Gå til innhold

Trenger hjelp og tips til sykkelkjøp!

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1236773607' post='4109640]

Hvilken sykkel kjøpte du? Link?

Se svar til ViViola.

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lotte :o)

11

• Lillemus

7

• Speak

2

• Sofline

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra
Skrevet

Interessant! Hva slags sykkel har du?

Selv om min sykkel er helt Konge, så innser jeg at den ikke tåler å kjøre i terrenget med. På stier og slikt, altså, jeg har nemlig gjort det - og det fungerer ikke særlig godt. (Da må den på reparasjon etterpå, og mister for hver gang èn dings til.)

Så - jeg må også ha ny sykkel, men jeg vil helst ha en slik jeg allerede har i en mer solid utgave. Eller noe lignende. Som også fungerer godt på asfalt.

Ka du har?

Linken skulle ligget etter ordet "denne" i innlegget mitt:

http://www.jamisbikes.com/canada/thebikes/pdfs/09_dakotacompf.pdf

Skrevet

Tusen takk! Man lærer så lenge man lever :)

Jeg syklet myyye på en slik sykkel en sommer. Flere mil lange turer hver uke som trening. Det fungerte veldig bra.

Året etter kjøpte jeg meg en dyrere og bedre racer + en off-road året etter. De har jeg også brukt MYE. Så nå gleder jeg meg til sykkelsesongen starter snart. (Orker ikke å sykle mens det fortsatt er så kaldt)

Gjest ViViola
Skrevet

Ok, ser ikke helt for meg kurv foran og sykling i skogen, men så har jeg ikke peil på sykler heller ;)

Mulig jeg er treig her, men hvis du er ute etter en sykkel som er a) god å sykle på og B) fungerer på asfalt og c) fungerer på skogsbilvei, så er den jeg har nevnt helt super.

Skal du derimot sykle på stier i skogen, altså over steiner røtter og i møkkaland, da må man velge en annen. Ikke på grunn av kurven, men fordi kjedet f.eks. må beskyttes mer enn det er på denne.

:-)

Gjest Elextra
Skrevet

Ok, ser ikke helt for meg kurv foran og sykling i skogen, men så har jeg ikke peil på sykler heller ;)

Pst, den jeg linket til er super i skogen, og jeg bruker den også mye til jobb i byen.

Vel dyr til full pris, men jeg fikk den altså til halv pris på tampen av fjoråret: http://www.singletracks.com/mtbreviews/Jamis/Dakota-Comp/389.html

(mot mine sykkelfanatiske venners anbefaling har jeg fått satt på skjermer)

Skrevet

''Ok, ser ikke helt for meg kurv foran og sykling i skogen, men så har jeg ikke peil på sykler heller ;)''

Der må jeg nesten arrestere deg, hehe! Jeg har en hybrid, og den har jeg utstyrt med en kurv foran. Ikke helt "kjerringkurv", da - men en sånn på avtagbar brakett :-) Praktisk, hehe...

Gjest bikku
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1236781448' post='4109733]

''Ok, ser ikke helt for meg kurv foran og sykling i skogen, men så har jeg ikke peil på sykler heller ;)''

Der må jeg nesten arrestere deg, hehe! Jeg har en hybrid, og den har jeg utstyrt med en kurv foran. Ikke helt "kjerringkurv", da - men en sånn på avtagbar brakett :-) Praktisk, hehe...

Jeg har funnet ut at sånne firkanta kurver/nettingkasser til å ha på bagasjebrettet er veldig mye kjekkere enn kurv foran. Har bagasjebrett pga jeg syklet mye med barnesete, og det er bytta ut med kasse bakpå. Veldig greit å kunne frakte litt med seg. Også på en hybridsykkel.

Skrevet

Jeg har funnet ut at sånne firkanta kurver/nettingkasser til å ha på bagasjebrettet er veldig mye kjekkere enn kurv foran. Har bagasjebrett pga jeg syklet mye med barnesete, og det er bytta ut med kasse bakpå. Veldig greit å kunne frakte litt med seg. Også på en hybridsykkel.

Ja, en kasse er også bra! Hvor kjøpte du kassen din?

Jeg kjører med barnesete ennå, men det går an ha kasse på en sykkelen jeg skal kjøpe nå til våren :-)

Gjest Elextra
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1236782264' post='4109746]

Den ser veldig fin ut. Er du fornøyd med dempinga i gaffelen? Jeg ser at det er kvaliteten på denne (dårlig demping) som får pepper i et sykkelforum...

Har ikke erfaring med demping far før, så jeg er fornøyd.

Forhørte meg med sykkelfantast-venner før kjøpet, og de mente det var en veldig bra sykkel, men de savnet å kunne kontrollere dempingen fra styret. Jeg kommer neppe til å bedrive utstrakt offroad-sykling, og tror ikke det blir noe stort savn for meg.

Gjest bikku
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1236782024' post='4109742]

Ja, en kasse er også bra! Hvor kjøpte du kassen din?

Jeg kjører med barnesete ennå, men det går an ha kasse på en sykkelen jeg skal kjøpe nå til våren :-)

Tror det var på G-sport, men kan ha vært MX

Gjest Birken sport
Skrevet

Gå inn på www.birksport.no, de har veldig gode sykkler for liten og stor. Du får god veiledning i butikken, vi har kjøpt alle syklene til hele fam. der, og er veldig fornøyd. De er også billig og raske på reparering og vedlikehold av sykler.

Skrevet

Har ikke erfaring med demping far før, så jeg er fornøyd.

Forhørte meg med sykkelfantast-venner før kjøpet, og de mente det var en veldig bra sykkel, men de savnet å kunne kontrollere dempingen fra styret. Jeg kommer neppe til å bedrive utstrakt offroad-sykling, og tror ikke det blir noe stort savn for meg.

Ok.

Jeg setter veldig pris på akkurat både demping, og muligheten for kjapp avstiving i motbakker.

Gjest Elextra
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1236785062' post='4109780]

Ok.

Jeg setter veldig pris på akkurat både demping, og muligheten for kjapp avstiving i motbakker.

Tror dempingen på sykkelen skal være bra, men den kan altså ikke slås av på styret (gjøres på toppen av gaffelen).

Gjest togli
Skrevet

Gå inn på www.birksport.no, de har veldig gode sykkler for liten og stor. Du får god veiledning i butikken, vi har kjøpt alle syklene til hele fam. der, og er veldig fornøyd. De er også billig og raske på reparering og vedlikehold av sykler.

Satser på Birken finnes i Ålesund, men er litt usikker..

Får lete litt rundt på nettet :)

Gjest togli
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1236781448' post='4109733]

Kan tenke meg det er praktisk, ja. Så bare for meg en smilende Lotte med skjørt og rolig sykling på rød sykkel med kurv full av markblomster på styret ;-P

Gjest Elextra
Skrevet

Steike fin sykkel!! :) Noe sånt vil også jeg ha :)

Ring Anton/Sykkeldelisk, si du kjenner noen som fikk den til halv pris i fjor, og spør om de har igjen noen på lager! :)

Skrevet

Kan tenke meg det er praktisk, ja. Så bare for meg en smilende Lotte med skjørt og rolig sykling på rød sykkel med kurv full av markblomster på styret ;-P

''Så bare for meg en smilende Lotte med skjørt og rolig sykling på rød sykkel med kurv full av markblomster på styret ;-P''

*Tørker lattertårer*

Skrevet

*hehe* Du tror jeg sykler i skjørt, jah?! Men kurva brukes flittig til sekk/veske, varer og alskens. Og markblomster. Jeg sykler alltid med en vase i kurva, i tilfelle fine blomster er langs sykkelløypa ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...