Gå til innhold

tips til litt gøy/kos på toget.

Anbefalte innlegg

Gjest ViViola
Skrevet

Jeg er ganske så sikker på at loven om at det ikke er lov å drikke alkohol på offentlige steder, gjelder også for tog.

Rett før jul ble jeg påspandert en boks øl på toget. Det var smellfullt tog, så vi som drakk øl satt i gangen. Konduktøren så oss mange ganger, men det ble ikke nevnt med ett ord.

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• bustebeisa

13

• Lillemus

7

• morsan

4

• Sofline

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest ViViola
Skrevet

Sånn "1000-spørsmål-og-svar"-variant får i alle fall tida til å gå litt fortere, alternativt kan du jo lage en quiz med spørsmål om dine venninner. :-)

Ut over det så henger jeg meg også delvis med på det flere sier: Ikke lag for mye bråk. Det blir fort forferdelig slitsomt for alle de andre, og dere får en ulidelig dårlig stemning i kupeen.

Når det er sagt, så er jeg ikke en slik sur, gammel hurpe som ser strengt på folk som snakker og ler i normale former. :-)

(Alkohol: Mulig det er forbudt andre steder enn i kafèvogna, men som jeg skriver lenger nede i tråden: Før jul kjørte jeg med et smekkfullt tog, og måtte ta til takke med en sitteplass i gangen. Ble påspandert en boks øl, og denne så konduktøren flere ganger underveis uten at det ble sagt noe. Så - er det ulovlig, så ble i alle fall ikke vi tatt. :-))

Skrevet

''Nå selges det jo vin og øl på toget....''

Det betyr ikke nødvendigvis at det er lov å nyte medbrakt.

Men jeg har aldri sett noen bli fratatt noe...

Selv ikke da jeg gikk og klaget til konduktøren over en medpassasjer som satt og drakk sprit, plaget de rundt seg med å stønne, slenge bena over stolryggen til dem forann seg og legge seg over sidemannen. Jeg satt bak og holdt ikke ut stanken, og lurte derfor på om han kunne flyttes, men siden toget var fullt, kunne de ikke flytte på ham, i stedet fikk jeg et nytt sete.

Skrevet

På toget synes jeg bråkete medpassasjerer får tiden til å gå saktere, og jeg synes det er ekstremt irriterende. Før jeg fikk barn reiste jeg derfor alltid med stillevognen.

Det er stor forskjell på bråk og det å kose seg og snakke litt sammen, le litt og tulle litt i det stille...

Men hadde jeg ønsket helt fred og ro, hadde jeg valgt stillevogna. Da jeg reiste med unger, valgte jeg familievogna... for det kan også være utrolig irriterende med unger som springer frem og tilbake.

Og at folk koser seg, er for meg bare hyggelig. De gangene jeg har følt meg plaget på toget, er av enkeltpersoner. Aldri grupper. :-)

Skrevet

Jeg kjører ikke så ofte med tog, men jeg har vært en del ute og fly. Der sitter vi så tett at vi hører alt hva andre i nabolaget sier, og hvis det her snakk og fnising på hele turen, blir det veldig slitsomt å høre på, for en kan jo ikke la være å høre etter, når snakkingen kommer rett inn i øret.

Jeg synes at det er ekkelt slik å bli ufrivillig tilhører til andres private samtaler, fnising og/eller festing.

Jeg reiser mye med fly, tog og buss.

Og når jeg ser andre koser seg, koser jeg meg også.

Som jeg skrev til Sofline, er det enkeltpersoner som har plaget meg på reiser og ikke grupper.

Skrevet

Men jeg har aldri sett noen bli fratatt noe...

Selv ikke da jeg gikk og klaget til konduktøren over en medpassasjer som satt og drakk sprit, plaget de rundt seg med å stønne, slenge bena over stolryggen til dem forann seg og legge seg over sidemannen. Jeg satt bak og holdt ikke ut stanken, og lurte derfor på om han kunne flyttes, men siden toget var fullt, kunne de ikke flytte på ham, i stedet fikk jeg et nytt sete.

Det er vel ikke alle konduktører som er tøffe nok til å tørre å ta fra slike drikkevarene kanskje.

Skrevet

Det er vel ikke alle konduktører som er tøffe nok til å tørre å ta fra slike drikkevarene kanskje.

Som jeg skrev i et annet svar også, så satt fire menn og koste seg med øl på toget nå på fredag. Helt åpentlyst. Ingen som sa noe da heller. Har faktisk aldri opplevd at noe blir sagt.

Og de fire mennene koste seg, snakket sammen og lo litt av og til. Helt topp og for meg var det bare koselig og turen gikk fortere. :-)

Skrevet

Som jeg skrev i et annet svar også, så satt fire menn og koste seg med øl på toget nå på fredag. Helt åpentlyst. Ingen som sa noe da heller. Har faktisk aldri opplevd at noe blir sagt.

Og de fire mennene koste seg, snakket sammen og lo litt av og til. Helt topp og for meg var det bare koselig og turen gikk fortere. :-)

''Og de fire mennene koste seg, snakket sammen og lo litt av og til. Helt topp og for meg var det bare koselig og turen gikk fortere. :-)''

Det høres bare trivelig ut.

Jeg har mine tvil til at en jentegjeng med vin og kondomer klarer å holde et moderat lydnivå...

Skrevet

''Og de fire mennene koste seg, snakket sammen og lo litt av og til. Helt topp og for meg var det bare koselig og turen gikk fortere. :-)''

Det høres bare trivelig ut.

Jeg har mine tvil til at en jentegjeng med vin og kondomer klarer å holde et moderat lydnivå...

Da får de ta turen til restaurantvogna og le litt ekstra høyt der. :-)

I den tiden jeg trente judo aktivt og dro på stevner rundt i landet, er togturene de beste minnene. Mye latter og morro da, men vi hadde vett til å flytte på oss om vi følte at latteren ble for høy. :-)

Skrevet

Da får de ta turen til restaurantvogna og le litt ekstra høyt der. :-)

I den tiden jeg trente judo aktivt og dro på stevner rundt i landet, er togturene de beste minnene. Mye latter og morro da, men vi hadde vett til å flytte på oss om vi følte at latteren ble for høy. :-)

Kjenner noen som nylig reiste med tog, av ulike grunner fikk de ikke den sovevogna de hadde bestilt, men måtte dele kupe med en ungdomsgjeng som holdt full fest. Ble lite søvn kan man si.

Gjest bikku
Skrevet

Jeg blir litt forbauset over dere som svarer på denne litt lettvinte måten. Et tog er et offentlig sted. Det er ikke lov å drikke på offentlig sted. At konduktørene ikke har kapasitet til å håndheve forbudet er så sin sak, men toget kan også miste sjenkebevillingen om de ikke håndhever det.

Jeg vil tro de har sjeldne kontroller siden de ikke bryr seg. Men lov er det ikke, og heller ikke særlig hensynsfullt overfor medpassasjerene, siden støynivået helt klart blir høyere i en slik gruppe.

Skrevet

Kjenner noen som nylig reiste med tog, av ulike grunner fikk de ikke den sovevogna de hadde bestilt, men måtte dele kupe med en ungdomsgjeng som holdt full fest. Ble lite søvn kan man si.

Ser den. For om natta vil man gjerne sove. Var jo en grunn til at jeg klaget til konduktøren på grunn av han som satt og plaget sine medpassasjerer også.

Men det er noe med alt til sin tid.

Skrevet

Jeg blir litt forbauset over dere som svarer på denne litt lettvinte måten. Et tog er et offentlig sted. Det er ikke lov å drikke på offentlig sted. At konduktørene ikke har kapasitet til å håndheve forbudet er så sin sak, men toget kan også miste sjenkebevillingen om de ikke håndhever det.

Jeg vil tro de har sjeldne kontroller siden de ikke bryr seg. Men lov er det ikke, og heller ikke særlig hensynsfullt overfor medpassasjerene, siden støynivået helt klart blir høyere i en slik gruppe.

Støynivået var på de fire mennene som reiste inn på fredag var ikke noe høyrere enn til ham som satt ved siden av meg og snorket eller ungene som løp frem og tilbake.

Mulig jeg ser lett på det, men mulig jeg er imot paragrafen om å drikke på offentlig sted også. Jeg har gått gatelangs med små barn i Danmark da det var byfest. Øl ble solgt over alt og ikke noe bråk.

Gjest høstløv
Skrevet

Støynivået var på de fire mennene som reiste inn på fredag var ikke noe høyrere enn til ham som satt ved siden av meg og snorket eller ungene som løp frem og tilbake.

Mulig jeg ser lett på det, men mulig jeg er imot paragrafen om å drikke på offentlig sted også. Jeg har gått gatelangs med små barn i Danmark da det var byfest. Øl ble solgt over alt og ikke noe bråk.

Du kan da ikke sammenligne alkoholpolitikken i Danmark og danskenes forhold til det å drikke øl, med de samme forhold i Norge!

Det blir som å sammenligne lysforholdene på solen med lysforholdene på månen.

Gjest bikku
Skrevet

Jeg kan være enig med deg i at det kanskje er en _vel_ strikt lovgivning i noen tilfeller, særlig utendørs i festsammenheng. Men på et tog kommer folk så tett og nært. Og er det først lov, så er det ikke forskjell på de som drikker heimert og stinker sprit og de som koser seg med en pils.

Skrevet

Du kan da ikke sammenligne alkoholpolitikken i Danmark og danskenes forhold til det å drikke øl, med de samme forhold i Norge!

Det blir som å sammenligne lysforholdene på solen med lysforholdene på månen.

Et sted må man lære. Kanskje vi hadde vært flinkere til å drikke med måte om vi hadde hatt tilgang.... Nå kjøper vi og drikker opp.

Gjest høstløv
Skrevet

Et sted må man lære. Kanskje vi hadde vært flinkere til å drikke med måte om vi hadde hatt tilgang.... Nå kjøper vi og drikker opp.

Ja, det er også det jeg sier, danskene drikker litt med måte hver dag, mens nordmenn drikker opp hele ukens kvote på een gang.

Skrevet

Jeg kan være enig med deg i at det kanskje er en _vel_ strikt lovgivning i noen tilfeller, særlig utendørs i festsammenheng. Men på et tog kommer folk så tett og nært. Og er det først lov, så er det ikke forskjell på de som drikker heimert og stinker sprit og de som koser seg med en pils.

Sant nok.

Men skal man klage, så må man vel klage til de rette innstanser slik at de kan utføre gjevnlige kontroller på togene. For som sagt, av alle de turene jeg har dratt med toget, så har mange brukt reisa til å enten kose seg med et glass eller to. Noen har også brukt det som en start på en fest eller forspill til en konsert. Aldri har jeg sett noen gripe inn, be dem fjerne drikkevarene eller kastet dem av toget.

To ganger har jeg følt meg plaget av medpassasjerer og da har det vært snakk om to som mest sannsynlig har problemer med alkoholen til vanlig.

Det samme gjelder på buss.

På fly er det litt verre å få med seg drikkevarer, men på typiske charterturer kan man oppleve litt av hvert, men det er noe jeg tar til meg før jeg bestiller billettene.

Skrevet

Ser den. For om natta vil man gjerne sove. Var jo en grunn til at jeg klaget til konduktøren på grunn av han som satt og plaget sine medpassasjerer også.

Men det er noe med alt til sin tid.

Joda, det er det. Og en halvtimes togtur med litt bråk og ståk hadde ikke gjort meg noe. Skulle jeg sittet Oslo - Trondheim med en gjeng damer som fniser og hviner og hoier så hadde jeg tørnet...

Men nå er jeg klar over stillevognene og kommer garantert til å bruke en hundrings på en slik om det blir aktuelt. :o) Høres ut som en drøm!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...