Gå til innhold

Jeg er frustrert...

Anbefalte innlegg

Gjest Frustrata
Skrevet

Vet ikke helt hvor dette innlegget bør være - har vel snev av Mat og ernæring, Trening, Vektmestring og Psykiatri i seg. Så da velger jeg en mellomløsning.

Bakgrunn:

Kvinne, 40 år, 2 små barn og en ektemann. I fjor gikk jeg kraftig ned i vekt, og har endt opp som slank og veltrent. Liker å trene, men har mye skader som gjør at jeg må begrense det. Jeg er ekstremt glad i søtsaker, og jeg legger lett på meg.

Å holde vekta er en daglig kamp, jeg må hele tiden være svært bevisst på hva jeg putter i munnen.

I vinter sluttet jeg å røyke. Selv om det ikke er så ille rent røyksugmessig som jeg fryktet, så erstatter jeg endel av røyketida med mat. Som jeg i grunnen allerede sliter med.

Problemet mitt er at jeg er så lei av å kjempe mot lystene mine. Jeg har lyst på røyk, jeg har lyst på søtsaker. Samtidig orker jeg ikke tanken på å bli tykk igjen. Jeg vil heller ikke begynne å røyke igjen, for jeg kjenner jo hvor mye bedre kroppen min har av å ikke røyke.

Skadene mine plager meg også, jeg har kroniske vondter. Jeg har ikke vært i jobb på snart 2 år, og selv om jeg både behandles og trener blir jeg ikke bra fordi diagnosene ikke er stilt på alt.

Jeg har selv valgt å gå ned i vekt, og jeg har selv valgt å slutte å røyke. Ingen har tvunget meg, det er helt og holdent mine valg. Jeg var innstilt på å kjempe, men jeg kjenner at jeg blir så lei av det.

Hver dag er en kamp. Mot røyksug, mot søtsug. Mot smerter. Og det som frustrerer meg mest, er at jeg synes det er så vanskelig! Dette er _mine_ valg, og jeg føler meg nesten "utro" mot meg selv som sliter så fælt!

Dagene mine er tildels innholdsløse, siden det ikke er så voldsomt mye jeg kan gjøre. Litt husarbeid går, men ikke mye. Trener hver dag, på den måten jeg kan. Ser at tankene får mye spillerom, mer enn om jeg hadde vært i jobb, men det kan jeg ikke slik helsa er. Så jeg må forholde meg til slik jeg har det.

Noen som kjenner seg igjen, og som kan gi meg noen råd?

Skrevet

Slik jeg ser det er det endel vaner som må gjøres om på - og det er ikke lett!!!

Hva om du finner en hobby du kan drive med på dagtid? En hobby som ikke krever så mye av kroppen din, men av fingrene og hodet?

Hva med kortlaging, strikking, scrapbooking, spille instrument?

Jeg vet ikke hva slags vonter du har da...

Uansett må du prøve å gjøre noe annet slik at du ikke har mulighet til å spise eller røyke.

Må forresten bare si at du har vært utrolig flink!!! All honnør til deg :D

Kanskje du også kan se litt på hva det er du spiser. Min erfaring er at spiser jeg mat med mye proteiner og lite karbohydrater, så blir også søtsuget mindre, jeg holder meg også mett lenger.

I tillegg er det greit å gi seg selv lov til å spise litt av det man ikke "har lov til" i begrenset omfang. Og når man så spiser det, så gjør man det med god samvittighet.

Kanskje du kan gi deg selv lov til å spise 1 liten sjokolade i løpet av uka, i tillegg til lørdagsgodt, f.eks?

Eller at du har lov til å spise _en_ søt kjeks etter middag hver dag - helt uten dårlig samvittighet?

Bare noen tanker fra jubalong :D

Gjest Frustrata
Skrevet

Slik jeg ser det er det endel vaner som må gjøres om på - og det er ikke lett!!!

Hva om du finner en hobby du kan drive med på dagtid? En hobby som ikke krever så mye av kroppen din, men av fingrene og hodet?

Hva med kortlaging, strikking, scrapbooking, spille instrument?

Jeg vet ikke hva slags vonter du har da...

Uansett må du prøve å gjøre noe annet slik at du ikke har mulighet til å spise eller røyke.

Må forresten bare si at du har vært utrolig flink!!! All honnør til deg :D

Kanskje du også kan se litt på hva det er du spiser. Min erfaring er at spiser jeg mat med mye proteiner og lite karbohydrater, så blir også søtsuget mindre, jeg holder meg også mett lenger.

I tillegg er det greit å gi seg selv lov til å spise litt av det man ikke "har lov til" i begrenset omfang. Og når man så spiser det, så gjør man det med god samvittighet.

Kanskje du kan gi deg selv lov til å spise 1 liten sjokolade i løpet av uka, i tillegg til lørdagsgodt, f.eks?

Eller at du har lov til å spise _en_ søt kjeks etter middag hver dag - helt uten dårlig samvittighet?

Bare noen tanker fra jubalong :D

Hobby har jeg også tenkt på, men det er endel begrensninger siden fingrene, armene, nakken/skuldre og periodevis korsryggen er vond. Å bruke tastaturet kan jeg bare gjøre i korte perioder av gangen.

Jeg leser endel, da, det gjør jeg jo. Og snakker med folk i telefonen.

Av mat så spiser jeg ikke særlig med brød, poteter og ris, fordi jeg ikke er så glad i det. Prøver å spise frukt når søtsuget kommer, men det blir liksom ikke nok. Og jeg kan ikke ta èn kjeks, det holder ikke. Ikke èn sjokoladebit heller. Da blir jeg bare helt desperat, føler jeg. Og i det sunne perspektivet, som er hele grunnen til at jeg ønsker å spise riktig, så er det ikke noe særlig med slike ekstrating i uka.

Jeg er bare så lei av den evige kampen.

Takk for svar!

Skrevet

Greit at du ikke kan jobbe fullt, men hva med en deltidsjobb slik at du får litt mindre tid til å tenke på alt som er så slitsomt?

Gjest Frustrata
Skrevet

Greit at du ikke kan jobbe fullt, men hva med en deltidsjobb slik at du får litt mindre tid til å tenke på alt som er så slitsomt?

Det sier legen nei til foreløpig, siden jeg ikke er ferdig utredet.

Skrevet

Hva med å studere et eller annet på deltid? Det er utrolig stimulerende å lære nye ting, og det aktiviserer deg i løpet av dagen.

Skrevet

Det sier legen nei til foreløpig, siden jeg ikke er ferdig utredet.

Du har ikke noen andre hobbyer eller at du engasjere deg i en forening e.l. De trenger jo alltid hjelp.

Gjest Frustrata
Skrevet

Hva med å studere et eller annet på deltid? Det er utrolig stimulerende å lære nye ting, og det aktiviserer deg i løpet av dagen.

Det kunne jeg godt tenke meg, men siden armene og fingrene ikke henger helt med, så sliter jeg også med å få til å studere.

Og så lenge jeg ikke vet _om_ jeg kan studere "på ordentlig", vil ikke NAV ha noen søknad om omskolering fra meg heller...

Jeg står litt sånn i ingenmannsland for tida, men det jeg sliter mest med er all den kjempinga mot alt jeg har lyst på...

Gjest Frustrata
Skrevet

Du har ikke noen andre hobbyer eller at du engasjere deg i en forening e.l. De trenger jo alltid hjelp.

Jeg er engasjert i 3 ulike styrer, men mine fysiske problemer setter endel begrensninger i hva jeg kan gjøre.

Skrevet

Det kunne jeg godt tenke meg, men siden armene og fingrene ikke henger helt med, så sliter jeg også med å få til å studere.

Og så lenge jeg ikke vet _om_ jeg kan studere "på ordentlig", vil ikke NAV ha noen søknad om omskolering fra meg heller...

Jeg står litt sånn i ingenmannsland for tida, men det jeg sliter mest med er all den kjempinga mot alt jeg har lyst på...

Det skjønner jeg godt. Du trenger å få tankene over på noe annet, å gå å tråkke oppi kjøkkenskap med all slags fristelser en hel dag kan jo kverke viljestyrken til hvem som helst. Det var derfor jeg tenkte på utdanning :o)

På mange utdanninger slipper du unna skriving og innleveringer i utide, og eksamen kan du søke om å få tilrettelagt. Jeg ville søkt litt på høgskoler/universitet i nærheten, og sett på mulighetene var jeg deg. De ulike studieinstitusjonene har jo også rådgivere, som sikkert kan hjelpe deg godt på vei.

Gjest høstløv
Skrevet

Gåturer ute.

Være en telefonvenn.

Hjelpe til hos frivillighetssentralen, hjelpe eldre og andre trengende med å komme til tannlege, frisør, lege, fysioterapeut el. Det er ikke alltid det trengs å uføre fysisk arbeide.

Ta kurs på aftenskole, språkkurs lære seg russisk eller spansk, kurs i matlaging, kurs i fargeanalyse eller hva som helst. Dette blir ikke å regne som utdanning men fritidsaktiviteter.

Løse kryssord eller sudoku.

Delta i en lesesirkel.

Invitere til venninneaftener.

Arrangere turer til opera eller konserter for venne eller venninnegjengen. Turer med danskebåten til Danmark, (vi fikk forresten tilbud på gratis tur med Stena Line til Frederikshavn, for 4 personer).

Masse ting å finne på.

Skrevet

Hvor lenge har du vært uten røyk nå? Hver dag uten er en seier!

Hvor mye har du lagt på deg? Husk det er veldig vanlig å legge på seg litt ved røykeslutt.

Håndarbeid er kanskje ikke det beste, hvis det er armer/hender som er problemet... hmmm... går det greit om det ikke er "monotont" (jmf. strikking etc)? Nå kommer jeg faktisk ikke på noen gode forslag...

Du kan få komme hjem til meg å sette bilder i album, hehe! ;-)

Gjest Frustrata
Skrevet

Gåturer ute.

Være en telefonvenn.

Hjelpe til hos frivillighetssentralen, hjelpe eldre og andre trengende med å komme til tannlege, frisør, lege, fysioterapeut el. Det er ikke alltid det trengs å uføre fysisk arbeide.

Ta kurs på aftenskole, språkkurs lære seg russisk eller spansk, kurs i matlaging, kurs i fargeanalyse eller hva som helst. Dette blir ikke å regne som utdanning men fritidsaktiviteter.

Løse kryssord eller sudoku.

Delta i en lesesirkel.

Invitere til venninneaftener.

Arrangere turer til opera eller konserter for venne eller venninnegjengen. Turer med danskebåten til Danmark, (vi fikk forresten tilbud på gratis tur med Stena Line til Frederikshavn, for 4 personer).

Masse ting å finne på.

''Gåturer ute.''

Det gjør jeg, i den grad jeg kan etter trening (må ikke overbelastes).

''Være en telefonvenn.''

God idè! Vet du hvordan jeg går fram for å få det til?

''Hjelpe til hos frivillighetssentralen, hjelpe eldre og andre trengende med å komme til tannlege, frisør, lege, fysioterapeut el. Det er ikke alltid det trengs å uføre fysisk arbeide.''

Det skal jeg også forsøke. Jeg kan kjøre bil (har ikke selv på dagtid), og jeg kan følge. God idè!

''Ta kurs på aftenskole, språkkurs lære seg russisk eller spansk, kurs i matlaging, kurs i fargeanalyse eller hva som helst. Dette blir ikke å regne som utdanning men fritidsaktiviteter.''

Kveldene er relativt fulle, og det er på dagtid, når jeg er alene, jeg sliter mest.

''Løse kryssord eller sudoku.''

Det er begrenset hva jeg greier å skrive for hånd, men kryssord bryner jeg meg på innimellom.

''Delta i en lesesirkel.''

Det har jeg ikke lyst til, rett og slett.

''Invitere til venninneaftener.''

Det gjør jeg, så klart.

''Arrangere turer til opera eller konserter for venne eller venninnegjengen. Turer med danskebåten til Danmark, (vi fikk forresten tilbud på gratis tur med Stena Line til Frederikshavn, for 4 personer).''

Venneturene går på rundgang, så det er tatt vare på.

Takk for forslag!

Gjest Frustrata
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1236786061' post='4109789]

Hvor lenge har du vært uten røyk nå? Hver dag uten er en seier!

Hvor mye har du lagt på deg? Husk det er veldig vanlig å legge på seg litt ved røykeslutt.

Håndarbeid er kanskje ikke det beste, hvis det er armer/hender som er problemet... hmmm... går det greit om det ikke er "monotont" (jmf. strikking etc)? Nå kommer jeg faktisk ikke på noen gode forslag...

Du kan få komme hjem til meg å sette bilder i album, hehe! ;-)

Har vært røykfri i en måned, og jeg har lagt på meg 3,5 kg. Ille.

Lime inn bilder, ja, det burde jeg nok gjort her også. Dumt man må bruke fingrene...

Gjest høstløv
Skrevet

''Gåturer ute.''

''Være en telefonvenn.''

''Hjelpe til hos frivillighetssentralen, hjelpe eldre og andre trengende med å komme til tannlege, frisør, lege, fysioterapeut el. Det er ikke alltid det trengs å uføre fysisk arbeide.''

Det skal jeg også forsøke. Jeg kan kjøre bil (har ikke selv på dagtid), og jeg kan følge. God idè!

''Ta kurs på aftenskole, språkkurs lære seg russisk eller spansk, kurs i matlaging, kurs i fargeanalyse eller hva som helst. Dette blir ikke å regne som utdanning men fritidsaktiviteter.''

Kveldene er relativt fulle, og det er på dagtid, når jeg er alene, jeg sliter mest.

Det er begrenset hva jeg greier å skrive for hånd, men kryssord bryner jeg meg på innimellom.

Det gjør jeg, så klart.

''Arrangere turer til opera eller konserter for venne eller venninnegjengen. Turer med danskebåten til Danmark, (vi fikk forresten tilbud på gratis tur med Stena Line til Frederikshavn, for 4 personer).''

Takk for forslag!

Bli en telefonvenn

Sitat: "Telefonkontakt for eldre og uføre trenger flere telefonvenner.

Som telefonvenn får du en hyggelig og viktig oppgave;

å ringe en fast bruker en gang pr uke."

http://www.seniornett.no/seniornett/Emner/Samfunn/Bli-en-telefonvenn

Skrevet

Har vært røykfri i en måned, og jeg har lagt på meg 3,5 kg. Ille.

Lime inn bilder, ja, det burde jeg nok gjort her også. Dumt man må bruke fingrene...

Jeg synes uansett at du er superflink! :-)

Jeg er kronisk på smågodt, og vet hvor lett det er å la det skli ut. Kunsten er å ha bare _litt_, noen biter, ikke 500 gram, innen rekkevidde.... Jeg kan ikke ha godis i skapet, jeg er talentløs ;-(

Mine bilder er forsømt....

Gjest høstløv
Skrevet

''Gåturer ute.''

''Være en telefonvenn.''

Det gjør jeg, så klart.

Takk for forslag!

Det finnes kurs på dagtid også, men såklart flest på kveldstid.

Skrevet

''Gåturer ute.''

''Være en telefonvenn.''

Det gjør jeg, så klart.

Takk for forslag!

En del aftenskoler har kurser på dagtid også.

Gjest Frustrata
Skrevet

En del aftenskoler har kurser på dagtid også.

Ikke her i byen...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...