Gå til innhold

merverdiavgift

Anbefalte innlegg

Gjest anita67
Skrevet

noen kloke som kan svare?

vi leaser en bil og ved faktura nå har vi fått årsavgift til betaling + mva!

trodde ikke det var mva på avgifter jeg, er jeg helt på jordet?

skal vi altså måtte betale nesten tusen kroner mer på veiavgift iår?

Skrevet

Hva er regninga på da? jeg betalte litt over 2700,- kr. Så ikke om det sto noe om mva på regninga. Var på 2800,- ca i fjor..

Gjest høstløv
Skrevet

Ja. slik er det når årsavgiften blir betalt av et leasingsfirma, de har plikt til å beregne mva på de varer og tjenester de selger.

Skrevet

Vet at jeg har lest grunnen også (som vedlegg på en slik faktura). Så leasingselskapet er faktisk pliktig til å viderefakturere dette med mva.

Skikkelig kipt om man ikke får fradrag for dette i et regnskap.

Skrevet

Jeg har lagt merke til at vi på jobben får regning med m.v.a. på prsavgoft fra leasingselskapene. Når bilen ikke er benyttet til baretransport el.l., men blir benyttet av ansatte kontorfunksjonærer, er momsen ikke fradragsberettiget.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg har lagt merke til at vi på jobben får regning med m.v.a. på prsavgoft fra leasingselskapene. Når bilen ikke er benyttet til baretransport el.l., men blir benyttet av ansatte kontorfunksjonærer, er momsen ikke fradragsberettiget.

Om momsen er fradragsberettiget eller ikke er avhengig av hvilken type bil det er.

Momsen er ikke fradragsberettiget for personbiler med hvite skilt.

Er bilen registrert som varebil, lastebil el lign., har grønne skilt og brukes til transport av varer eller verktøy, så er momsen fradragsberettiget for virksomheter som driver mva-pliktig virksomhet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...