Gå til innhold

Et spørsmål ang valgkomiteer

Anbefalte innlegg

Gjest forberedelser
Skrevet

Er det vanlig praksis at hvis noen melder sin interesse til valgkomiteen (eller blir foreslått av noen), at de da får beskjed fra valgkomiteen FØR valget, på om de blir innstilt eller ikke? Eller er det vanlig at valgkomiteen holder tett helt til valgmøtet, også overfor dem som har stilt seg til disposisjon?

Gjelder en vanlig (mindre) organisasjon, ikke politisk eller sånn.

Bare lurer på om det gjelder noen regler for sånt.

Gjest Tatjana
Skrevet

Nå har jeg bare sittet i valgkomiteen i idrettslag og sånt, og der var det en kamp for å få folk til å stille i de ulike vervene. Så hvis noen da hadde ringt meg og sagt "Jeg vil gjerne være ..." så hadde jeg blitt kjempeglad og skrevet vedkommende opp på lista. Ellers ringte vi rundt, og oppsøkte folk, og spurte. Og når ett menneske hadde sagt ja til et verv, så ble vedkommende innstilt og visste at h*n med svært stor sannsynlighet ville ende med å få det.

Jeg har aldri vært i en situasjon hvor det har vært "kamp" om vervene og det har vært flere kandidater og velge mellom.

Gjest høstløv
Skrevet

Det er vanlig at vedkommende blir spurt om han eller hun er villig til å påta seg verv i styret, før valgkomiteen avgir sin innstilling.

Gjest forberedelser
Skrevet

Det er vanlig at vedkommende blir spurt om han eller hun er villig til å påta seg verv i styret, før valgkomiteen avgir sin innstilling.

Ja, det er klart, men spørsmålet mitt er: hvis flere sier seg villige, vil de som blir innstilte da få vite før valget at det er de som blir innstilt? Pleier valgkomiteer å opplyse dette tilbake til de som er blitt foreslått? Feks hvis det er flere foreslåtte enn det er plasser i styret.

Gjest høstløv
Skrevet

Ja, det er klart, men spørsmålet mitt er: hvis flere sier seg villige, vil de som blir innstilte da få vite før valget at det er de som blir innstilt? Pleier valgkomiteer å opplyse dette tilbake til de som er blitt foreslått? Feks hvis det er flere foreslåtte enn det er plasser i styret.

Ja, det bør valgkomiteen, ta kontakt med de som de har innstilt til styreverv, slik det ikke kommer som en overraskelse ved årsmøtet.

Samtidig kan det opplyses før valget at det er flere kandidater som har sagt seg villige til å inneha styreverv, slik det kan bli stemt om dette ved årsmøtet, for det er jo ikke sikkert at årsmøtedelegatene er enige med valgkomiteen i hvem som er best egnet til å sitte i styret.

.

Gjest bikku
Skrevet

Jeg kan ikke huske at vi har ringt andre enn kandidater som er innstilt til plass i styret, og evt til de som har hatt et verv men som valgkomiteen foreslår byttet ut.

Om det er en person som har vært pågående og veldig interessert og opptatt av det, så tror jeg kanskje jeg ville ha foreslått å ta en prat med vedkommende. Så blir ikke skuffelsen så stor, og de kan evt få organisert benkeforslag med tilhengere om de ønsker det selv. Så er jo spørsmålet om dere i valgkomiteen frykter at en slik situasjon kan oppstå?

Gjest forberedelser
Skrevet

Ja, det bør valgkomiteen, ta kontakt med de som de har innstilt til styreverv, slik det ikke kommer som en overraskelse ved årsmøtet.

Samtidig kan det opplyses før valget at det er flere kandidater som har sagt seg villige til å inneha styreverv, slik det kan bli stemt om dette ved årsmøtet, for det er jo ikke sikkert at årsmøtedelegatene er enige med valgkomiteen i hvem som er best egnet til å sitte i styret.

.

Ja men i det aktuelle tilfelle er det flere personer som har sagt seg villige (eller blitt foreslått) enn det viser seg å være plasser i styret (ja, spesiell situasjon, jeg vet det). Og så nekter valgkomiteen å si før selve valgmøtet, hvem de har innstilt. Altså til dem de gjelder, de som har sagt seg villige eller blitt foreslått. Dette skaper jo litt usikkerhet fordi man ikke får forberedt seg på om man bli innstilt eller ikke før valget.

Lurte derfor på om dette er vanlig framgangsmåte.

Gjest ViViola
Skrevet

Valgkomittens innstilling bør være offentlig i god tid før årsmøtet, slik at de som skal foreta valget har et reelt valg og en mulighet til å finne motkandidater.

At "din" valgkomitè velger å holde kortene tett til brystet synes utrolig merkelig, og om det ikke er ulovlig er det i alle fall moralsk forkastelig.

Jeg har utallige årsmøter bak meg, og i de tilfeller der valgkomiteens arbeid har vært avsluttet før årsmøtet, har innstillilngen blitt offentliggjort. Noen ganger har ikke valgkomiteen greid å få kandidater, og da har det ikke blitt sagt noe.

Hvorfor vil ikke valgkomiteen offentliggjøre lista? Helt på trynet, spør du meg!

Skrevet

Hos oss (en fotoklubb) pleier innstilling fra styret å sendes med innkalling til årsmøtet. Denne innkallinga skal sendes ut minimum en mnd før møtet sånn at medlemmene kan komme med motkaandidater om de ønsker det. Motkandidatene skal meldes til styret minst to uker før årsmøtet, men jeg tror ikke det da er krav om at det skal sendes til alle medlemmene at det har kommet inn forslag på motkandidater. Det er jo lite trolig det innvirker på styrets innstilling, og så foreslås motkanddidatene eventuelt "offentlig" på årsmøtet før avstemming.

Gjest forberedelser
Skrevet

Hos oss (en fotoklubb) pleier innstilling fra styret å sendes med innkalling til årsmøtet. Denne innkallinga skal sendes ut minimum en mnd før møtet sånn at medlemmene kan komme med motkaandidater om de ønsker det. Motkandidatene skal meldes til styret minst to uker før årsmøtet, men jeg tror ikke det da er krav om at det skal sendes til alle medlemmene at det har kommet inn forslag på motkandidater. Det er jo lite trolig det innvirker på styrets innstilling, og så foreslås motkanddidatene eventuelt "offentlig" på årsmøtet før avstemming.

Det der reagerer jeg på. Det er aldri styret som skal foreslå det nye styret! Det er jo det en valgkomitee er til for, de skal være nøytrale i forhold til styret (i prinsippet i alle fall) og finne kandidater. Det vanlige er selvsagt at de også spør styremedlemmene hvem av dem som har lyst til å fortsette.

Gjest ViViola
Skrevet

Styret skal vel ikke innstille på nytt styre?

Gjest forberedelser
Skrevet

Valgkomittens innstilling bør være offentlig i god tid før årsmøtet, slik at de som skal foreta valget har et reelt valg og en mulighet til å finne motkandidater.

At "din" valgkomitè velger å holde kortene tett til brystet synes utrolig merkelig, og om det ikke er ulovlig er det i alle fall moralsk forkastelig.

Jeg har utallige årsmøter bak meg, og i de tilfeller der valgkomiteens arbeid har vært avsluttet før årsmøtet, har innstillilngen blitt offentliggjort. Noen ganger har ikke valgkomiteen greid å få kandidater, og da har det ikke blitt sagt noe.

Hvorfor vil ikke valgkomiteen offentliggjøre lista? Helt på trynet, spør du meg!

Tusen takk! Det var slik jeg også trodde det skulle være.

Skrevet

Det der reagerer jeg på. Det er aldri styret som skal foreslå det nye styret! Det er jo det en valgkomitee er til for, de skal være nøytrale i forhold til styret (i prinsippet i alle fall) og finne kandidater. Det vanlige er selvsagt at de også spør styremedlemmene hvem av dem som har lyst til å fortsette.

Hehe, ble visst feil. Det er selvsagt valgkomiteen som innstiller til styret.

Skrevet

Styret skal vel ikke innstille på nytt styre?

Nei, ser nå at jeg skrev feil. Det skal selvsagt valkomiteen gjøre, men det er styret som sender ut innkalling til årsmøtet, og da pleier innstillinga fra valgkomiteen ligge ved.

Gjest høstløv
Skrevet

Hehe, ble visst feil. Det er selvsagt valgkomiteen som innstiller til styret.

Det er valgkomiteen som gir forslag på til medlemmer av det nye styre, som årsmøtedelegatene skal velge.

Skrevet

Det er valgkomiteen som gir forslag på til medlemmer av det nye styre, som årsmøtedelegatene skal velge.

Ja, det var jo det jeg sa. Bare med litt andre ord.

Gjest høstløv
Skrevet

Ja, det var jo det jeg sa. Bare med litt andre ord.

Sitat: "Hehe, ble visst feil. Det er selvsagt valgkomiteen som innstiller til styret."

Du formulerte det sli, som om det var styret, som skulle velge, men det delegatene på årsmøtet, som skal velge styret.

Men, men bare vi er enige, så er det vel ikke så nøye.

Skrevet

Jeg er vandt med, fra en stor nasjonal organisasjon, at valgkomiteen offentliggjør sin innstilling en liten stund før valget. Før offentliggjøringen får de som stilte vite om de blir innstilt eller ikke.

...den evige natteravn...
Skrevet

Ja men i det aktuelle tilfelle er det flere personer som har sagt seg villige (eller blitt foreslått) enn det viser seg å være plasser i styret (ja, spesiell situasjon, jeg vet det). Og så nekter valgkomiteen å si før selve valgmøtet, hvem de har innstilt. Altså til dem de gjelder, de som har sagt seg villige eller blitt foreslått. Dette skaper jo litt usikkerhet fordi man ikke får forberedt seg på om man bli innstilt eller ikke før valget.

Lurte derfor på om dette er vanlig framgangsmåte.

De som blir innstillt av valgkomiteen må selvfølgelig få vite om det på forhånd. Det er helt uvanlig at kandidatene ikke orienteres i forkant.

Skrevet

Sitat: "Hehe, ble visst feil. Det er selvsagt valgkomiteen som innstiller til styret."

Du formulerte det sli, som om det var styret, som skulle velge, men det delegatene på årsmøtet, som skal velge styret.

Men, men bare vi er enige, så er det vel ikke så nøye.

''Du formulerte det sli, som om det var styret, som skulle velge, men det delegatene på årsmøtet, som skal velge styret.''

I know, og det var helt feil. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...