Gå til innhold

Er dommer lagt ut på internett?

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

Ligger dommer fra Tingretten og Lagmannsretten ute på internett? Jeg prøvde å lete på www.domstol.no for å se om det fantes en liste med tingrettsdommer eller lagmannsrettdommer f.eks. søkbare på årstall, evt på fylke/kommune og/eller navn på tiltalte/domfelte.

Men fant det ikke.

Slike dommer er vel offentlige, og jeg vil tro at de finnes et sted? Hvor da tro?

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg forsøkte i går å finne en dom fra tingretten, men jeg fant heller ikke noe.

Skrevet

En del dommer finner du på www.lovdata.no. Men skal man ha t tilgang til hele databasen, må man abbonere.

Ikke alle lagmannsrettsdommer og nesten ingen tingrettsdommer legges ut på nett. Du vil derfor uansett ikke kunne finne alt der heller.

Gjest prust
Skrevet

En del dommer finner du på www.lovdata.no. Men skal man ha t tilgang til hele databasen, må man abbonere.

Ikke alle lagmannsrettsdommer og nesten ingen tingrettsdommer legges ut på nett. Du vil derfor uansett ikke kunne finne alt der heller.

Hvor kan jeg finne en spesiell tingrettsdom og en spesiell lagrettsdom? På biblioteket, i papirform?

Gjest prust
Skrevet

Glemte å takke for tipset om lovdata. Fant en del der, og regner med at den saken jeg er interessert i, vil bli lagt ut der. Men tingrettsdommen må jeg altså lete etter andre steder!

Skrevet

Hvor kan jeg finne en spesiell tingrettsdom og en spesiell lagrettsdom? På biblioteket, i papirform?

Hvis det er en konkret dom du er på jakt etter, og du vet hvilken tingrett det er og navnet på en av partene, kan du ringe retten og spørre om dommen er tilgjengelig. Så lenge dommen identifiseres konkret så vil du få en utskrift, dersom dommen er offentlig.

Gjest prust
Skrevet

Hvis det er en konkret dom du er på jakt etter, og du vet hvilken tingrett det er og navnet på en av partene, kan du ringe retten og spørre om dommen er tilgjengelig. Så lenge dommen identifiseres konkret så vil du få en utskrift, dersom dommen er offentlig.

Takk! Det skal jeg gjøre!

Har vært lagrettemedlem i en sak denne uka, og hadde hatt lyst til å lese tingrettsdommen nå i etterkant av lagretten.

Gjest personvern
Skrevet

Hva! Jeg håper i alle fall ikke at slike ting blir lagt ut med fullt navn på partene i saken. Det blir anonymisert vel?

Gjest prust
Skrevet

Hva! Jeg håper i alle fall ikke at slike ting blir lagt ut med fullt navn på partene i saken. Det blir anonymisert vel?

Har sett på dommene fra Lagmannsretten. Ja, de tiltalte/dømte er anonymisert - men aktor og forsvarer er navngitte, og hva slags lover som er benyttet.

Trodde egentlig en dom var helt offentlig med navn, når den var rettskraftig, men der tok jeg feil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...