritere en så alvorlig henvendelse. I påvente av BUP, eller i stedet for BUP kan en kommunepsykolog eller liknende være et alternativ, hvis det er noen som er kompetent. Dette kan lege være med å vurdere, da de ofte kjenner til disse psykologene og deres kompetanse. Her kan en kanskje også komme enda raskere til, og kanskje dere kan komme til der i påvente av BUP.

Jeg ville sagt til de andre foreldrene at dere ser svært alvorlig på dette og at selv om politiet ikke gjør noe med det pga. hans unge alder vil dere gjøre det dere kan for at noe liknende ikke skal skje igjen. Jeg ville fortalt dem hva dere gjør. At dere tar kontakt med hjelpeapparatet og vil be om all den ekspertise som dere kan klare å oppdrive.

Du sier noe om at gutten din ikke viser tegn til anger. Jeg vet ikke hvordan jeg skal tolke det, men det er jo selvsagt svært bekymringsfullt. Du vet best om manglende samvittighet og utviklingen hans ellers har vært bekymringsfull til nå. Men det er viktig at de som skal hjelpe får alle slike fakta på bordet. Det handler her om å få hjelp til gutten din, men også om å beskytte der rundt slik at det ikke skjer liknende ting igjen.

Det må være ubeskrivelig hardt dette. Jeg kjenner jeg får en stor klump i magen bare av å kjenne på en brøkdel av det. Og jeg håper dere som foreldre, eller du som mor også kan få hjelp med det følelsesmessige rundt dette. Jeg skjønner bedre hvorfor du virket tilbakeholden med dine ord. Det er tøft av deg å sette ord på det slik du gjør her. Og det må være et kaos uten like.

Jeg vil råde deg til å ta små steg av gangen for ikke å bli helt handlingslammet. Del det opp i små enheter, og start med å kontakte fastlege. Jeg forstr at du må være redd for at det skal komme ut, men du må bare fokusere på at de rette stegene blir tatt. Fortelle legen at det er hastesak og be om en forlenget time. På dette første møtet trenger kanskje ikke barnet være med heller. Jeg antar lege vil sette opp kjapt et nytt møte der barnet også kan være med.

Når det gjelder hva denne lille jenta trenger i første omgang i forhold til hjelpeapparat, blir på en måte det ikke din sak. Brutalt nok, men det er hennes foreldre som må ta affære der, og du i forhold til din sønn. Annet enn at hvis det faller seg slik naturlig, vil du selvfølgelig stå til disposisjon om å hjelpe dem fram i systemet om det skulle være nødvendig, men de er nok inne i systemet de i og med denne politianmeldelsen.

Men det er det vel også slik at den beste måten dere kanskje kan hjelpe denne familien på er at det ikke kommer dit hen at de ser det som nødvendig å flytte for å skjerme sitt barn fra å treffe på ditt barn. For mange er det umulig å bli boende og kunne treffe på noen som har forgrepet seg på dem. I et slikt tilfelle ville det rette være at dere flytter på dere og ikke dem. I første omgang må jenta være sikker på ikke å treffe på din gutt, og her må dere gjøre det som trengs. Her kan dere snakke med foreldrene om du føler det er åpning til det. Slik sett er der ting dere kan gjøre for jenta når det har blitt så galt som dette.

Jeg antar at ordene mine spidder i hjertet. Det er skrevet i beste mening, og jeg skriver bare det jeg umiddelbart tenker uten at jeg på noen måte tror jeg hadde visst så godt hva jeg skulle gjort om noe liknende hadde skjedd meg.

Gjest En som selv har jobbet ved en BUP
Skrevet

Jeg er enig med dem som sier: kontakt BUP. Det er rett instans. For å komme inn ved BUP må han ha henvisning fra lege. Be ham skrive at det er en hastesak - for det mener jeg det er.

De som arbeider ved BUP har selvsagt taushetsplikt.

Gjest anonym hele dagen
Skrevet

Det er faktisk en politisak.

Hvis du leser litt i tråden, ser du at saken er i politiet.

Gjest anonym hele dagen
Skrevet

Jeg ville nok tatt kontakt med BUP.

Bup ja, god ide kanskje men jeg vet også at de har 4 måneders ventetid, innen den tid tror jeg at jeg har dengt han:(

Gjest anonym hele dagen
Skrevet

Jeg forstår dette er knall tøft...Uff...

Jeg tror jeg ville startet hos fastlegen. Så kan h*n henvise dere videre.

Trist for alle parter dette, men kan det komme noe positivt utav det, må det jo være at barnet deres får hjelp.

*klem*

Takk for støtten! Jeg føler ikke selv at jeg fortjener støtte nå som har oppdratt dette barnet:(

Vi har ikke hatt kontakt med fastlegen hans før så jeg vet ikke om det er lurt å kontakte legen.

Skrevet

Bup ja, god ide kanskje men jeg vet også at de har 4 måneders ventetid, innen den tid tror jeg at jeg har dengt han:(

Da tror jeg at jeg ville prøvd å bruke politiet siden de allerede har vært inne i bildet, eller fastlegen, helsesøter, en generell samtale med noen fra barnevernet...

Gjest anonym hele dagen
Skrevet

Du skal hvertfall ha all den støtte du kan få for at du ønsker å søke hjelp.

Stor klem til deg. Du er i en veldig vanskelig situasjon nå.

Takk!

Jeg vil gjøre min plikt som forelder å "rette" opp sånn at ikke dette utarter seg. Samtidig vil jeg at min sønn skal måtte innrømme at han har gjort dette.

Skrevet

Du kan få BUP til å vurdere dette som en hastesak. Da må dere ikke vente i 4 mndr. Få henvisning fra fastlegen, eller få fastlegen til å ringe BUP.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...