Gå til innhold

En nysgjerring sjef

Anbefalte innlegg

Gjest dette lurer jeg på
Skrevet

Jobber i en liten bedrift hvor daglid leder også er eier av dette lille firmaet.

Jeg vet jo at sjefen ikke har noe rett til å vite hvorfor man er sykmeldt, hva som feilte meg når jeg brukte egenmelding og hvorfor jeg hadde time på sykehuset forrige dagen.

Men sjefen spør.

Som f.eks i går. Jeg hadde fri halve mandag fordi jeg skulle på sykehuset til kontroll, har noen svært stygge og vonde åreknuter. Skulle da til kontroll for å vurdere om de skal fjernes. Når jeg da kommer på jobb igjen igår, så spør sjefen hvorfor jeg var på sykehuset. Og dumme meg svarer, ennå jeg vet at han ikke har rett på å vite det. Men er litt med det når han står rett foran og deg og spør. Ikke lett å ikke svare da.

I fjor var jeg sykmeldt tre uker fordi mitt barn ble innlagt pga selvmordsfare.

Kommer tilbake på jobb - og sjefen spør igjen. Og jeg svarer, dumme nautet. Og skjønner av sjefens reaksjon og småmumling at det var da ingen vits at jeg skulle være sykmeldt fordi mitt barn var innlagt.

For 2 år siden var jeg sykmeldt pga influensa, 1 uke. Fy hvor syk jeg var da, sjelden følt meg så dårlig. Kommer tilbake på jobb, og får nærmest beskjed om at influensa, da er det bare å ta et par paracet og komme seg på jobb. For sjefen spurte så klart hvorfor jeg var sykmeldt når jeg kom tilbake - og jeg svarte så klart. Men er kanskje slik når man aldri er syk selv?

Hva gjør andre - svarer på slike spørsmål. Eller har dere ikke sjefer som spør om slike ting.

Hadde det ennå vært fordi sjefen var bekymret og ville vise omsorg - men er rein nysgjerrighet. For er nemlig ikke mange ting som kvalifiserer til å ha en virkelig grunn for å ikke gå på jobb.

Skrevet

Ikke svar neste gang.

Forøvrig er det mange som tror influensa og forkjølelse er det samme. De som aldri har hatt influensa sammenligner det dermed med den gangen de snufset og hadde vond hals, ikke den gangen de lå på sofaen, ikke orket å løfte hodet og trodde seriøst de skulle dø ;)

Gjest minnah
Skrevet

Nei, dette har sjefen absolutt ingenting med.. Trives du ellers? Er sjefen ok på andre områder?

Ta en helhetsvurdering, om det kun er dette sjefen er ufin på, så kan du jo gjøre noe med det - nemlig å velge å svare -beklager, men det er privat. Eller noe lignende. Men forstår at det er vanskelig..

Er sjefen derimot ufin/uprofesjonell på flere områder, må det kanskje tas opp? Er bedriften såpass liten at det ikke er noe verneombud el.l?

Kan du gå inn på kontoret hans/hennes og si rett ut at du ikke liker å bli spurt ut om årsak til sykefravær?

Dessverre mange udugelige sjefer der ute som tror de har alle rettigheter.

Skrevet

Ikke svar på spørsmålet. Det er ikke sjefen som avgjør om du er frisk eller syk.

Gjest dette lurer jeg på
Skrevet

Ikke svar neste gang.

Forøvrig er det mange som tror influensa og forkjølelse er det samme. De som aldri har hatt influensa sammenligner det dermed med den gangen de snufset og hadde vond hals, ikke den gangen de lå på sofaen, ikke orket å løfte hodet og trodde seriøst de skulle dø ;)

Takk for svar, denne personen er nok av de som tror influensa og forkjølelse er det samme, garantert.

Skal prøve å la være å svare neste gang. Nå er det heldigvis ikke så ofte jeg er syk eller sykmeldt, men ser jo også at det er slik mot de andre ansatte her også, at sjefen spør og de ansatte svarer.

Gjest dette lurer jeg på
Skrevet

Nei, dette har sjefen absolutt ingenting med.. Trives du ellers? Er sjefen ok på andre områder?

Ta en helhetsvurdering, om det kun er dette sjefen er ufin på, så kan du jo gjøre noe med det - nemlig å velge å svare -beklager, men det er privat. Eller noe lignende. Men forstår at det er vanskelig..

Er sjefen derimot ufin/uprofesjonell på flere områder, må det kanskje tas opp? Er bedriften såpass liten at det ikke er noe verneombud el.l?

Kan du gå inn på kontoret hans/hennes og si rett ut at du ikke liker å bli spurt ut om årsak til sykefravær?

Dessverre mange udugelige sjefer der ute som tror de har alle rettigheter.

Vi er nok såpass få at vi ikke har noe verneombud, dessverre.

Denne personen kan være så hyggelig av og til, og deretter skikkelig arrogant og ufyslig.

Var ei som var sykmeldt her i 2 mnd pga operasjon i armen. Da mente sjefen at hun burde da ha kunnet sitte på jobb og hvilt armen. Kunne gjort andre ting enn å jobbe på pc, sitte og se på andre som jobbet. Var viktigere å bare være på jobb visstnok. I følge sjefen blir det kastet sykemelding etter deg når du går til legen.

Trives med mine kolleger, og sjefen av og til. Men sjefen irriterer noe inni hampe gampe ....... innimellom. Spes når det gjelder dette med sykdom blant ansatte

Gjest dette lurer jeg på
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1236850452' post='4110319]

Ikke svar på spørsmålet. Det er ikke sjefen som avgjør om du er frisk eller syk.

Skal prøve det neste gang. Heldigvis ikke ofte jeg er syk eller hjemme med syke barn. Men blir utrolig irritert over spørsmålene - og like fordømt så svarer jeg.

Takk for svar

Gjest høstløv
Skrevet

Denne personen kan være så hyggelig av og til, og deretter skikkelig arrogant og ufyslig.

Var ei som var sykmeldt her i 2 mnd pga operasjon i armen. Da mente sjefen at hun burde da ha kunnet sitte på jobb og hvilt armen. Kunne gjort andre ting enn å jobbe på pc, sitte og se på andre som jobbet. Var viktigere å bare være på jobb visstnok. I følge sjefen blir det kastet sykemelding etter deg når du går til legen.

Trives med mine kolleger, og sjefen av og til. Men sjefen irriterer noe inni hampe gampe ....... innimellom. Spes når det gjelder dette med sykdom blant ansatte

Ja, det finnes sjefer som slett ikke har evnen til å være sjef, det går rett og slett over deres kompetansenivå å skulle være en god arbeidsleder.

Gjest dette lurer jeg på
Skrevet

Ja, det finnes sjefer som slett ikke har evnen til å være sjef, det går rett og slett over deres kompetansenivå å skulle være en god arbeidsleder.

Sjefen er nok alt i alt oftere grei og hyggelig enn motsatt egentlig. Men dette med sykdom og spørsmål og mistenkelikgjøring der har blitt et stort irritasjonsmoment, både på mine og mine kollegers vegne.

Takk for svar

Gjest minnah
Skrevet

Sjefen er nok alt i alt oftere grei og hyggelig enn motsatt egentlig. Men dette med sykdom og spørsmål og mistenkelikgjøring der har blitt et stort irritasjonsmoment, både på mine og mine kollegers vegne.

Takk for svar

Om alle kollegene er enige i dette, kan dere kanskje tromme sammen et møte, og få sagt kort og greit på alles vegne at sykefravær er ikke noe de ansatte skal begrunne, og det går ut over trivselen å bli mistenkeliggjort av sjefen.

Lettere sagt enn gjort.. men det viktigste er hverfall at dere kolleger har en hyggelig tone, trivsel er alfa og omega for meg, hvertfall :o)

Gjest dette lurer jeg på
Skrevet

Om alle kollegene er enige i dette, kan dere kanskje tromme sammen et møte, og få sagt kort og greit på alles vegne at sykefravær er ikke noe de ansatte skal begrunne, og det går ut over trivselen å bli mistenkeliggjort av sjefen.

Lettere sagt enn gjort.. men det viktigste er hverfall at dere kolleger har en hyggelig tone, trivsel er alfa og omega for meg, hvertfall :o)

Ja, trivsel er utrolig viktig. Ellers blir det tungt å stå opp og gå på jobb.

Nei, vi må nok få gitt beskjed på et vis, det er sikkert.

Takk for svar

Skrevet

Sjefen har ikke krav på å vite hva som feiler deg, men han har rett til å vite om det er arbeidsrealtert. Dette i forhold til oppfølging med bedriftshelsetjenesten, og evt. NAV - hvis man er langtidssykemeldt. Når han spør hvorfor du har vært på sykehuset, kan du bare svare "det er privat" eller "det vil jeg holde for meg selv, men det har ingenting med jobben å gjøre". Svare du på en hyggelig måte, så burde det være greit. Han har ingenting med å spørre deg egentlig, og kan ikke kreve svar på hva som feiler deg.

Jeg har valgt å gjøre motsatt jeg.. er åpen om hva som feiler meg, og hvordan formen min er. Hva jeg har behov fo osv. Jeg har en kronisk sykdom, men er stort sett bra, men kan til tider ha behov for å komme senere på jobb, eller være delvis sykmeldt. Jeg sender mail til avdelingsleder, nestleder og kontorsjef - og føler jeg møter forståelse for mitt fravær på denne måten, og da føler jeg de vet at jeg ikke er skyulkesyk, men faktisk har en grunn til at jeg må jobbe mindre eller dra på sykehus ganske ofte i arbeidstiden. Men det kommer jo an på hva slags forhold man har til sjefen og kollegaer også da..

Skrevet

Er dette noe du kan ta en samtale med han om, og fortelle hvordan du føler det? Ikke sikkert han vet han virker sånn på andre, og går over streken. Man løser ikke problemet av å snakke bak ryggen hans, men du eller andre må tørre å ta det opp på en skikkelig måte med han.

Jeg var borti en lignende situasjon da jeg var gravid, oghadde en kvinnlig sjef. jeg skrev mail til henne om at jeg hadde risikosvangerskap pga. sykdommen min, og måtte jobbe litt mindre osv osv. Hun sendte hele mailen, som var taushetsbelagt videre til Personalsjef + noen andre avd.ledere i bedriften som ikke hadde noe med saken å gjøre. Dette fikk jeg vite av kontorleder, og jeg hadde ikke fått kopi av den mailen. Jeg ba om et møte med sjefen, og sa at dette er ikke greit - jeg sa det som det var til henne fordi hun var min nærmeste overordnede, og selv om sykdommen min ikke er hemmelig, så ville jeg ikke bli utlevert på den måten. Det var dessuten veldog tidlig i svangerskapet. Hun la seg langflat og ba om unnskyldning, og sendte mail til de hun hadde videresendt den til og sa at hun ikke skulle sendt den, ba om at den ble slettet og at den var taushetsbelagt. Jeg var rimelig forbanna, men holdt maska og sa fra på en skikkelig måte. Siden hun ba om unndkyldning og prøvde å rydde opp så var det greit.

Skrevet

Det kan jo hende du mistolker hensikten sjefen har med å spørre?

Det er jo ikke sikkert sjefen i spør av nysgjerrighet eller for å "sjekke deg" for å få vite om fraværet er gyldig?

Kanskje det rett og slett er et (mislykket), forsøk på kommunikasjon og på å vise engasjement i hvordan det står til med deg?

Det er jo ganske vanlig at kollegaer bryr seg om hverandre, snakker sammen, og involverer seg litt i hverandres liv. Særlig i en liten bedrift hvor alle kjenner alle.

Kanskje vedkommende spør som "kollega" og ikke som "sjef"?

Høres ut som det ligger endel negativ tolkning i bunnen for at du oppfatter dette så ille....

men jeg kjenner jo ikke sjefen din forøvrig, og vet ikke hvordan han / hun ellers er som person.

Gjest dette lurer jeg på
Skrevet

Det er jo ikke sikkert sjefen i spør av nysgjerrighet eller for å "sjekke deg" for å få vite om fraværet er gyldig?

Kanskje det rett og slett er et (mislykket), forsøk på kommunikasjon og på å vise engasjement i hvordan det står til med deg?

Det er jo ganske vanlig at kollegaer bryr seg om hverandre, snakker sammen, og involverer seg litt i hverandres liv. Særlig i en liten bedrift hvor alle kjenner alle.

Høres ut som det ligger endel negativ tolkning i bunnen for at du oppfatter dette så ille....

men jeg kjenner jo ikke sjefen din forøvrig, og vet ikke hvordan han / hun ellers er som person.

Dessverre så mistolkes nok ikke dette.

Gjest dette lurer jeg på
Skrevet

Sjefen har ikke krav på å vite hva som feiler deg, men han har rett til å vite om det er arbeidsrealtert. Dette i forhold til oppfølging med bedriftshelsetjenesten, og evt. NAV - hvis man er langtidssykemeldt. Når han spør hvorfor du har vært på sykehuset, kan du bare svare "det er privat" eller "det vil jeg holde for meg selv, men det har ingenting med jobben å gjøre". Svare du på en hyggelig måte, så burde det være greit. Han har ingenting med å spørre deg egentlig, og kan ikke kreve svar på hva som feiler deg.

Jeg har valgt å gjøre motsatt jeg.. er åpen om hva som feiler meg, og hvordan formen min er. Hva jeg har behov fo osv. Jeg har en kronisk sykdom, men er stort sett bra, men kan til tider ha behov for å komme senere på jobb, eller være delvis sykmeldt. Jeg sender mail til avdelingsleder, nestleder og kontorsjef - og føler jeg møter forståelse for mitt fravær på denne måten, og da føler jeg de vet at jeg ikke er skyulkesyk, men faktisk har en grunn til at jeg må jobbe mindre eller dra på sykehus ganske ofte i arbeidstiden. Men det kommer jo an på hva slags forhold man har til sjefen og kollegaer også da..

Jeg har også vært åpen om mine fravær. Men når de blir brukt mot deg uansett, hva er poenget da??

Men vi må nok bare ta en prat med sjefen... Er nok ingen vei utenom

Skrevet

Det ser ikke ut for meg til at du har lest innlederens innlegg (også lenger ned) ordentlig...

Skrevet

Det ser ikke ut for meg til at du har lest innlederens innlegg (også lenger ned) ordentlig...

Nei, jeg hadde ikke lest alle, så svaret mitt var basert på hovedinnlegget.

candyqueen_83
Skrevet

Jeg har ikke en sjef som spør, men hadde hun spurt hadde jeg ikke svart på det. De har jo ingenting med det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...