morsan Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 Hvilken dag er det? I Danmark har de, "Store bededag" det er en dansk helligdag, som falder på fjerde fredag efter påske og dermed tre uger før pinse. I 2009 falder dagen fredag den 8. maj. Denne dagen er en helligdag i Danmark. Jeg aner ikke! :-) Jeg bare husker at jeg som barn så dette avmerket i feridgtrykt kalender, og så feilleste jeg det, og trodde at det var bots - og bed-dag, altså noe med hagen å gjøre;-) Og så tenkte jeg at ordning i beddene ikke var særlig aktuelt på det snøhølet jeg bodde i, da denne dagen er senhøstes (=vinter der)...;-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 Jeg aner ikke! :-) Jeg bare husker at jeg som barn så dette avmerket i feridgtrykt kalender, og så feilleste jeg det, og trodde at det var bots - og bed-dag, altså noe med hagen å gjøre;-) Og så tenkte jeg at ordning i beddene ikke var særlig aktuelt på det snøhølet jeg bodde i, da denne dagen er senhøstes (=vinter der)...;-) Må si høsten kommer tidlig - eller sent? - der du vokste opp - all den tid bots- og bededagen visstnok er fire uker etter påske! 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 Visstnok opprinnelig fjerde fredag etter påske, senere flyttet til søndag: http://nn.wikipedia.org/wiki/Bots-_og_bededag Ja, da har de to dagene jo samme opprinnelse. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 Må si høsten kommer tidlig - eller sent? - der du vokste opp - all den tid bots- og bededagen visstnok er fire uker etter påske! Hihi, da har du glemt å lese din egen link. Sitat: "Bededagen vart altså lagt til fjerde fredagen etter påske. Ved lov av 28. mai 1915 vart dagen i Noreg flytta til fredagen før Helgemesse. Ved lov av 22. desember 1950 vart bots- og bededagen lagt til søndagen før Helgemesse." 0 Siter
morsan Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 Må si høsten kommer tidlig - eller sent? - der du vokste opp - all den tid bots- og bededagen visstnok er fire uker etter påske! OK, da husker jeg feil, men at det ikke var særlig "føre" ute fr hagearbeid var ihvertfall tilfelle;-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 Jeg aner ikke! :-) Jeg bare husker at jeg som barn så dette avmerket i feridgtrykt kalender, og så feilleste jeg det, og trodde at det var bots - og bed-dag, altså noe med hagen å gjøre;-) Og så tenkte jeg at ordning i beddene ikke var særlig aktuelt på det snøhølet jeg bodde i, da denne dagen er senhøstes (=vinter der)...;-) Først nå ser jeg i linken jeg selv la ut at dagen er lagt til oktober, så da var det ikke så rart med høsten du nevnte! 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 OK, da husker jeg feil, men at det ikke var særlig "føre" ute fr hagearbeid var ihvertfall tilfelle;-) Jeg som bommet (leste for fort, igjen), kfr. link. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 Hihi, da har du glemt å lese din egen link. Sitat: "Bededagen vart altså lagt til fjerde fredagen etter påske. Ved lov av 28. mai 1915 vart dagen i Noreg flytta til fredagen før Helgemesse. Ved lov av 22. desember 1950 vart bots- og bededagen lagt til søndagen før Helgemesse." Ja, nå må jeg ut å padle etter å ha slurvet igjen 0 Siter
morsan Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 Hihi, da har du glemt å lese din egen link. Sitat: "Bededagen vart altså lagt til fjerde fredagen etter påske. Ved lov av 28. mai 1915 vart dagen i Noreg flytta til fredagen før Helgemesse. Ved lov av 22. desember 1950 vart bots- og bededagen lagt til søndagen før Helgemesse." Ja, siste søndagen i oktober, står det! :-) Ikke senil ennå *he he* 0 Siter
morsan Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 Jeg som bommet (leste for fort, igjen), kfr. link. Null problem:-) 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 Ja, siste søndagen i oktober, står det! :-) Ikke senil ennå *he he* Ja, det sto sannelig også i min 7. sans, har aldri lagt merke til det før, det er den dagen vi skal gå tilbake til vintertid. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 Ja, her i huset feires kun bots- og bededagen! ;-) Botsdagen kan gå, men bededagen _kan_ bære preg av glede. Så gi faen i den, da. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 I stedet for mat kunne vi hatt piller, en pille om dagen til alle. Så slipper vi å glede oss over god mat også. Og ingen hadde vært overvektige. Hadde vært flott --- og KJEDELIG Selvfølgelig - mat må være i pilleform, slik at dette også er uten glede. Også må pillene spises alene, slik at man ikke har selskap å glede seg over. Jupp-jupp. 0 Siter
morsan Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 Botsdagen kan gå, men bededagen _kan_ bære preg av glede. Så gi faen i den, da. Men det er jo samma dagen jo!! *superdilemma* 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 Men det er jo samma dagen jo!! *superdilemma* Vet det, derfor må det nok til et navneskifte. Bare botsdag. Jepp. 0 Siter
morsan Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 Vet det, derfor må det nok til et navneskifte. Bare botsdag. Jepp. Tenker vi kan innføre et botsår! DA blir det orden på sakene, og ihvertfall ikke noe Anthon Berg - for chocolate lovers! 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 Tenker vi kan innføre et botsår! DA blir det orden på sakene, og ihvertfall ikke noe Anthon Berg - for chocolate lovers! Åh, det hadde nok vært det beste. Kanskje et helt tiår. DET hadde vært noe, det, da hadde sikkert folk helt glemt hva glede var også. Så hadde det ikke blitt noe mer tull med slikt, liksom. 0 Siter
morsan Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 Åh, det hadde nok vært det beste. Kanskje et helt tiår. DET hadde vært noe, det, da hadde sikkert folk helt glemt hva glede var også. Så hadde det ikke blitt noe mer tull med slikt, liksom. Ja, ddet hadde vært like greit! *Ser for meg ViViola som en slags guru som sitter på en pidestall iført lendeklede og som ikke har snakket på ti år" 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 Ja, ddet hadde vært like greit! *Ser for meg ViViola som en slags guru som sitter på en pidestall iført lendeklede og som ikke har snakket på ti år" Det der skjer vel omtrent samtidig som morsan gror skjegg. Hi-hi. 0 Siter
morsan Skrevet 15. mars 2009 Skrevet 15. mars 2009 Det der skjer vel omtrent samtidig som morsan gror skjegg. Hi-hi. Slutt å gjøre narr av kvinner som nærmer seg menopausen!!! ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.