Gå til innhold

Trenger hjelp og tips til sykkelkjøp!

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

Jeg kjøpte sykkel på Biltema for et par år siden, men innser at den ikke er spesielt godt ;)

Nå sykler jeg veldig lite, men jeg kan godt tenke meg å mosjonere mer på sykkel. Jeg har ingen peiling på sykler og trenger hjelp til å finne en bra sykkel til "hobbymosjonist" ;) Sykkelen må være god både på grusvei og asfalt. Pris: Maks 5000 kroner.

Noen som kan hjelpe meg med link, anbefalinger etc.?

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lotte :o)

11

• Lillemus

7

• Speak

2

• Sofline

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest ViViola
Skrevet

Jeg har en knallgod sykkel, DBS Hardrock. Det er en bysykkel i utgangspunktet, med kurv og bagasjebrett, og store hjul.

Kjempelett å sykle på, og jeg bruker den også i skogen (men det tåler den ikke så veldig godt, da, det går noen skruer innimellom...)

Det er 7 gear, og eneste ankepunktet mitt er at det tyngste gearet godt kunne vært tyngre. Men det er en filleting, egentlig.

Prisen husker jeg ikke, men den kostet sikkert litt. Om du ikke er avhengig av siste modell kan det jo hende at du får den litt rimeligere (om den fortsatt finnes, da).

Skrevet

Vil du ha knastedekk (terreng), eller tynnere dekk uten særlig mønster (veldig gode på asfalt, men ikke verdens beste på grus)?

Er det av betydning om det er en damemodell, eller sykler du like gjerne på en herresykkel m/tversoverstang?

Jeg kjøpte en hybrid, Mongoose 850 m/hydrauliske skivebremser i fjor, den er veldig bra. Den koster veil 8500,-, men på Obs solgte de den for 6000. Det er en herremodell, den har dempergaffel m/lockout (knapp på styret, veldig praktisk å stive av gaffelen i motbakker). Dette var et varp i denne pris- og utstyrsklassen, ifm sykkelfanatsten i gata.

Det eneste minuset så langt, er at mannen min stikker av på lange treningsturer med denne, i stedet for å bruke sin egen sykkel... (terrengsykkel, det da...)---

Jeg er spent på hvilke svar du får, fordi jeg må nok ut å kjøpe meg en ny en i år, siden mannen har overtatt min... ;-D

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1236764632' post='4109530]

Vil du ha knastedekk (terreng), eller tynnere dekk uten særlig mønster (veldig gode på asfalt, men ikke verdens beste på grus)?

Er det av betydning om det er en damemodell, eller sykler du like gjerne på en herresykkel m/tversoverstang?

Jeg kjøpte en hybrid, Mongoose 850 m/hydrauliske skivebremser i fjor, den er veldig bra. Den koster veil 8500,-, men på Obs solgte de den for 6000. Det er en herremodell, den har dempergaffel m/lockout (knapp på styret, veldig praktisk å stive av gaffelen i motbakker). Dette var et varp i denne pris- og utstyrsklassen, ifm sykkelfanatsten i gata.

Det eneste minuset så langt, er at mannen min stikker av på lange treningsturer med denne, i stedet for å bruke sin egen sykkel... (terrengsykkel, det da...)---

Jeg er spent på hvilke svar du får, fordi jeg må nok ut å kjøpe meg en ny en i år, siden mannen har overtatt min... ;-D

Det er en 27-girs, den Mongoose'n.

Tidligere har vi hatt DBS, de er tunge og dårlig utstyrt i forhold. Og de er dyre.

Jeg anbefaler deg å leste sykkeltester, gjerne fra Danmark og Sverige, i tillegg til norske:

http://www.slf.no/Sykler_utstyr/Tester/Sykler_modeller/36107/18-23_Hybridtest.pdf

Skrevet

DBS holder i hvert fall i mange år. Jeg kjøpte min for 10 år siden, og den er fortsatt nesten som ny. Den er ikke særlig godt vedlikeholdt...

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg har en knallgod sykkel, DBS Hardrock. Det er en bysykkel i utgangspunktet, med kurv og bagasjebrett, og store hjul.

Kjempelett å sykle på, og jeg bruker den også i skogen (men det tåler den ikke så veldig godt, da, det går noen skruer innimellom...)

Det er 7 gear, og eneste ankepunktet mitt er at det tyngste gearet godt kunne vært tyngre. Men det er en filleting, egentlig.

Prisen husker jeg ikke, men den kostet sikkert litt. Om du ikke er avhengig av siste modell kan det jo hende at du får den litt rimeligere (om den fortsatt finnes, da).

Ulempen med DBS-syklene er vel at de veier "et tonn"?

Gjest togli
Skrevet

Vi bor i skogsvei, så jeg tror jeg må ha en som er skikkelig god på slike veier, men takk for tips :)

Gjest togli
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1236764632' post='4109530]

Det høres ut som en veldig god sykkel!!

Jeg må nok ha brede dekk. Stang går sikkert også fint, selv om jeg har litt skrekken etter et fall *auuu* på stanga når jeg var liten ;-) Får ta en titt på OBS!

Gjest togli
Skrevet

DBS holder i hvert fall i mange år. Jeg kjøpte min for 10 år siden, og den er fortsatt nesten som ny. Den er ikke særlig godt vedlikeholdt...

Ja, DBS er et bra merke. Skal sjekke :)

Gjest ViViola
Skrevet

Vi bor i skogsvei, så jeg tror jeg må ha en som er skikkelig god på slike veier, men takk for tips :)

Den ER skikkelig god på slike veier. Faktisk - selv om den er _ment_ som en bysykkel.

Gjest ViViola
Skrevet

Ulempen med DBS-syklene er vel at de veier "et tonn"?

Hm... Har ikke tenkt over det - bærer kanskje sykkelen for lite? ;-)

Neida, det er mulig de er tunge, men jeg må si at jeg virkelig digger den sykkelen.

Gjest Elextra
Skrevet

Hm... Har ikke tenkt over det - bærer kanskje sykkelen for lite? ;-)

Neida, det er mulig de er tunge, men jeg må si at jeg virkelig digger den sykkelen.

Herlig :)

Jeg kjøpte også ny sykkel i fjor, som jeg er veldig fornøyd med. Min er nok mer terrengsykkel (men med "bydekk").

Skrevet

Jeg kjøpte også ny sykkel i fjor, som jeg er veldig fornøyd med. Min er nok mer terrengsykkel (men med "bydekk").

Hvilken sykkel kjøpte du? Link?

Gjest ViViola
Skrevet

Interessant! Hva slags sykkel har du?

Selv om min sykkel er helt Konge, så innser jeg at den ikke tåler å kjøre i terrenget med. På stier og slikt, altså, jeg har nemlig gjort det - og det fungerer ikke særlig godt. (Da må den på reparasjon etterpå, og mister for hver gang èn dings til.)

Så - jeg må også ha ny sykkel, men jeg vil helst ha en slik jeg allerede har i en mer solid utgave. Eller noe lignende. Som også fungerer godt på asfalt.

Ka du har?

Skrevet

Selv om min sykkel er helt Konge, så innser jeg at den ikke tåler å kjøre i terrenget med. På stier og slikt, altså, jeg har nemlig gjort det - og det fungerer ikke særlig godt. (Da må den på reparasjon etterpå, og mister for hver gang èn dings til.)

Så - jeg må også ha ny sykkel, men jeg vil helst ha en slik jeg allerede har i en mer solid utgave. Eller noe lignende. Som også fungerer godt på asfalt.

Ka du har?

Hmmm, jeg mener at Merida har det du mener.

Gjest Elextra
Skrevet

Ka du har?

Den heter Jamis Dakota Comp, og er vel omtrent denne, selv om min har andre frager.

Var nedsatt fra 12' til 6' i fjor høst.

Kjempefornøyd!

Skrevet

Ut fra det du skriver vil en hybridsykkel være bra. Det er en mellomting mellom off-road og racer. Store hjul som fungerer bra både på grus og asfalt.

Jeg hadde gått til en sykkelforhandler. Vær nøye med å få riktig størrelse. Jeg har testet å sykle med for stor sykkel, og det er ikke OK.

Dersom du skal sykle en del utenfor asfalt så hadde jeg valgt en med dempegaffel. NB: Denne må kunne låses. (Du blir gal av en dempegaffel du ikke kan låse når du sykler litt raskere på asfalt.)

En slik sykkel i den prisklassen du sier skulle være greit å finne. Lykke til.

Gjest togli
Skrevet

Ut fra det du skriver vil en hybridsykkel være bra. Det er en mellomting mellom off-road og racer. Store hjul som fungerer bra både på grus og asfalt.

Jeg hadde gått til en sykkelforhandler. Vær nøye med å få riktig størrelse. Jeg har testet å sykle med for stor sykkel, og det er ikke OK.

Dersom du skal sykle en del utenfor asfalt så hadde jeg valgt en med dempegaffel. NB: Denne må kunne låses. (Du blir gal av en dempegaffel du ikke kan låse når du sykler litt raskere på asfalt.)

En slik sykkel i den prisklassen du sier skulle være greit å finne. Lykke til.

Tusen takk! Man lærer så lenge man lever :)

Gjest togli
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1236765073' post='4109532]

Det er en 27-girs, den Mongoose'n.

Tidligere har vi hatt DBS, de er tunge og dårlig utstyrt i forhold. Og de er dyre.

Jeg anbefaler deg å leste sykkeltester, gjerne fra Danmark og Sverige, i tillegg til norske:

http://www.slf.no/Sykler_utstyr/Tester/Sykler_modeller/36107/18-23_Hybridtest.pdf

Tusen takk!! Tror jeg må gå for hybridsykkel. Nå har jeg lært hva det er også ;)

Gjest togli
Skrevet

Den ER skikkelig god på slike veier. Faktisk - selv om den er _ment_ som en bysykkel.

Ok, ser ikke helt for meg kurv foran og sykling i skogen, men så har jeg ikke peil på sykler heller ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...